Hur kopplar man klockkristaller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Hur kopplar man klockkristaller?

Inlägg av DennisD7 »

:?
Är det någon som känner till någon noob-instruktionssida för hur man kopplar in en klock-kristall? Eller som orkar berätta det?

Jag har experimeterat en hel del med min CPLD nu rätt länge, men har alltid använt experimetkortets klockpuls. Jag tänkte testa att bygga en fristående enhet med batteri, kristall, CPLD och några lysdioder. Något jättesimpelt, som kanske en binär sekundräknare eller så.

Jag köpte några såna här kristaller: elfalänk

Jag har letat som en tok på google, men det verkar vara så simpelt att ingen orkar förklara hur man gör. Plus på ena benet och minus på andra? ...och vad händer sen? :roll: ursäkta min dumma nybörjarfråga.

/D7
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

http://www.z80.info/uexosc.htm

Varianten med inverterare brukar jag använda, och den fungerar bra.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Man kan också vara lat och helt enkelt använda en färdigt "burk" oscillator istället för en lös kristall. Väldigt pålitlig och lätt att använda (fast lite dyrare och inte lika stort urval av frekvenser).
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Ah tack!

Jaha.. hmm typ en sån här eller: elfa igen ("kristalloscillator" 33 kr) ... låter som bättre för mig, och inte orimligt dyrt.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Typ en sån ja...
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Jag köpte hem några såna här: gissa-vad-länk och kopplade ihop med en kristall (se första inlägget) enligt schemat:

Bild

Men det funkar inte. Ingenting händer. Jag kopplade till 5V, det står att komponenten ska fungera mellan 2-7V. Jag är rätt noob på motstånd och spänningar och så, tål kristallen inte för höga spänningar? Eller måste man förstärka utsignalen för att kunna uppfatta ettor och nollor?

Jag gjorde det här på min CPLD-experimentplatta (kopplade utsignalen från kristallkretsen som om det vore en knapp) om det nu kan vara någon ledtråd. Poängen med alltihopa är att jag vill kunna bygga handhållna saker med batteridrift, dvs antagligen 3V.

:? :? :? :?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Hmm.. skumt.
Hur kopplade du upp kretsen? Det är väldigt viktigt att kristallen är så nära kretsen som möjligt, för att minska induktansen i ledarna. Om du kopplade upp det på en experimentplatta är det inte säkert att det fungerade som det skulle.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Jo det var en experimentplatta (en såndär vit bread-board), men jag satte kristallen så nära som möjligt, dvs i hålen intill. Vad menar du, att det är bättre att löda eller?

...sen kanske jag ska använda 3V istället, för det är ju det som är mitt mål.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Nja, det borde fungera tycker jag.
Det finns ju kristaller för både serie- och parallellresonans, har du kollat så att du har rätt typ?
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Öhh, OK... nej det har jag inte kollat. Hm.. hur ser jag det? Kristallens pdf på elfasidan är inte så hjälpsam.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Hm..

Komponentens pdf säger:
"For general purpose applications, a Parallel Mode Crystal is a good choice for use with the HA7210."

Parallell alltså. :roll:

Kristallens säger:
"Mode of Vibration: +2° X-cut, Fundamental"

Nån som hajjar nåt? :?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Om det inte står angivet i ELFA så har jag för mig att den är gjord för parallellresonans.

Kollade lite i databladet... vilken frekvens är det på din kristall? Det finns ju 2 kontrollingångar till kretsen som skall ställas in olika beroende på vilken frekvens man vill få ut.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Kristallen är 32768 Hz .. precis som i exempelkopplingen i kretsens pdf (och på bilden). Så man tycker ju att det borde funka.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Hmm.. det borde ju fungera!
Har du provat med att lägga in en avkopplingskondensator på 100nF på kretsens spänningsmatning (så nära kretsen som möjligt) ?. Det är alltid bra, och det fanns även en sådan inritad i databladet (men inte i din bild).

Har du kopplat kristallen med kopplingstråd till kresten, eller har den kontakt via experimentplattan? Jag har råkat ut för att för långa ledare till kristallen gjort att den inte vill börja svänga.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Ja, jag satte en kondensator som i databladet. Jag är inte så haj på sånt så jag kanske valde fel sort? Keramisk skivkondensator ... 0,1 μF är den på i alla fall.

Kristallen har kontakt via experimentplattan, och det är ju bara 2.54 mm bort.

Jag är inte hemma nu, så jag kan ha gjort någon mysko miss ... jag får dubbelkolla allt när jag kommer hem.
Skriv svar