http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=48425
så håller jag på med ett projekt där mina elever ska kunna styra en tongenerator på olika sätt. Men jag har en fråga som inte är kopplad till tongeneratorn.
Jag skulle vilja att signalgeneratorn slås av o på i intervaller om säg, några gånger i sekunden till var tredje sekund. Byggde en krets med de el-experiment-lådor vi har på skolan, där jag fick en lampa att blinka med hjälp av en kondensator, två transistorer o några motstånd. Tänkte att man borde kunna byta ut lampan mot tongeneratorn, men med lite andra värden på motstånd o kondensator. Men jag lyckas inte få det att fungera. När jag slår på strömmen låter tongeneratorn, sen sjunker den i volym efter några tiondelar o blir helt tyst i nån tiondels sek. Sen är den tillbaka på fullvolym o stannar så tills jag stänger av strömmen o slår på igen. Då hhänder samma sak igen. Förstår att det har att göra med att ljudet försvinner när kondensatorn laddas upp, men jag vill ju att den ska ladda ut igen så den laddar upp gång på gång. Vad missar jag? Nån som kan visa en enkel krets för att få det att fungera? Om nån överhuvudtaget förstår vad jag menar

Har laddat hem Eagle o ska göra ett kretsschema som jag ska försöka lägga upp.