El wire i sverige?
El wire i sverige?
Hoppas ingen lynchar mig nu men jag är helt ny på detta forumet, ber om ursäkt i förväg ifall tråden ligger fel.
I vilket fall är jag ute efter sk el-wire till ett konstprojekt och mitt problem är att jag inte hitta något återförsäljare i Sverige som har de dimensionerna jag är ute efter. Jag är nämligen ute efter tråd runt en millimeter i tjocklek och jag hittar bara tjockare trådar.
Så jag tänkte att jag kanske kan få lite tips på var jag ska leta. Eftersom jag har noll koll på elektronik skulle jag helst vilja ha ett färdigt "kit"?
All hjälp mottages gladeligen, och än en gång ursäkta om jag lagt tråden fel...
I vilket fall är jag ute efter sk el-wire till ett konstprojekt och mitt problem är att jag inte hitta något återförsäljare i Sverige som har de dimensionerna jag är ute efter. Jag är nämligen ute efter tråd runt en millimeter i tjocklek och jag hittar bara tjockare trådar.
Så jag tänkte att jag kanske kan få lite tips på var jag ska leta. Eftersom jag har noll koll på elektronik skulle jag helst vilja ha ett färdigt "kit"?
All hjälp mottages gladeligen, och än en gång ursäkta om jag lagt tråden fel...
Re: El wire i sverige?
Vad menar du med el-wire? Är det vanlig kopplingstråd du söker? Skall det vara ren koppar eller ska det vara med plasthölje? enkelledare eller flertrådig ledare, lackad koppartråd eller ren koppar?
Om det är kopplingstråd eller bara koppartråd finns det hos Elfa.se
Om det är kopplingstråd eller bara koppartråd finns det hos Elfa.se
Min gissning är att det handlar om kanthaltråd för värmeskärning av typ frigolit.
Men mycket mer än gissa kan vi nog inte göra
Men mycket mer än gissa kan vi nog inte göra

Med största sannolikhet är det electro luminescent wire som efterfrågas. Tyvärr känner jag inte till någon svensk åteförsäljare. Jag köpte några provbitar på skoj för några år sedan från http://coolneon.com/
Inget av det ni nämner är Optokomponenter.
Kan det vara en sådan lysande glasfibertråd som eftersökes? El-Wire?
Kan det vara en sådan lysande glasfibertråd som eftersökes? El-Wire?

Hur fungerar sådan?
(borde kräva mer än tråden, t.ex gasfyllda rör etc)
(borde kräva mer än tråden, t.ex gasfyllda rör etc)
AH, ja det måste såklart vara elektroluminiscens som avses!
Har tyvärr inget tips
Har tyvärr inget tips

Makes sens... Vore naturligtvis enklare om TS länkat till en sån "El Wire" från början
Tyvärr har jag inget annat tips än E-bay och det är ju inte sverige...
Edit: såg att TS ville ha El Wire på 1mm, går det ens att få till med den tekniken?

Edit: såg att TS ville ha El Wire på 1mm, går det ens att få till med den tekniken?
Sedan tror jag inte att det finns så tunn!
Själva EL-delen ska ju matas med kanske 120Vac, det ska finnas det lysande ämne mellan elektroderna och det ska finnas isoleringstjocklek nog till att klara reglerna. Detta sammantaget tror jag inte kan packas in på 1mm i ytterdiameter helt enkelt!
Och skulle det vara så att det går lär själva den lysande delen vara mycket tunn.
Själva EL-delen ska ju matas med kanske 120Vac, det ska finnas det lysande ämne mellan elektroderna och det ska finnas isoleringstjocklek nog till att klara reglerna. Detta sammantaget tror jag inte kan packas in på 1mm i ytterdiameter helt enkelt!
Och skulle det vara så att det går lär själva den lysande delen vara mycket tunn.
- Mizzarrogh
Nu har vi ju en handfull olika uppslag om vad det kan tänkas vara för typ av artikel han söker...
För att vara litet elak är ju detta min sådär rent spontana association... Här är ett kit.
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=319
Edit: Men han kan ju faktiskt höra med Swech här om han kan ta hem.
För att vara litet elak är ju detta min sådär rent spontana association... Här är ett kit.
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=319
Edit: Men han kan ju faktiskt höra med Swech här om han kan ta hem.

Finns ner till 1,2mm som jag har sett. Men givetvis lyser ju de svagare eftersom, som du säger, det blir ett väldigt tunnt lager fosfor.Icecap skrev:Sedan tror jag inte att det finns så tunn!
*ler* Jag skulle varit tydligare i min fråga. Såklart menar jag elektroluminiscens wire. Och jag råkar veta att det finns ner till 0,9mm tjocklek. Frågan är bara var...
Tack för all hjälp!
Tack för all hjälp!