Dynamiskt mikrofonelement till trummikrofon

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Matt_HiHat

Dynamiskt mikrofonelement till trummikrofon

Inlägg av Matt_HiHat »

Hej!

Är i färd med att bygga en virvelmikrofon och behöver hjälp med val av just själva mikrofonelementet.
Har kikat runt lite på nätet efter lämpliga element men tycker att det ofta är bristfällig information om just själva frekvenskurvan på många ställen.

Skulle gärna vilja ha frekvenskurvor som liknar (behöver absolut inte vara identiska, bara något snarlika) dessa:
sennheiser.com/../e604_FrequencyResponse.jpg
shure.com/idc/groups/../rc_img_sm57_large.gif

Har kikat på nedanstående element på Elfa. Vad tror ni om dessa?
elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20599

Jag funderar på ifall denna kanske passar bäst:
elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=30-108-24&toc=20599

Hursomhelst, har ni tips på element som passar till trummor eller andra synpunkter så vore jag mycket tacksam för svar! :)

urltrim //blueint
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Dynamiskt mikrofonelement till trummikrofon

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet! :)

Rent spontant så tycker jag de mikrofonerna (i Elfa-länken) starkt påminner om
den typen av element som brukar sitta i telefoner och liknande.
Dvs inte alls gjorda för den typen av ljudtryck som en virveltrumma lämnar ifrån sig.
(Själva membranen i såna här element brukar vara för slappa och ge ifrån sig världens distorsion vid lite högre volym..)

MEN: Det står "Illustrativ bild", så det är inte alls säkert att mikrofonelementen faktiskt ser ut som på bilderna.
Inget datablad eller något annat heller... Så det går inte alls att säga ifall något av de skulle passa.

Shure SM57 är väldigt tåliga mot starka ljud och jag tycker personligen att de har ganska litet dynamiskt omfång.
Om elementen i Elfa-länken är av samma typ som bilderna visar så verkar de snarare vara SM57's motsats.

Jag hade nog kontaktat Elfa och frågat efter mer info för dessa element.
Speciellt uppmätt frekvenskurva (diagram) och vilket ljudtryck de tål vid dessa frekvenser.

Men om jag skulle välja något av dem, så skulle det bli just den du länkat till,
även om 30-100-06 faktiskt kvalificerar sig som stormembrans-element, med sina 25mm i diameter. :)

Har du möjlighet:
Testa en av varje! De kanske låter alldeles utmärkt till cymbaler,
eller för att få snygg attack i bastrumman eller.. osv.

Du har ett kul namn förresten. :D
becker

Inlägg av becker »

"Mikrofonkapsel med rundtagande karaktäristik" Rundtagande, är nog inte den bästa för virveltrumma... Du vill ha något som är lite riktat. Du har ju en massa annat som låter i ett trumset, och som då helst inte ska läcka in i din virvelmikrofon.

Men som jimmy skriver, köp och prova. Det kanske låter bra...
Annars brukar ju musikbörsen, eller liknande ha bra pris på sm57 några gånger per år.
Se upp bara om du handlar någon annanstans, det finns många kina kopior på just sm57, sm58 etc. och de låter inte lika. Det finns en heldel skrivet om detta på nätet. Mikrofonerna ser ok ut, men det är verkligen inte samma ljud. Mikrofonerna är betydligt lättare än original. Men vissa piratkopior har vikter limmade på insidan för att kännas tyngre....
Matt_HiHat

Inlägg av Matt_HiHat »

Man tackar för de trevliga svaren! :)

Ja, blir nog antagligen så att jag köper in ett element av varje för att sedan testa dessa rent inspelningsmässigt. Att ringa Elfa och se om de har några spec'ar på elementen lär ju först bli nästa steg.

Håller med om att dessa påminner om elementen som sitter i telefoner och därvid inte tål särskilt höga ljudtryck vilket blir ett problem. Det är just därför jag frågar er experter om hjälp kring lämpliga element. :)

Ett annat val är ju även kondensatormikrofoner men de brukar ju också vara känsliga när det gäller ljudtryck. Dessa kräver ju även fantommatning men det är ju inget speciellt i sig när det gäller ljudapplikationer.

Har mycket erfarenhet av just SM57'an men själva grejen går ut på att bygga en bra mikrofon själv. Undrar vad liknande mikrofoner har för element, vore kul ifall de är hyfsat "vanliga" i elektronikhandeln.

Hehe, ja rätt läskande namn :P
Skriv svar