AndLi bygger Boris 3B & rundmatningsbord från grunden (s10)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

AndLi bygger Boris 3B & rundmatningsbord från grunden (s10)

Inlägg av AndLi »

Nu har även jag börjat bygga mig en Boris 3B
Eller i alla fall börjat beställa restrerande delar, perfekt synkat med det kinesiska nyåret...

Kulskruvar/linjärenheter kommer från linearmotionbearings, allt enligt boris spec.

Rekomenderade stegmotorer är MotionKings 24HS1442. (Fysiskt är de Nema23 kompatibla)
http://motionking.com/Products/Hybrid_S ... degree.htm

Jag hade tänkt driva dessa med en Gecko G540 och ett 48VDC 8.35A supply som jag råkar ha stående.
Borde jag välja en annan motor om jag kör högre spänning (än de 36V boris rekomenderar)?

Tror det lutar åt en Suhner 1600W spindel, 4-30krpm, tror jag till största delen kommer köra plast, men det lär bli en del alu med...

Måste bara röja upp/bygga klart garaget så jag har nån stans att ställa upp den :)
Senast redigerad av AndLi 15 augusti 2011, 22:28:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: AndLi bygger Boris 3B CNC

Inlägg av tecno »

Läs på Geckodrive.com om hur man räknar ut optimala drivspänningen, finns ett blad till 251:an som beskriver detta.

Spontant tycker jag 48V ligger och nosar på max 50V gränsen, kolla lite om back-emf osv...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tycker mina motorer räcker till fint, motionking + 36v, jag kör sällan ens hälften av maxhastighet.
Kul med en till "Boris-byggare", lycka till och hör av dig om du undrar nåt!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag kör 20krpm med min Suhner1050 i 700mm/min. Tar 4mm skär i makrolon utan att spindeln ens suckar. ;-)
Tar 1,5mm per pass i alu med en 3mm fräs i 12krpm, då hör man att den varvar upp en aning när man går ut ur materialet innan den hinner reglera ner varvtalet igen.... så en Suhner 1600 kommer garanterat att räcka till att köra plast....

Och välkommen till Borisfamiljen. ;-)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Den påtänkta stegmotorn har 3.2mH, 0,7Ohm och rated current 4.2A
Med geckos formel borde det alltså bli, 32 * (sqrt(3.2)), det säger att den optimala spänningen är 57V

Gecko rekomenderar i sin G540 Rev 3 manual att inte använda stegmotorer med en högre märkström än 3.5A och 3mH.

" A rule of thumb estimate is add up all the motor phase currents and multiply the result by 0.6 to get the required power supply current."
4.2A * 0.6 * 4 motorer = 10.08A. Låter ju inte så bra för mina 8.35A...

Får fundera lite på om jag vågar prova 48V...

hubbe: Låter bra att det finns kapacitet att karva lite aluminium med :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul med ett till Boris-bygge!

Jag kommer följa den här tråden lika flitigt som de andra trådarna.
Tur att Boris hittade forumet. :D
remne

Inlägg av remne »

Jag (samtidigt som AndLi) köpte även en Boris-maskin. Lite dåligt time'at att det, som sagt va, är kinesiskt nyår.
Sitter precis och skickar iväg beställningar på G450, Suhner 1600W spindel, prylar från Linearmotions, motorer från motionkings etc. :)

AndLi: jag antar du fick samma "komponent-förslags-lista" av Boris? Vad köpte du för couplings till motorerna? Den produkten/länken Boris angav finns inte längre, men jag antar att
http://www.sorotec.de/shop/product_info ... -25mm.html borde fungera?

Jag antar jag bör starta en egen tråd, så jag slipper "hi-jacka" andra boris-trådar ;-)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

"Boris" är den nya "Lillasystern"! Lycka till!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har inte kommit så långt än, mer än att nästan hela taket i garaget är klart nu :)
Funderar på hur stabild bord jag behöver till den, funderingarna att gjuta en betongplatta med gängstänger i för att sen fäst stålplattan i känns kanske lite överambitiöst, men det borde minska risken med rörelser i bottenplattan...

Hjälper topnotch att få hem en rak kulskruv från kina samtidigt, förvånad att linearmotion svara direkt fortfarande..
Såg att de hade kopplingar där med, vet inte om de är skräp eller inte, de är halva priset...
http://cgi.ebay.com/5-pcs-flexible-coup ... 0513532280

Vad hamna priset på motorerna från motionking på? Funderar litelite på att ta geckos egna anpassade, men de blir nog fantastiskt dyra...

Boris måste ju bli lillebror ju!
Folk undrar vad jag ska ha den till.... Va? Jag förstår inte frågan, har iof lovat sambon skylt till hästboxen.. :)
snigelen

Inlägg av snigelen »

> Boris måste ju bli lillebror ju!

Eller lillebro! (jag gissar att begreppet lillasyster kommer från Storebro). Om man får plats någon gång kanske det blir en...
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Klarar dom där kopplingarna verkligen momentet? Jag såg ingen info om dom.
De på bilden har stora likheter med sådana som är till encodrar mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Cano: misstänker att du menar de jag länka till på ebay?
De säljer de även tillsammans med sina kulskruvar, men det beror ju på vilka stegmotorer man sätter i andra ändan...

Och när man endå beställer delar från tyskland är det väll lika bra att satsa på fräsar med, varför finns det så många modeller att välja på. Borde kanske hitta något billigt för att lära med, tråkigt att knäcka bra fräsar för att man gör nybörjarmisstag...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

snigelen skrev:Eller lillebro! (jag gissar att begreppet lillasyster kommer från Storebro). Om man får plats någon gång kanske det blir en...
Det kom väl ifrån att Jojje och POS byggde stora fräsar och sen byggde jojje en mini-variant av den som med lite utveckling blev en lillasyster till den stora fräsen... :)
(Även om det är lite konstigt med en bror som tillverkar fler lillasystrar...)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Cano skrev:Klarar dom där kopplingarna verkligen momentet? Jag såg ingen info om dom.
De på bilden har stora likheter med sådana som är till encodrar mm.
Jag har haft av två, innan jag bytte till riktiga.

Men mitt gantry väger jäkligt mycket och jag har bara kört med en centrumskruv (Det skall åtgärdas nu när AndLi så förtjänstfullt plockar hem en till skruv till mig :tumupp:).
Brottytan i spiralen där det gick av, är bara 4.5mm X 1.5mm
Antagligen skulle jag kunna få dom att hålla med snällare kurvor på drivningen, men som sagt nu har jag skaffat riktiga ändå.

Industriellt kallas dom kopplingarna för "encoder coupling" så jag tror dom normalt sitter mellan encoder och motor och inte i drivningen.
boris

Inlägg av boris »

Hej!

De kopplingar som länkades i denna tråd är inte att rekommendera. De är bra till motorer som är upp till 1,2 Nm. Med min fräs går nämligen de kopplingarna sönder.
Senast redigerad av boris 2 februari 2011, 23:47:54, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar