Någon i Sverige som kan linda nättransformator?
Någon i Sverige som kan linda nättransformator?
Hej!
Jag håller på med ett projekt där jag skulle behöva en transformator med följande specar:
pri:
2x115V
sec:
230V, 50 mA
12V, 300 mA
40V, 150 mA
Jag behöver bara ett exemplar. Udda setup, har inte hittat någon trafo från butik som ser ut så. Det är till en rörpreamp med 12AU7 och dessutom en LM1875. Så till preamp-delen behöver jag 230V (anodspänning) och 12V (glödspänning) och slutligen 40V till LM1875. Jag fick ett pris från AskJanFirst men vill kolla om någon i Sverige kan göra't istället.
/F
Jag håller på med ett projekt där jag skulle behöva en transformator med följande specar:
pri:
2x115V
sec:
230V, 50 mA
12V, 300 mA
40V, 150 mA
Jag behöver bara ett exemplar. Udda setup, har inte hittat någon trafo från butik som ser ut så. Det är till en rörpreamp med 12AU7 och dessutom en LM1875. Så till preamp-delen behöver jag 230V (anodspänning) och 12V (glödspänning) och slutligen 40V till LM1875. Jag fick ett pris från AskJanFirst men vill kolla om någon i Sverige kan göra't istället.
/F
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Någon i Sverige som kan linda nättransformator?
Svebry har i alla fall haft nättrafo-satser med färdiglindad primär och E-kärna.
Dom här köper vi (jobbet) i från ibland, fast då är det förstås jättebamsar det handlar om....
http://www.tramoetv.se/Transformatorer/Special.htm
http://www.tramoetv.se/Transformatorer/Special.htm
http://www.toroidy.pl/index.php?option= ... =7&lang=sv
Sverige och Sverige. Dom har sidan på svenska iaf. Osäker på om dom säljer till privatpersoner däremot. Det är nog ett problem om man väl hittar en sida skulle jag säga.
Sverige och Sverige. Dom har sidan på svenska iaf. Osäker på om dom säljer till privatpersoner däremot. Det är nog ett problem om man väl hittar en sida skulle jag säga.
Tack för tipsen! Det är ju ofta att dessa firmor helst säljer större kvantiteter till företag, men ska kolla med dom.
Men det bör ju kunna bli riktigt billigt i slutändan.
Wow, detta låter spännande. Jag kollade nyss deras sida, där finns satser med olika stora kärnor för olika VA. Ska räkna på hur mycket jag behöver. Sedan välja lämplig tråd. Enda kruxet är väl att bygga en rigg så man kan linda hemma vid köksbordet också.hcb skrev:Svebry har i alla fall haft nättrafo-satser med färdiglindad primär och E-kärna.

Jag lindade en 150VA sådan. Sekundären består av 2 parallellkopplade
emaljerade koppartrådar. Byggde en vev i trä typ något i stil
med vevpartiet på en cykel. Sedan lade jag ut koppartråden på
gräsmattan med en stor tyngd i ena änden och vevade mig fram
till slutet. Blev riktigt bra. Används numer i ett variabelt 30V/5A
spänningsaggregat. Enda att anmärka på är att det inte är speciellt
tyst, surrar en hel del i lindningarna.
emaljerade koppartrådar. Byggde en vev i trä typ något i stil
med vevpartiet på en cykel. Sedan lade jag ut koppartråden på
gräsmattan med en stor tyngd i ena änden och vevade mig fram
till slutet. Blev riktigt bra. Används numer i ett variabelt 30V/5A
spänningsaggregat. Enda att anmärka på är att det inte är speciellt
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Flundran: Tänk också på att du måste ha koll på isoleringen i och kring 230V-sekundären.
Vad är det egentligen som händer då, är det vibrationer i trafon som fortplantar sig i chassit? Kan man i så fall mildra ett sånt eventuellt problem med gummiupphängning t.ex.?4kTRB skrev:Enda att anmärka på är att det inte är speciellt
Eller är det lindningar som vibrerar mot varandra?
Min trafo ska sitta i ett elpiano (Wurlitzer) och det är inte audiofil-petigt med surrljud. Men ändå, det skulle kanske kunna störa...
hcb: Hur tänker man med isoleringen mellan lindningarna? Lindningstråden är ju emaljerad men man bör alltså inte linda sekundärerna på varandra hur som helst?

/F
När skjuter ingen hare eller?
http://www.musikding.de/product_info.ph ... -6-3V.html
Kan du köra glöden på 6,3V och orkar linda på en extra 20V lindning kommer du iaf billigt undan.
http://www.musikding.de/product_info.ph ... -6-3V.html
Kan du köra glöden på 6,3V och orkar linda på en extra 20V lindning kommer du iaf billigt undan.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>Hur tänker man med isoleringen mellan lindningarna?
Uppriktigt sagt vet jag inte, och inte heller om det är strängt nödvändigt vid såpass låg spänning som 230 V. Vid högre spänningar har jag för mig att man måste isolera mellan lindningslagren, men jag antar att det också beror på vilken isolering koppartråden har. Sorry!
Uppriktigt sagt vet jag inte, och inte heller om det är strängt nödvändigt vid såpass låg spänning som 230 V. Vid högre spänningar har jag för mig att man måste isolera mellan lindningslagren, men jag antar att det också beror på vilken isolering koppartråden har. Sorry!
Med en sån liten som du behöver så kommer du inte få problem med surr.
Jag har 2st sådana Svebry 12V/2A ( i och för sig var de färdiglindade) och
de ger inte mycket ljud ifrån sig på tomgång.
Viktigt för tystare trafo är att man bladar den riktigt och drar ihop plåtarna
ordentligt. Många trafo av den typen är plåtarna ihoplimmade med någon slags
lack.
Jag har 2st sådana Svebry 12V/2A ( i och för sig var de färdiglindade) och
de ger inte mycket ljud ifrån sig på tomgång.
Viktigt för tystare trafo är att man bladar den riktigt och drar ihop plåtarna
ordentligt. Många trafo av den typen är plåtarna ihoplimmade med någon slags
lack.
- SeniorLemuren
Det finns ett speciellt lack som man dränker hela trafon i för en stund så att lacken tränger in ordentligt i lindningen. Lacken härdas sedan i ugn. När vi lindade statorer till dränkpumpar så dränkte vi dom i en vacuumkammare för att göra dom särskilt tåliga mot fukt.
Jag brukar vid behov åka till en lindareverkstad i närheten och få mina omlindade grejor inlackade. Där kan jag även köpa tråd och isolaion som behövs.
Jag brukar vid behov åka till en lindareverkstad i närheten och få mina omlindade grejor inlackade. Där kan jag även köpa tråd och isolaion som behövs.
Tack för er input.
Jag minns en utgångstransformator för audiobruk som jag köpt ny och som doftade epoxy när jag packade upp den... Det måste ha varit lacken.
Jag var nyss i kontakt med Sverby ang. deras byggsatser och det visade sig att jag kan få en EI-transformator (enligt min specifikation) lindad av dom. Till ett väldigt bra pris! Så jag kör på den linjen och hoppas att jag blir nöjd med detta...
/F

Jag var nyss i kontakt med Sverby ang. deras byggsatser och det visade sig att jag kan få en EI-transformator (enligt min specifikation) lindad av dom. Till ett väldigt bra pris! Så jag kör på den linjen och hoppas att jag blir nöjd med detta...
/F