Jag är på jakt efter en krets helst med 8 eller fler level shifters (för signaler) som klarar 24V in och ger TTL (0-5V) ut. Existerar en sådan överhuvudtaget tro? Är det bara jag som har behov en sådan?
Har inte hittat något vettigt via google än så länge. Naturligtvis går det att lösa med diskreta komponenter (motstånd & zenerdioder), men en färdig krets vore trevligare (gärna för ytmontering) och om den dessutom har ett shiftregister (parallellt in serie ut inbyggt) vore det mums...
Levelshift ca 24V till 5V signal
- FormerMazda
Re: Levelshift ca 24V till 5V signal
Optokopplare? 24VDC - optokopplare - motstånd - GND
Då får du ju optoisolerat dessutom.
Då får du ju optoisolerat dessutom.
Det är ju en idé förstås, men det blir ju diskreta komponenter även här och sedan har jag inte mycket ström till förfogande = det gäller att hitta känsliga optokopplare. Värt att kolla upp! Finns det optokopplare med inbyggda förkopplingsmotstånd tro?
-
- EF Sponsor
Det kan gå med seriemotstånd, men det beror på hur pass känslig/skyddad 5V sidan är mot överspänning.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du kan ju ta 2 st motståndsnät. finns i 16 pin SMD kapsel.
2 komponenter -> 8 kanaler.
Förutsatt att du inte har mycket högre än 24V, annars är ju en zener också att rekommendera
Swech
2 komponenter -> 8 kanaler.
Förutsatt att du inte har mycket högre än 24V, annars är ju en zener också att rekommendera
Swech