Asynkronmotors bromsförmåga vid likströmsmatning?
Asynkronmotors bromsförmåga vid likströmsmatning?
Planerar bygge av en bromsbänk för (i första hand) småmotorer i klassen 10-20hk, och vill ha den bromsad så det går låsa den på ett valfritt varvtal. Funderar dock över vilken typ av broms som blir smidigast, så jag har lite frågor om asynkronmotorers bromsförmåga när lindningen matas med likström - tydligen en vanlig metod för att få stopp på maskiner hyfsat snabbt, men används också i bromsbänkar. Tyvärr hittar jag inte info för att kunna avgöra om det kan fungera med de grejer jag kan tänkas få tag i...
Hur mycket effekt kan en asynkronmotor bromsa? Någonstans såg jag "samma effekt som motorns märkeffekt", låter förvisso inte helt orimligt men någon annanstans har jag läst att dom kan bromsa mycket mer än märkeffekten. Ganska viktigt då det skulle vara aldeles för dyrt och otympligt med en motor på uppåt 20kW som broms...
Hur ändras bromsförmågan med varvtalet, och hur högt vågar man varva dessa motorer? Lyckas inte hitta något alls om bromsning från varvtal betydligt över normal drift.
Hur mycket effekt kan en asynkronmotor bromsa? Någonstans såg jag "samma effekt som motorns märkeffekt", låter förvisso inte helt orimligt men någon annanstans har jag läst att dom kan bromsa mycket mer än märkeffekten. Ganska viktigt då det skulle vara aldeles för dyrt och otympligt med en motor på uppåt 20kW som broms...
Hur ändras bromsförmågan med varvtalet, och hur högt vågar man varva dessa motorer? Lyckas inte hitta något alls om bromsning från varvtal betydligt över normal drift.
Re: Asynkronmotors bromsförmåga vid likströmsmatning?
Jag har läst om en del bromsbänkar som använder asykronmotorer som "broms" genom att ladda el till elnätet(lätt att mäta), men av din beskrivning misstänker jag att det handlar om något annat sätt. Ska motorerna kopplas till elnätet, eller finns där något annat sätt att avyttra energin?
//Alexander
//Alexander
Värmen hamnar i rotorn när du bromsar och beroende på dess massa och hur djupt värmen avsätts i rotorn så finns det nog bara utrymme för korttidsbromsningar räknat på ett visst antal kJoule då det tar tid för värmen att försvinna från rotorn och ut.
när järnet börja vara tillräckligt varmt ( kanske runt 200-300 grader) så tappar den magnetiska egenskaper pga Curire-effekten och bromskraften försvinner och det kan börja rusa. räkna inte med att motorn är som innan efter en sådan händelse... järn har relativt låg värmekapacivitet i tex. jämförelse med vatten och värms upp snabbt.
Likströmsbromsning på asynkronmotor kan fungera för att just bromsa snabbt rullande utrustning till nära stillastående då energimängden är begränsad - men inte för kontinuerlig bromsning
skall det göras med kontinuerlig bromsning så blir det nog att titta efter andra bromsmetoder med kontinuerlig kylning med stora kylare.
när järnet börja vara tillräckligt varmt ( kanske runt 200-300 grader) så tappar den magnetiska egenskaper pga Curire-effekten och bromskraften försvinner och det kan börja rusa. räkna inte med att motorn är som innan efter en sådan händelse... järn har relativt låg värmekapacivitet i tex. jämförelse med vatten och värms upp snabbt.
Likströmsbromsning på asynkronmotor kan fungera för att just bromsa snabbt rullande utrustning till nära stillastående då energimängden är begränsad - men inte för kontinuerlig bromsning
skall det göras med kontinuerlig bromsning så blir det nog att titta efter andra bromsmetoder med kontinuerlig kylning med stora kylare.
Jag har ingen aning om hur vår bromsbäck på jobbet funkar, men den är vattenkyld i alla fall...
Man måste ju tänka på att hela effekten ska bromsas... det är alltså mellan 7 och 15 kW som måste kylas bort.
När du kör en motor stoppar du ju in el och fåt ut mekanisk rörelse. Drar motorn 10 kW el så är ju den mekaniska rörelsen antagligen 9,8 kW och du har bara 200 W förlusteffekt i motorn. Så en 10 kW motor är dimensionerad för att kyla bort ett par hundra watt bara...
Man måste ju tänka på att hela effekten ska bromsas... det är alltså mellan 7 och 15 kW som måste kylas bort.
När du kör en motor stoppar du ju in el och fåt ut mekanisk rörelse. Drar motorn 10 kW el så är ju den mekaniska rörelsen antagligen 9,8 kW och du har bara 200 W förlusteffekt i motorn. Så en 10 kW motor är dimensionerad för att kyla bort ett par hundra watt bara...
Tackar för svaren. Låter som att detta är dödsdömt, så det får nog bli en vattenbroms istället - det har den stora fördelen att det som värms upp är vatten, och det är inga problem att kyla bort ens hundratals kW värme från vatten om det skulle behövas. (Vanliga bilkylare klarar det jobbet galant.)
Blir nog en aning tuffare att styra en vattenbroms till rätt varvtal med dator, men vore det enkelt så skulle väl hyfsade bromsbänkar inte kosta sex-sjusiffriga belopp.
Blir nog en aning tuffare att styra en vattenbroms till rätt varvtal med dator, men vore det enkelt så skulle väl hyfsade bromsbänkar inte kosta sex-sjusiffriga belopp.

En vattenkyld virvelströms broms kanske? Bör gå bra att styra också.
Här är en länk till ett annat forum, Sporthoj, där det går att få många idéer till bromsbänk. För att få tag i lämplig broms så kan jag rekommendera en elektromagnetisk Telma broms från buss eller lastbil. Det sitter två fläktkylda Telma bromsar i traktor bänken på jobbet och den kan få nästan vilken traktor som helst att storkna.
Ska leta lite efter telmabroms, men dom ser inte ut att växa på träd. Och att leverera 24V 100A för max broms känns lite svårt att uppnå - men förhoppningsvis behövs bara en bråkdel av bromsförmågan.
- SeniorLemuren
Står en gammal skrotad husvagn utanför här med 12 volts elbromsar på. Vet inte hur mycket energi det går åt för att tvärnita en husvagn men det är säkert ett antal Kw.
SeniorLemuren:
Det lär väl knappast sitta en Telma på en husvagn?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Telmabroms
Du får kolla på någon lastbilsskrot, tex. Ekmans i Hedkärra.
Det lär väl knappast sitta en Telma på en husvagn?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Telmabroms
Du får kolla på någon lastbilsskrot, tex. Ekmans i Hedkärra.
- Electricguy
Det finns faktiskt husvagnar med elbroms. är inte allt för ovanligt.
Det kanske går att göra en egen virvelströmsbroms. Borde inte vara allt för svårt tycker jag. Skaffa en stor bromsskiva och montera så många u-formade elektromagneter kring skivan som behövs för att bromsa. Eftersom att det går likström i elektromagneterna borde inte kärnorna behöva vara laminerade, utan det borde gå bra med solitt stål. Ifall alla spolar kopplas i serie och har rätt antal lindningsvarv borde spolen kunna styras direkt från likriktad 230 med en pulsstyrd IGBT.
Jag vet. Jag äger en själv.Electricguy skrev:Det finns faktiskt husvagnar med elbroms. är inte allt för ovanligt.
Men det är ju vanliga trumbromsar med elektrisk manövrering.