Kinaelektronik - Var varsam!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
funkis_jackson
Inlägg: 115
Blev medlem: 1 september 2008, 00:22:39
Ort: Täby
Kontakt:

Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av funkis_jackson »

Hej och hallå!
Jag vet att det finns flera personer här som gärna klipper lite kurvor och kostnader genom att beställa diverse elektronikprodukter från Kina, genom sidor som t.ex. DealExtreme.com.
För all del, inget fel i det, jag själv beställer grejor därifrån också, men jag fick nyligen en liten påminnelse om varför deras produktionskostnader är så låga.

Produkten det handlar om just nu är denna LED-lampa som jag tog hem åt en vän, http://www.dealextreme.com/p/9w-150-lum ... 220v-44183

Produkten skall vara för utomhusbruk, och ger till en början ett väldigt seriöst intryck.
Rejält hölje, reflektor i aluminium, skruvar i RF, fukttätad kabelgenomföring, silikon/rubbextätning mellan höljets skarv osv, dvs rakt igenom ett stuk som talar för utomhusbruk.
Vilken tur att det inte satt EU-plugg på elsladden, så jag fick anledning att skruva upp apparaten för att byta sladd.

Den var helt ojordad nämligen!
Originalkontakten är en med jord, jordkabel går inne i höljet för kabeln osv, men kabeln slutar där den går in i lampan.
Inte nog med det, kretskortet för LED-drivaren ligger helt lös i lampan, och som ''skydd'' för att det inte ska bli kortslutning har dom använt lite genomskinlig packtape som dom dragit ett varv runt kretskortet.
Som gjort för att få 230v rakt i chassiet, utan fungerande jordning dessutom.

Så ett varningens tecken, såhär slarvar kineserna för att klippa sina kostnader.
Somliga saker är bra, somliga är dåliga, somliga är rent utav idiotiska.

Så tänk er för, och kolla igenom grejerna innan ni börjar använda dom!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av Micke_s »

Nätspänningsprylar hade jag nog funderat två ggr innan jag hade beställt utanför europa.
Låter inte så bra att det bara är packtejt som skyddar + de har struntat i jorden...
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Re: Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av EvilGhozt »

Recensera produkten på DX, och skriv det du skrev här så andra som köper den får ta del av det. Så slipper de bli någon otrevlig överraskning för någon stackare...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av blueint »

Med Kina saker men även t.ex Jula bör man skruva upp och kontrollera som praxis. Det kan ju vara bra saker OM man korrigerar det som är fel.

I detta fallet verkar armaturen okej, men inte monteringen innuti lampan. Så om man ordnar distanser och kabelfäste samt jordplint så borde den fungera bra?
ds77
Inlägg: 2244
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av ds77 »

Skulle ju inte förvåna mig om lampan dyker upp i någon form på Jula...

Man får se det som en byggsats, och bedöma priset därefter.
funkis_jackson
Inlägg: 115
Blev medlem: 1 september 2008, 00:22:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av funkis_jackson »

blueint skrev:Med Kina saker men även t.ex Jula bör man skruva upp och kontrollera som praxis. Det kan ju vara bra saker OM man korrigerar det som är fel.

I detta fallet verkar armaturen okej, men inte monteringen innuti lampan. Så om man ordnar distanser och kabelfäste samt jordplint så borde den fungera bra?
Absolut, både armatur och resterande ser faktiskt riktigt bra ut i den.
Jag själv t.ex. skulle kunna köra den ojordad, men då VET ju jag att jag måste vara varsam om jag ska röra grejerna med nätspänning inkopplad.
funkis_jackson
Inlägg: 115
Blev medlem: 1 september 2008, 00:22:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av funkis_jackson »

EvilGhozt skrev:Recensera produkten på DX, och skriv det du skrev här så andra som köper den får ta del av det. Så slipper de bli någon otrevlig överraskning för någon stackare...
Har skickat in en recension, väntar endast på godkännande.

Man ska dock inte bli helt avskräckt ändå.
Det KAN ju faktiskt vara en enstaka miss i just detta exemplar, men jag vart lite fundersam då jordkabeln slutar precis i kabelgenomföringen, och det inte verkar finnas någon lämplig spot att löda fast eller skruva fast den på invändigt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av Marta »

Icke ansluten skyddsledare kan dessvärre vara ganska vanligt i kinaprodukter. Köpte ett privatimporterat enklare labbaggregat som kom därifrån och där slutade också skyddsledaren på samma sätt som i Din lampa.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av Greensilver »

Jag tror att detta är vanligt hos etablerade importföretag som Jula och Biltema också. Jag är väl inte helt uppdaterad på vilka märkningar som krävs för att elprodukter skall få säljas på svenska marknaden men senast jag köpte jordade kontaktdon på Biltema eller Jula (minns ej vilket) så lade jag märke till att de inte var S märkta. Vet inte hur det funkar med "tillbehör" - kanske bara är förbrukarna som måste vara S märkta?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av danei »

Jag har för mig att jag sett det i recensionen av den vita varianten av den lampan. Så det är nog inte bara det exemplaret.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17362
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av AndLi »

Greensilver skrev:Jag tror att detta är vanligt hos etablerade importföretag som Jula och Biltema också. Jag är väl inte helt uppdaterad på vilka märkningar som krävs för att elprodukter skall få säljas på svenska marknaden men senast jag köpte jordade kontaktdon på Biltema eller Jula (minns ej vilket) så lade jag märke till att de inte var S märkta. Vet inte hur det funkar med "tillbehör" - kanske bara är förbrukarna som måste vara S märkta?
Kravet på S märkning försvann för massor (edit: försvann 1990 enligt wikipedia) av år sen. Du kan fortfarande få märka en vara med S efter en drös tester men det finns inget krav på att det ska vara S märkta
sveind
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 januari 2009, 17:34:24

Re: Kinaelektronik - Var varsam!

Inlägg av sveind »

funkis_jackson skrev:
EvilGhozt skrev: Har skickat in en recension, väntar endast på godkännande.

Man ska dock inte bli helt avskräckt ändå.
Det KAN ju faktiskt vara en enstaka miss i just detta exemplar, men jag vart lite fundersam då jordkabeln slutar precis i kabelgenomföringen, och det inte verkar finnas någon lämplig spot att löda fast eller skruva fast den på invändigt.
Nädå, köpte en sånhär http://www.dealextreme.com/p/10w-3500k- ... 220v-49754 att ha som "byggstrålkastare". Den var precis lika ojordad. Som tur är öppnar man ju för att byta kabel. I min fanns en perfekt gänga att fästa jorden i. Var f.ö. lite svag att ha som strålkastare.....
Skriv svar