Trådlös gitarrsändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Trådlös gitarrsändare

Inlägg av gustavn »

Hur kan jag använda dessa två till att bygga en trådlös sändare för signalen från min elgitarr till förstärkaren?

Mottagaren:

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8900&path=

Sändaren:

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8901&path=
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag är skeptisk, gissningsvis är bandbredden runt 4Khz på dessa sändare/mottagare..
Jag vet inte vad önskvärd bandbredd från en gitarr är, men jag
gissar även där att mer än det är önskvärt.
433 Mhz och AM är inte heller så passande om man inte tolerar störningar lite då och då.

I senaste nummret av AOE så har dom ett trådlöst mikrofonbygge, det kanske
kan passa? Att RF-modulen dom använder där kostar skjortan är mycket iofs möjligt.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

En (relativt) billig lösning med bra ljud kan kanske vara att bygga om ett par trådlösa hörlurar?

Bara en tanke som dök upp just nu...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Fick ett par trådlösa gratis, funkade ingen vidare till just det. Förvrängde ljudet till max på de två meter jag hade mina.

Dock funkade det kanon med hörlurarna som följde med. RIP.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

Det ska nog vara ganska dyra saker till audio om det ska låta bra... Vet inte men det kanske går att köra digitalt lr.. Kanske är lite knepigt men det var bara en ide :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Allt om elektronik

Inlägg av bengt-re »

Hade ett projekt för mindre än ett år sedan där de gjorde en trådlös mic med några fina sändar/mottagarmoduler. Nu fixade de til signalen med pre och de emphasis som jag vill minnas gav mycket bra ljud mätmässigt. Jag harinte sett projektet irl, men eoe brukar inte ha dåliga projekt.
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

vart får man då tag på bättre sändare/mottagare moduler då som skulle gå att använda för detta syfte?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ju Radiometrix som har FM-moduler som kan köra analogt, det finns Acal som säljer ER400-serien och andra lösninger.

Jag har just beställd ER400TS-02 och ER400RS-02 och sitter med orderbekräftelsen i handen, ER400TS-02 kostar 140:- + moms, ER400RS-02 kostar 260:- + moms, de är de billigaste färdiga moduler jag har hittat.
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

vilken modell rekommenderas från radiometrix och vilken rekommenderas från Acal?

hur vet man förresten om den kan funka till att skicka gitarrsignalen, jag menar är det nåt särskildt värde man ska kolla efter eller?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Att kunna överföra ljudet från elgitarren så bra som möjligt så skulle det väl behövas en ganska så högkvalitativ sändare/mottagare med en hyfsad bandbred?
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Kanske inte om man spelar typ dödsmetall. Kör gitarrljudet genom massa distorsions-/effekt-boxar, och sedan överstyr förstärkaren.

Jag förstår att man vill bygga själv när det kostar omkring ca 2000:- och uppåt hos musikaffärer för trådlösa gitarrsystem.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

På tal om Acal, deras produkt pdf var inte mycket att hänga i granen,
hur kommer man åt en ordentlig produktkatalog därifrån?
Eller är det att kika på länkade tillverkare som gäller?
WeirDoc
Kontakt:

Inlägg av WeirDoc »

Läste ett tidigare inlägg om att par trådlösa lurar inte var bra till detta. Kan nå´n förklara mer ingående varför det inte är en bra idé. Jag tycker att det bör kunna fungera, man har ju ett skapligt frekvensomfång (20-20000 hz), och de flesta lurar har ju hygglig ljudkvalitet. Jag kan tänka mig att man kanske måste ha ett försteg som stärker gitarren lite, men jag vet inte...synpunkter?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gammal tråd, men ändå intressant.

Med IR-lurar (eller IR-sändare/mottagare) borde det fungera fint. Bruset är knappt hörbart eftersom de ofta har en noisegate inbyggt. Bandbredden blir visserligen begränsad oavsett om man väljer radio eller IR, men det brukar låta som en ganska behaglig komprimering, så det borde fungera. Tyvärr är jag alldeles för nöjd med mina IR-lurar för att jag skulle vilja bygga om dem och testa. :)

Däremot har jag använt en hemmabyggd FM-mottagare/sändare till gitarr och det fungerar fint. Fungerade även fint med distpedal och trots att dessa förstärker både ljud och brus så lät det som sagt helt ok. Inget jobbigt brus/brum även om man inte spelade något på gitarren.
WeirDoc
Kontakt:

Inlägg av WeirDoc »

Jag använder mig av en DigiTech GNX2 Guitar Processor som bland annat har inbyggd gate, så "idlebruset" är inga problem, jag är mer bekymrad över ljudkvalitén vid spel. Men men, ett par billiga trådlösa FM-lurar kostar ju runt 400 kr, så det kan ju vara värt att prova.

IR känns uteslutet...nice vid en livesituation om basisten ställer sig ivägen!! Å andra sidan kan man vid en livesituation med FM-sändare råka få in någons stereo, lagom skoj om förstärkaren börjar spela BackStreet boys mitt under ett metal-solo! :lol:

Vad händer om man knallar runt med sändaren, blir det störningar vid förflyttning. Dyrare gitarrsystem har väl någon sorts system som ska eleminera detta problem, rätta mig gärna om jag har fel.

Om man bortser från ljudkvaliten, skulle en DECT-telefon fungera, hur kopplar man in en sån? Kommer det ut ljud på stiften som ska till jacket? Vad ligger en sån telefon på för frekvensomfång?
Skriv svar