Har ide men inte kunskap... än...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Har ide men inte kunskap... än...

Inlägg av teljemo »

Jag är den typen som får nåt på huvet o släpper det inte föräns det är avklarat..
just nu har jag snurrat in mig på elektronik och en ide jag haft under ett par år!
Problemet är att jag för tillfället är i stort sett helt okunnig på det här området...

Ide'n är en "makapär" som ska kunna känna av när något går förbi, från vilket håll det kommer ifrån.
de e grunden...
tänkte man skulle kunna använda laser givare eller ljusridå som känner av och att man har 2 st bredvid varandra... (vi kallar dom 1 och 2)
så att om givarna aktiveras: 1-2 så vet man att det kommer från ett håll och om det kommer: 2-1 så är det från andra hållet...

den här grejjen tror jag någon som har lite koll skulle kunna tänka ut en lösning på ganska snabbt...

sen har jag mer grejjer som ska med i de hela.. som att det ska räkna så att om de blir 1-2 signal 3 ggr så måste det bli 2-1 signal 3 ggr oxå innan det är tebax på noll läget..

ja skulle så gärna vilja kunna göra såna här grejjer.. o de här e bara en ide jag haft ett tag så jag e tacksam för hjälp.. ja kan försöka förklara mer om jag e otydlig..

hade tänkt skaffa ett experiment kretskort.. men vad man ska ha för olika små prylar på för att få sånt här att funka.. ja de e ju ett frågetecken.. så jag undrar vad man ska ha för komponenter o hur dom ska kopplas på ett kretskort...

Med vänliga hälsningar Teljemo
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Har ide men inte kunskap... än...

Inlägg av Icecap »

Jag förstår vad du vill uppnå men:
* vad du vill avkänna?
* på vilket avstånd?
* i vilken hastighet?

Jag har gjort saker som fungerar på detta sätt, en av dom är parkeringsräknare med dubbla slingor som då kan kolla riktning - varefter det räknas här o där o över det hela.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

tanken som jag hade när ja först fick iden va att man skulle kunna ha det i en dörröppning.. så när 1 person går in i rummet så tänds lampan tex..
och räknaren för att om flera personer går in i rummet så får inte lampan släckas fören alla lämnat rummet.. =)

men först o främst skulle jag vilja ha det på en bänk framför mig.. där man kan dra fingret framför givarna o tända o släcka en diod.. lite mindra skala.. men de skulle vara kul att få den här iden till verklighet bara... o kanske lära sig nånting på vägen..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ah...

Det rör sig ju om sensorval och räkneteknik.

Till fingersensorn kan du t.ex. använda en reflex optokopplare.

Riktningsavkänningen kan man göra på lite olika sätt:
* Om A blir påverkat och B blir det inom en viss tid efter är är det ena riktningen, Är det motsatt är det andra riktningen.
* Om A blir påverkat är det ena riktningen om B är påverkat, annars är det andra riktningen.

Jag föredrar personligen den siste version.

Pulserna kan enkelt splittas upp med enkel logik och matas in i ett räknakretslopp eller kan tas in direkt i en mikroprocessor (µC) för vidare bearbetning.
laban12

Inlägg av laban12 »

Vad händer om två personer går in eller ut så tätt inpå varandra (eller bredvid) så att det registreras som en?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Då får man minska ner storleken på dörröppningen :)
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

laban12 skrev:Vad händer om två personer går in eller ut så tätt inpå varandra (eller bredvid) så att det registreras som en?
jo de e skulle ju vara ett problem men om man nu skulle sätta de i verket som en riktig fullskalig lamp strömbrytare så måste man väll nästan ha en reset knapp som ställer räknaren på noll o släcker.. =)

men hörni.. ni verkar ju veta rätt bra va ni snackar om..
om jag skulle köpa mig ett experiment kretskort.. (sånt me massa hål i överallt..)
va behöver man för små prylar mer.. där e jag helt borta..

räknakretslopp, microprocessor.. nån som vill förklara en inköpslista för mig.. =)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Andra situationer som behöver beaktas är om nån vänder halvvägs, så bara givare A hinner påverkas.

Det behövs nån form av timeout eller liknande.

Är det personer som skall detekteras är det ju också viktigt att en person verkligen bara ger en puls på varje givare. Är det fotocell och man svänger med armarna lite så kanske det blir två pulser på givare A och sen en på B... Hur ska det tolkas?

Det dyker ofta upp fler såna där fallgropar när man designar sånt där.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

där har du en poäng.. omg... ja älskar de här forumet redan.. haha!!..

ja.. de måste ju nästan vara så att för att lampan ska tändas måste de bli signal att objektet både påverkar givare a och b och sedan lämnar a och b fria igen.. så om någon skulle vända i dörröppningen så händer inget...

4 signaler för att tända en lampa och räkna det som en person (vi snackar väll fullskaligt här då)
så måste det ju vara samma sätt när nån går ut..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

teljemo: "om jag skulle köpa mig ett experiment kretskort. (sånt med massa hål i överallt..) Vad behöver man för små prylar mer? där är jag helt borta." (tillät mig att rätta lite stavfel och saknade bokstäver)

Och det är där det fallerar...

När du inte har vald teknik KAN du inte handla grejer till det. Ung. som att skulle köpa vinterdäck till en bil innan man har beslutat sig för vilken bil, däck som passar på X kanske inte duger når du köper bil Y.

Välj alltså vilken lösning du vill ha, sedan ger resten sig ganska väl.

Om det är ett specifikt behov skulle jag rakt av rekommendera att du får någon att göra det åt dig, är det för att lära dig och då få en kul funktion är det hel rätt väg att gå men förvänta dig att det blir en del uppförsbacke på vägen.

Det abs. enklaste sätt i komponentväg är att använda en mikroprocessorlösning, där har du räknare, tillståndshantering, timers och gud (och en hel del här) vet vad - men då ska den programmeras och är du rudis på det kan du se fram mot en månad eller två innan du får koll på att få en lampa att blinka och vet varför den gör det.

Så de förslag som är framlagda duger - beroende på exakt vad du vill och behöver, för att få ordning måste du KOMMUNICERA och svara på frågorna som finns, då kommer det att gå framåt.

Om du bara vill ha en inköpslista kan jag fint fixa det och ELFA blir MYCKET glada för dig när du köper halva lagret - och du blir mycket ledsen när du ser priset, du kommer å andra sidan att kunde lösa alla de olika sätt jag kan fantisera fram och det är många!
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

ok. i see what u say!..

hmm.. tror ja skulle behöva experimentera lite innan jag sätter igång med nåt större..
som tex som du sa.. programera en lampa eller 2 att blinka..
behöver jag en microprocessor asså?.. länka mig till en.. jag behöver diod lampor.. borde jag kunna hitta..
ja behöver ett experimetkretskort.. det har jag hittat ett par..
vad behöver man mer..? ett batteri? om man kollar på ett kretskort brukar de sitta massa små pluttar.. (oj förlåt, det kanske är som att svära att kalla de för pluttar här. lovar att sluta så fort jag vet vad det heter)

tack på förhand.. om jag kan lyckas med att få några lampor att blinka så kanske man kan gå vidare efter det..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På ELFA finns det PICKit2 med ett "low pin count" kort till och allt till en mycket rimlig peng. Kopplas till USB och det är klart.

PICKit2 kan programmera kretsen och när du får lite choklad på skjortan (a.k.a. erfarenhet) kan du använda den ICD-funktion den ger också, då kan du styra skiten, kolla saker i verkliga livet och testa o styra.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Till en sådan här applikation funkar det t.o.m. fint med en Basic Stamp (ja, jag vet att det nästan är dödsstraff på att nämna dom). Dock är det ju så att man kan ha nytta av att lära sig att programmera PICar, medans en Basic Stamp inte duger till så mycket annat än att leka med. Men om målet är att fixa just den här applikationen så smärtfritt som möjligt så kan en Basic Stamp vara rätt väg att gå (för att programmeringen är mycket enklare än både assembler och C), men om målet är att lära så ska man absolut inte sikta på en Stamp!
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

PICkit2 verkar ju vara en fin liten pryl..
hittade nån basic stamp experiment kit.. hade kanske varit bra att testa lite med.. men de va ganska dyrt och är det inget man har nytta av sen så känns de ju jävligt värdelöst..

men om ja skaffar PICkit2
vad ska jag ha för microprocessor.. såg att de fanns ganska många olika typer på ELFA..
sen behöver man bara lampor o så e de klart..

tänkte på själva strömförsörjningen.. hur ger man ström till processorn..

asså de borde kanske finnas nån guide till sånt här basic som att blinka lampor??
slft

Inlägg av slft »

Hej

titta på det kort som thepiratboy säljer

programeras via usb och har en inbyggd lysdiod som man kan börja blinka med

ladda ner bascom och flip så är du igång till en kostnad av 130kr

det kortet har löst många av mina projekt
//Ola
Skriv svar