Försena ljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Försena ljud

Inlägg av 13th.Marine »

Hmm nån som vet hur man kan försena ljud 15-25 ms? ska ha det till en surround-förstärkare.

Har hört en variant där man använde en ADC, En DAC och ett ramminne. Man konverterar ljudet till digitalt sen lägger man in det på minnet, sen läser något minnet 15-25ms efteråt och omvandlar det till analogt igen.
Tyvärr har jag inte kunskaper nog till detta =(
Nån vänlig själ som kan hjälpa? (en länk till en färdig krets är ok)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Surroundförstärkare? De brukar ha den där funktionen inbyggd :-)

Analogt tror jag kan bli svårt att bygga något med bra kvalite. Digitalt.. hmm.. jo då är det nog ADC->RAM->DAC som gäller. Dock kan det bli rätt dyrt om du vill ha bra ljudkvalite. 25mS i CD-kvalite motsvarar cirka 3.3kB RAM.

Jag vet inte hur man löser det rent praktiskt. Men utan CPLD eller liknande måste man nog ha ett dubbelportsram.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Är allt annat i ljudkedjan analogt, ljudkälla? Vilka krav har du på kvaliteten? Vill du kunna justera fördröjningen?

Kastar ur mig några förslag. Din variant med ADC, DAC och minne borde fungera. En låååååång kabel, med repeaterförstärkare. Om ljudet finns digitalt redan som SPDIF slipper du ADC:n. Det borde göra det betydligt enklare att få en hög ljudkvalitet.

ex. på SPDIF-IC
Du kan få lite SPDIF-specar om du är intresserad. Det är ett rätt enkelt dataformat så man borde kunna bygga en avkodare rätt enkelt med en CPLD.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

@babbage
Jag tycker det låter intressant med S/PDIF. Har du länkar till dokument så posta dessa gärna här. Annars kan jag skicka dig ett PM med mailaddr där jag gärna emottar S/PDIF-info.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag vore också tacksam om man kunde få ta del av specarna.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Jag lider fortfarande av min datorkrasch tidigare i veckan så jag har inte riktig koll på mina länkar. Om du PM:ar mig din mailadress kan jag skicka en spec för AES3 (AES/EBU)

Om jag inte missminner mig helt är SPDIF detsamma som AES3 i "consumer mode" SPDIF skiljer sig från AES3 när det gäller elektriska nivåer men datarepresentationen är densamma och väl beskriven i specen jag kan skicka dig.

länk
länk
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

En länk till en PDF-fil från cyrrus som beskriver både AES och SPDIF bra.
salle

Inlägg av salle »

Jag har byggt den som Kenneth har på sin sida Kenneths hem i cyberrymden , det är kanske inte en "riktig" surround men den funkade för mig iaf.
Jag fick även tag på 2 par datorhögtalare som redan hade förstärkare inbyggt , använde förstärkaren i det ena paret + att jag byggde in surrounddelen i den som hade kvar förstärkaren.
Det blev en del högtalarsladdar som hustrun inte var så glad åt så nu är den nedplockad i en ICA-kasse

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eller en analog fördröjnings krets kommer inte ihåg vad dom kallades
bbc eller något sådant
kan kolla tror jag har två sådanan liggandes
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Det är analoga källor in till den.
Gärna så bra kvalitet som möjligt =)
Hittade ett schema hos ESP men kretsen den baserades på har tyvärr slutat tillverkas och de ända som finns kvar ligger hos grossister som vägrar släppa några till privatpersoner =(
evert2

Inlägg av evert2 »

Grym...du var nära...BBD heter det. Uttyds: Bucket Brigade Delay.

Hittade lite ingo om detta i en bok:

Audio IC User´s Handbook skiven av R M Marston. Elfa har den.

Där står det att:

Den analoga principen har ett visst övertag gentemot dom digitala systemen i fråga om dynamik (förutom de allra bästa digitala varianterna).

De digitala varianterna är i allmänhet bättre då LÅNG fördröjning är ett krav.

Edit: OBSboken utgavs 1997 - så det har väl hänt en del sen dess :roll:

Kretsbeteckningar:

Analoga

TDA 1022
SAD512D
MN3004
SAD1024A
MN3207
TDA1097
MN3011
SAD4096

Digital

HT8955A
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag VET att man kan stryka TDA1022 och jag är ganska säker på att man även kan stryka SAD4096. Jag kan tänka mig att resten av listan är likvädriga kretsar och då blir det nog inge mycket kvar :-) HT8955A vågar jag dock inte uttala mig om i nuläget.

EDIT: Såg också att SAD1024A var med. Den kan ni också säga hej då till :-)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

jag lyckas bara finna MN3xxx kretsarna och det på Digikey, men tyvärr verkar det som att bara företag kan beställa dem =(
evert2

Inlägg av evert2 »

Det var ju :evil:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, det är väl gamla föråldrade kretsar som kan vara lite knepiga att få tag i. TDA1022 och SAD1024A finns iaf att få tag i. Man får helt enkelt googla lite :) Dom andra finns säkert också att få tag i om man bara letar.

Men jag skulle nog förslå någon liten CPLD för någon tia, ett cacheminne från en 486a och så ett hyffsat audiocodec, eller eventuellt separata AD- och DA-omvandlare.

Då kommer ju bara problemet att man ska kunna hanskas med en CPLD. Jag vet inte på vilken nivå 13th.Marine ligger på när det gäller digital elektronik.
Skriv svar