Är något man kan använda för att driva växelströmmsprylar från 12 eller 24 volt. Dock så ger dessa sällan någon ren sinusvåg ut, så det finns risk att vissa saker får problem med detta. En inverter mellan 150-1000VA finns att köpa från flertalet leverantörer. Jag har en 300VA ifrån clas ohlsson och den fungerar bra, men är väl varken bättre eller sämre än någon annan snarlik. Skall du köra elmotorer ifrån en inverter så är det så trist att du måste lägga på en hel del effekt på invertern för att kunna hantera motorns startström. Ofta så mycket som 5 gånger motorns märkeffekt. Min 300w inverter klarade precis att få igång en 70W fläkt..
det är en dammsugarmotor som jag har tänkt försöka driva med ett bilbatteri för att försöka göra en sån där svävare som var med på ett avsnitt av mythbusters
vet inte om det är möjligt med tanke på att motorn troligen ska ha 230volt, men det går kanske att fixa på något vis. 1 fas skulle jag anta att den har, får kolla lite närmare när jag kommer hem.
Instämmer. En dammsugarmotor brukar vara på 1400-1700 watt. Skall du köpa eller bygga en växelriktare för den effekten så är det nog bättre att lägga dessa pengar på att köpa ett helt gäng bensinmotor-drivna lövblåsar!
Bra fråga, men det massproduceras så mycket DC-maskiner att det sitter i princip allt. Elvisp, matberedare, elgräsklippare, dammsugare, borrmaskiner, etc. Det blir tydligen billigare, vilket kan kännas konstigt eftersom det är lite mer komplicerad teknik än en asynkronmaskin.
okey, då ger jag nog upp med den där motorn här och nu!
men jag skulle ändå vilja veta vad man behöver för att få en 50hz sinus eller fyrkantskurva från ett vanligt batteri, jag har nämligen tänkt transformera upp spänningen från ett 9 volts batteri så jag kan få en gnista i stil med en stungun.
Nån som har en bra ide för hur man kan fixa det så är dom välkommna!
Vill du ha en (klen) stungun kan du koppla ett batteri på sekundären på en 230V-12V trafo så får du ut en liten spik på primären när du tar bort batteriet.
Ska du ladda en kondensator måste du ha likström.
För en enkel stungun skaffa några förbrukade engångskameror. Ta bort kondensatorn för det kan bli farligt och använd polerna den satt på. Då har du ungefär 300V DC och det svider mer än nog.