IR-omvandlare till TV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
E85

IR-omvandlare till TV

Inlägg av E85 »

Jag har nyss köpt en LG LCD-TV med en fjärrkontroll som jag gillar men problemet är att jag har en Telia-box till den med en värdelös fjärrkontroll så jag får knappt använda min fina LG-fjärr. :)

Nu vill jag ha en liten pryl som tar emot signaler från min LG-dosa och omvandlar utvalda knapptryckningar till Telia-signalerna (t.ex P+/P-, siffrorna m.fl.) så att Telia-boxen förstår. Jag måste isåfall dra IR-dioder till TV'n och telia-boxen och skärma av TV'n så att bara signaler från min IR-enhet kommer fram annars kommer ett felmeddelande på TV'n att "knappen inte används i det här läget". Finns det nåt sånt att köpa redan eller måste jag bygga en?

Vet att det finns programmerbara universalfjärrkontrollers att köpa men jag vill använda den som är till TV'n original.

edit: Jag torkade av framsidan på Telia-boxen och jäklar vilken mottagning det blev jämfört med förut. :) Men jag vill ändå bli av med den fjärren...
blueint
Kontakt:

Re: IR-omvandlare till TV

Inlägg av blueint »

Mikrokontroller som tar emot med en IR-fotodiod kopplad till en I/O och sänder ut på en annan IR-diod kopplad som utgång löser sannolikt problemet. Programmering tillkommer..
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jo givetvis, men frågan var väl mest ifall det redan finns.
Horatius

Inlägg av Horatius »

Lintronics TT455-RT-238 borde klara av det.
http://lintronic.dk/Products.asp
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Denna Löser problemet. Det är det bästa prylköp jag någonsin gjort. Det får jag nog till och med medhåll av min sambo på.
Skriv svar