Krets för USB->RS232?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Baalzamon

Krets för USB->RS232?

Inlägg av Baalzamon »

Någon som har tips på en krets som kan omvandla USB till RS232? Jag vet att det finns massa färdiga adaptersladdar att köpa, men jag vill helst ha en liten IC som går att bygga in på ett separat litet kort.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Det var snabbt svarat!

Ganska intressanta kretsar, men det verkar som om dom har försökt klämma in alla upptänkliga funktioner och finesser i samma krets. Det gör den inte bara onödigt klumpig, det gör den förmodligen onödigt dyr också. Det verkar finnas drivrutiner att ladda ner, det är ju ett klart plus. Men finns det någon svensk återförsäljare? Det skulle förståss fungera bra med någon av deras kretsar, men det kanske finns andra som är ännu bättre?

Edit: Gärna kretsar med 8 pinnar eller liknande
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Om inte jag minns fel nu är lawicel en svensk återförsäljare för FTDI. Har något minne av att en sån där krets kostar runt 60kr eller nått sånt. Ett annat alternativ är ju att leta på eBay. Med lite tur får man en krets för en tia+frakt.

Någor mindre/billigare tror jag kan bli svårt att hitta.

Vad jag vet är FTDI kända för att ha väldigt enkelt sätt att fixa mjukvaran på. Man installerar bara deras färdiga drivrutin och använder ett API för att skicka/ta emot data till kretsen.
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

60kr är ju inte någon katastrof, jag kanske skulle satsa på en sådan ändå.

API, vad menas med det? Jag är inte direkt expert på drivrutiner och mjukvara i datorer.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

FTDI kretsen är kung!!

Vet att SonyEricsson använder den i vissa av sina tillbehör, vilket tyder på att den är rätt pressad pris/prestandamässigt mot vad konkurenterna erbjuder.

Provar du 10 USB->RS232 kablar kommer ca 3 funka bra och dessa tre kommer alla ha FTDI i sig...

Nä jag jobbar inte för FTDI eller Lawicel ...
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Det lät ju verkligen poistivt!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du kan även accessa den som en vanlig serieport...
Skriv svar