slakta och återanvända mobiltelefon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

slakta och återanvända mobiltelefon?

Inlägg av teljemo »

min förra telefon (Sony Ericsson Z770i) har blivit liggande ett halv år nu som backup mobil men nu när jag funnit elektronik världen ser man komponenter o delar överallt...
funderar på om man kan använda delar från den till nåt kul experiment (inget speciellt)

tänker på displayerna.. batteriet med kontakten o laddare.. kameran.. högtalare o mic..

kan man rycka grejjer så från en mobil o använda till nåt annat?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: slakta och återanvända mobiltelefon?

Inlägg av Glenn »

Vissa displayer är ju väldokumenterade, den s.k nokia 3310-displayen (som sitter i MÅNGA nokiatelefoner) är ju tex relativt enkel att interfacea från en MCU eller datorn. Vet ju inte hur det är med just din SE-telefon då.

Annars är det inte mycket att ha enl min åsikt, kanske vibratorn och möjligen nån switch/styrkors.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

men e väll omöjligt att veta hur mkt/lite ström man ska ha till delarna sen om man ska använda dom till nåt annat.. som vibratorn tex.. om man har för mkt går det väll sönder..
eller en display..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Displayen i 3310-fallet är ju väldokumenterad, tillverkad av philips och man kan tanka hem datablad, men annars kan man ju helt enkelt mäta vad tex vibratorn får för spänning om telefonen fungerar hyfsat.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

får kolla de sen.. har inga så små torx hemma nu.. :shock:
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Mobiler är små.små.små - prova börja med en kasserad VHS eller DVD sen kanske en bilradio/tejp/cd/dvd . dom bil grejset är mindre kompaktare fast en magnitud större än mobiler var du måste gå ner i verktyg samt ögonmått fingerkänsla på en tränad nivå ...
J10

Inlägg av J10 »

Sälj den och köp komponenter du har nytta av istället.
Det är inte många saker man har nytta av ur en modern mobiltelefon.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

SE displayer är inte alls samma sak som tex Nokia 3310 och liknande... kanske kan du få till nåt.. men ack så smått smått smått.. allt är ytmonterat och du måste ha specialutrustning för att kunna löda bort så små grejer och få dom på plats igen där du tänkt återanvända dom..

Plocka isär och titta.. sitter ihopskryvad med liten torx som alla andra SE telefoner.. samt att man får bryta o bända lite för att få isär skiten.. :D
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

sälja.. hmm.. får inte många spänn för en sån gammal lur... nån som vill köpa.. :wink: höhö...
nä den ska slaktas. som ett projekt ska den desikeras och vibratorn ska ur.. fungerande... :P
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Bygg in den i en numpad eller liknande.
Kanske nytt skall som t.ex. en låda i aluminium med riktigt tåliga knappar.
Typ stryktålig mobil?
Användarvisningsbild
gregorius

Inlägg av gregorius »

Ja, jag skulle kunna tänka mig att köpa den!
Modernare än min telefon iaf... :(
Vad ska du ha för den?

teljemo skrev:sälja.. hmm.. får inte många spänn för en sån gammal lur... nån som vill köpa.. :wink: höhö...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har hållit på ganska mycket med mobiler... började i början på 90 talet... i min mobilsamling har jag runt 75 mobiler, en del old school NMT, och en del lite nyare och bättre.. vissa funkar fint och andra inte..

Det finns inte så mycket kul i en mobil.. få lös vibratorn är inget svårt.. den sitter oftas bara mellan två plastplintar och så drar du bara ut den superlilla kontakten så är det roliga över...

Testa göra nåt fränt.. modda den.. montera in den i en metall låda.. eller skaffa en extra ratt till bilen och bygg in den i ratten och bygg om med annan högtalare osv osv.. så har du ju en ganska orginell och unik biltelefon om inte annat..

Kom på nåt klurigt.. som ingen annan har byggt.. telefon kan man använda på flera olika sätt..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Annars kan man alltid mixtra med RF-förstärkaren, mixer, lokaloscillatorn, filter, A/D, DSP, EEPROM osv.. ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som ju förstås är väldokumenterat. :roll: :?

Kameran och sådant är i det närmaste omöjligt att få tag på information om då dessa är mer eller mindre specifikt gjorda för mobilen i fråga och har dessutom normalt inga direkt interna kretsar utan de6 måste inte för sällan till periferikretsar för att få något vettigt ur de då de är i det närmaste helt passiva. Ibland kan det vara stämplat på de ett känt märke och då kan det helt plötsligt bli bra enklare men det är ändå ingen garanti. Dock kan man få tag på sådana här kameror på tex Ebay som reservdelar men som är helt nya och de som finns där är inte för sällan lite dokumenterade eller tom med tillverknings beteckning och dylikt som man kan leta vidare på och inte för sällan ha tur med.

Det finns dock vissa kameramodeller som folk klurat ut hur de fungerar och vissa service manualer till mobiler kan man ibland få fram en hel del intressant information som tex vad kontakterna på kameran är och fungerar och vilken krets som används för kontroll och dennes krets utgångar och sådant.

Har själv velat få igång en sådan kamera på enklaste vis men lagt ner det då det inte gick att få fram någon info om den.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

gregorius skrev:Ja, jag skulle kunna tänka mig att köpa den!
Modernare än min telefon iaf... :(
Vad ska du ha för den?
kan nog inte sälja den när ja tänker efter.. kom på varför jag bytte.. den läger av nån gång om dagen.. fast den dog inte.. bara rebootade.. oftast när nåt viktigt samtal kom in..

så ja kan inte sälja den.. tyvärr.. jag tror jag kör på modd ideerna.. om man nu kan lyckas me de... om man kan göra förlängnings sladdar mellan komponenterna o knapparna o allt kan man ju bygga in den hur man vill.. i vad som hällst.. :badgrin:
Skriv svar