Kontaktor med 400V Manöverspänning, varför?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Grogg88

Kontaktor med 400V Manöverspänning, varför?

Inlägg av Grogg88 »

Hejsan alla. Är ny här på forumet, verkade som ett bra ställe så det var bara att skriva in sig! Är 23 år och jobbar sen 4 år tillbaka som elmontör på industri med varierande arbetsuppgifter. Som rubriken lyder så hittade jag en kontaktor idag med manöverspänningen 400v, och då undrar jag varför, säkert självklart för endel men jag förstår inte varför :-) . Någon som kan förklara?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Kontaktor med 400V Manöverspänning, varför?

Inlägg av SeniorLemuren »

I en del elutrustning kan det vara så att det inte finns(behövs) någon 0-ledare, man saknar alltså 230 volten, men man behöver en kontaktor som styr något.

Jag har tex. en aerotemper i min hobbylokal som är ansluten till 3-fas utan nolla och som är styrd via termostat.

Termostaten slår av och på en kontaktor som kopplar till och ifrån elementen. Eftersom det inte finns framdraget någon noll-ledare så är termostaten som styr kontaktorn konstruerad för 400 volt och den bryter och sluter 400 volstspolen på kontaktorn.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

I äldre motorinstallationer är det inte säkert att det finns nolla.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Väldigt vanligt i äldre Y/D-automater och fram/back samt start/stopp.
Skriv svar