Vilket oscilloscope
Vilket oscilloscope
Hej
Är det någon som har ett velleman pcsu1000 oscilloscope??
Funderar på att köpa ett scope men vet inte vilket. Vet bara att jag vill ha ett med 2ch och med loggfunktion.
Jobbar som serviceletriker så det blir mest 230-400V mätningar men även enklare elektronik mätningar.
Är det någon som har ett velleman pcsu1000 oscilloscope??
Funderar på att köpa ett scope men vet inte vilket. Vet bara att jag vill ha ett med 2ch och med loggfunktion.
Jobbar som serviceletriker så det blir mest 230-400V mätningar men även enklare elektronik mätningar.
Re: Vilket oscilloscope
Ute på fältet
(Kunder som klagar på spikar eller att lampor går ofta bla.)
(Kunder som klagar på spikar eller att lampor går ofta bla.)
Föreslår nåt av Flukes serviceskop.
Dock är det väl i princip onödigt att hitta sådan fel utan att använda en transientlogger
Dock är det väl i princip onödigt att hitta sådan fel utan att använda en transientlogger
Vet att det finns "riktiga" instrument, men dessa är inte så billiga....
Det är väl "riktiga" instrument som "riktiga " servicetekniker använder... 

Då man jobbar på ett företag som inte är intreserade av detta, så får jag betala detta själv.
Och vill ha ett oscilloscope hemma.
Och vill ha ett oscilloscope hemma.
jag har ett billigt analogt som överlevt ~25år . fungerar bra i fältsyfte då det dubblar som gympass att kånka på ...
Glöm allt vad skope heter om du skall leta transienter på elnätet, det går inte.
köp ett "riktigt" skope att ha hemma istället. Det finns mängder med begagnade till bra priser.
köp ett "riktigt" skope att ha hemma istället. Det finns mängder med begagnade till bra priser.
Om jag ändå väljer pcsu1000 oscilloscope hemma,
eller ska man istället köpa ett "vanligt scope" och inte ett pc baserat.
(det finns transient loggning i pcsu1000 men detta är kanske inget att ha????)
eller ska man istället köpa ett "vanligt scope" och inte ett pc baserat.
(det finns transient loggning i pcsu1000 men detta är kanske inget att ha????)
Jag hittade ett pc500 oscilloskop i en container som jag räddade. Programvaran är den samma som till ditt, och den är inte lysande, men fungerar. Finns väl en massa µscope, PICscope osv idag? Kanske de duger för ditt hemmabruk? PCSU1000 gör det säkert, men kolla upp alternativen.
Nä, den sk transientloggningen gör inte mycket nytta, då den är för långsam.
Personligen tycker jag att det verkar vara synnerligen opraktiskt att ha ett skop i datorn.
Det finns betydligt bättre riktiga oscilloskop (iofs begnade) att köpa för i princip samma pengar.
Som det här till exempel

Hewlett Packard 54100D Digitizing Oscilloscope
1GHz, 40MS/s, 4x 54002A input plugs included
Price: 550.00 Euro
Priserna brukar starta runt 1000-lappen, beroende på vad man vill ha
Personligen tycker jag att det verkar vara synnerligen opraktiskt att ha ett skop i datorn.
Det finns betydligt bättre riktiga oscilloskop (iofs begnade) att köpa för i princip samma pengar.
Som det här till exempel

Hewlett Packard 54100D Digitizing Oscilloscope
1GHz, 40MS/s, 4x 54002A input plugs included
Price: 550.00 Euro
Priserna brukar starta runt 1000-lappen, beroende på vad man vill ha
Varken PC oscilloskop eller "vanliga" oscilloskop är lämpliga att mäta på nätspänning!!
Det är farligt om du gör fel eller använder elektronikprylar. Isolerade ingångar och avskilt från jord ska det vara. Visst, diffprobar finns men det räcker ändå inte då du även bör ha en mellantrafo för att komma bort från nätjorden. Skaffa ett sånt här t.ex. så riskerar du inte livet när du ska mäta.
http://www.camatsystem.se/Energi/ca8230.htm
Det är farligt om du gör fel eller använder elektronikprylar. Isolerade ingångar och avskilt från jord ska det vara. Visst, diffprobar finns men det räcker ändå inte då du även bör ha en mellantrafo för att komma bort från nätjorden. Skaffa ett sånt här t.ex. så riskerar du inte livet när du ska mäta.

http://www.camatsystem.se/Energi/ca8230.htm