växelström från batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

växelström från batteri?

Inlägg av gustavn »

vad behöver man för att få en växelspänning från ett batteri för att tex driva en växelströmsmotor?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En växelriktare.
Finns i exempelvis UPSer för att göra om batterispänningen till just växelström.

Beroende på vad du ska ha för spänning, frekvens och vågform är det olika jobbigt att bygga/köpa/fixa.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är det för motor?
Späning?
effekt?
Hur många faser?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inverter.

Inlägg av bengt-re »

Är något man kan använda för att driva växelströmmsprylar från 12 eller 24 volt. Dock så ger dessa sällan någon ren sinusvåg ut, så det finns risk att vissa saker får problem med detta. En inverter mellan 150-1000VA finns att köpa från flertalet leverantörer. Jag har en 300VA ifrån clas ohlsson och den fungerar bra, men är väl varken bättre eller sämre än någon annan snarlik. Skall du köra elmotorer ifrån en inverter så är det så trist att du måste lägga på en hel del effekt på invertern för att kunna hantera motorns startström. Ofta så mycket som 5 gånger motorns märkeffekt. Min 300w inverter klarade precis att få igång en 70W fläkt..
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

det är en dammsugarmotor som jag har tänkt försöka driva med ett bilbatteri för att försöka göra en sån där svävare som var med på ett avsnitt av mythbusters :D

vet inte om det är möjligt med tanke på att motorn troligen ska ha 230volt, men det går kanske att fixa på något vis. 1 fas skulle jag anta att den har, får kolla lite närmare när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

ajdå..

Inlägg av bengt-re »

En dammsugarmotor drar MYCKET ström.. Jag tror att det enklaste och billigaste blir att köpa en lövblåsare med en liten tvåtaktsmotor i.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Instämmer. En dammsugarmotor brukar vara på 1400-1700 watt. Skall du köpa eller bygga en växelriktare för den effekten så är det nog bättre att lägga dessa pengar på att köpa ett helt gäng bensinmotor-drivna lövblåsar!

/Magnus
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Motorer i dammsugare brukar vara DC-maskiner, så problemet är "bara" att få tillräckligt hög spänning.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Seriöst?

Varför skulle det vara en DC-motor i en dammsugare?

/Magnus
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Bra fråga, men det massproduceras så mycket DC-maskiner att det sitter i princip allt. Elvisp, matberedare, elgräsklippare, dammsugare, borrmaskiner, etc. Det blir tydligen billigare, vilket kan kännas konstigt eftersom det är lite mer komplicerad teknik än en asynkronmaskin.
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

okey, då ger jag nog upp med den där motorn här och nu!

men jag skulle ändå vilja veta vad man behöver för att få en 50hz sinus eller fyrkantskurva från ett vanligt batteri, jag har nämligen tänkt transformera upp spänningen från ett 9 volts batteri så jag kan få en gnista i stil med en stungun.

Nån som har en bra ide för hur man kan fixa det så är dom välkommna!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

varför behöver du 50Hz? Svägnings kretsar kan man bygga av ett relä, en 555:a eller en vanlig astabil vippa.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Vill du ha en (klen) stungun kan du koppla ett batteri på sekundären på en 230V-12V trafo så får du ut en liten spik på primären när du tar bort batteriet.
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

jomen jag vill kunna ladda upp en kondensator som laddas ur vid tex ett knapptryck

och det där med 50hz tar jag tillbaka, jag tänkte inte över det där innan jag skrev det :?

kan nån förklara det där med svängningskrets och vad man behöver för en sån?
Shep

Inlägg av Shep »

Ska du ladda en kondensator måste du ha likström.
För en enkel stungun skaffa några förbrukade engångskameror. Ta bort kondensatorn för det kan bli farligt och använd polerna den satt på. Då har du ungefär 300V DC och det svider mer än nog.
Skriv svar