Liten cnc-fräs Bygget uppdat. 15/5 Påbörjat spindelfästet

Berätta om dina pågående projekt.
PTC

Liten cnc-fräs Bygget uppdat. 15/5 Påbörjat spindelfästet

Inlägg av PTC »

I väntan på att delarna till min "större" maskin ska trilla in tänkte jag göra en lite mindre med delar jag har hemma nu.
Det blir en enkel sak med fast portal område X-Y 350x450mm med ca 200mm i Z
Tänkt att kunna göra lite kretskort och skyltar med den.
CIMG2888.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PTC 15 maj 2011, 18:59:41, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Liten cnc-fräs påbörjad

Inlägg av dar303 »

Ser ut att vara hög stigning på skruvarna så den blir nog snabb och fin till kretskort! Ska bli kul att följa, är själv sugen på att göra en miniatyrmaskin nån gång.
PTC

Inlägg av PTC »

Tack för det.
Jag funderar bara på om det räcker att sätta bronsbussningar eller mässing till linjäraxlarna :humm:
Det lär inte bli så stor belastning.
PTC

Inlägg av PTC »

Kapat till lite aluminiumprofiler och passar ihop dom, det blir två längsgående på varandra ovh en på vardera gavel.
Portalen ska ha en aluminiumbalk undertill mellan pelarplattorna där kulskruv och linjärenheter ska fästas. Då blir drivningen på portalen
skyddad under bordet.

Påbörjat placering av detaljer i elskåpet samt plockat fram en pulpet till styrningen. Vet inte än om jag ska ha det så eller om jag ska göra ett "bord" som en låda där jag placerar elen. Kan ju då även få plats med moderkort m.m. :humm:

Tacksam för synpunkter :humm:

Lite bilder:
ram.jpg
delar.jpg
golv.jpg
elskåp.jpg
manöver.jpg
X-IL
EF Sponsor

Re: Liten cnc-fräs påbörjad uppdaterad 8/2

Inlägg av X-IL »

Du ser ut att ha en mycket bra början. Vad hade du tänkt att ha på styrpulpeten? Tangentbord, skärm och mus, eller menar du det mindre skåpet och i så fall vad skall du ha där? Nödstopp, strömbrytare och nån indikeringslampa eller två?
Nej jag tycker att du skall bygga en enhet med dator, drivare, BOB osv i samma stora skåp/låda, och sen beroende på hur lösningen blir kanske fästa skärm på utsidan av detta skåp?
Angående glidlager, kolla t ex Microcarve-maskinerna (MDF-fräsar för småjobb), de har uppenbarligen funkat finfint med Oilitebussningar (oljebrons?). Men, om du skall köra kulskruvar så försvinner väl vitsen lite, lågfriktionsskruvar, men relativt hög friktion på glidlösningen.

Du har samlat på dig en underbar samling med "bra att ha-skrot", hur lyckas man med det. Jag har lyckats hitta en kulskruv på några år, och den äger du nu, i dina trådar ser man "drivor" av kulskruvar, drivare och annat mysigt.
PTC

Inlägg av PTC »

Om jag kör på den lilla pulpeten så lär det bara bli lite knappar och några lampor samt nödstopp. Men att bygga in elen i en låda under maskinen är kanske inte så dumt när man tänker efter, då får man in alltihop.
Jag har en 15" skärm som jag tänkte ha vid sidan om.

Man kan säga att jag haft väldigt tur då jag varit på rätt plats vid rätt tillfälle.
Det finns en några företag jag har kontakt med som bara är glada att det finns nån som tar hand om "skrotet", det kostar en del för dom att hantera det annars. vad jag förstår så kostar det en del att deponera elskrot och även annat.
PTC

Inlägg av PTC »

Börjar få klart bottenramen, provat in kulskruv och satte upp portalen för att mäta in fäste.
Vad tror ni om denna lösningen med balk under portalen för kulskruv och linjärenheten.

Finns det förresten som sitter på linjärenheter längd 500mm eller nåt annat?

Bild på Ramen
1.jpg
2.jpg
Bild på portalen
3.jpg
4.jpg
X-IL
EF Sponsor

Re: Liten cnc-fräs påbörjad uppdaterad 10/2

Inlägg av X-IL »

Det där blir för snyggt! Avundsjuk är bara förnamnet. Tror jag måste köpa den där kulskruven jag funderar på att köpa av en välkänd EF:are, och sen börja vidareutveckla min skrotfräs...Till något lite mindre skrotigt.
EvilGhozt

Inlägg av EvilGhozt »

Nu får ni sluta lägga upp bilder på era CNC byggen, jag står snart inte ut längre. Jag blir ju helt enkelt tvungen att bygga mig en egen CNC snart :P
Orättvist att alla andra ska få ha en fin CNC och inte jag! :(
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Väldigt snyggt!
Jag tycker du ska satsa på 9 eller 12 eller 15mm THK eller Rexroth-linjärlager eller liknande när du ändå bygger resten så fint!
Rundstång eller supported round rails känns B jämfört med resten!
PTC

Inlägg av PTC »

Tanken var ju att använda "skrot" jag hade liggandes, men det är svårt att inte göra den ordentlig med riktiga åkvagnar.
Man kanske skulle satsa på denna modellen istället och låta den andra ligga på is ett tag.
Skaffa sig ordentliga linjärenheter

Kom över ett bra elskåp idag Höjd= 400mm bredd= 300mm Djup= 200mm i plåt med gångjärnsdörr (bild kommer senare)
Där får jag in all el och t.o.m en liten Siemens S7 PLC

Sneglar även lite på att använda mig av dessa:
http://www.brundin.biz/product_info.php ... rinnul9mc1
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag har för mig att jag läst detta påstående någonstans:
1. Att profil linjärlager och supported round rails tar upp krafter nästan lika bra.
2. Att supported round rails inte är lika känslig vid montering (att de är spikraka och kommer 100% parallellt) och därför passar bättre på en mindre stadig maskin.

Är det någon som hört något liknande eller vet hur det förhåller sig?
PTC

Inlägg av PTC »

När det gäller rakheten på stativet och parallelliteten så är jag nöjd med den.
Då efter ett par timmars justerande fram och tillbaks så slår den som mest 0,5 hundradelar (enligt zeiss kordinatmätmaskin )
Önskvärt är ju att få linjären så stabil som möjligt.

Påbörjat montering av eldetaljer i nya skåpet.
Är inte säkert att jag ska ha drivarna, men placeringen tänkte jag ha innanför skåpsdörren.
Vill gärna få med PLC´n, den tar plats men kan ju bli användbar. Möjligheten finna att sätta dit en analogmodul med.
Annars är det 16 I/O.
Plockat iordning PC´n som ska användas med. 300 mm bred och 320mm djup och endast 70mm hög
utsida.JPG
insida.JPG
Dator.JPG
ds77

Inlägg av ds77 »

Se till att bygga klart den snabbt istället! Att försöka uppnå mer perfektion än nödvändigt gör bara att saker drar ut på tiden och kanske aldrig blir klara, så är det för mig i alla fall....
PTC

Inlägg av PTC »

Jag började med den förra helgen när jag var lite rastlös :D
Skriv svar