Någon som testat "negative dry film resist" för kretskort?
Någon som testat "negative dry film resist" för kretskort?
Jag har en del laminat utan fotoresist som jag tänkte använda och jag har haft blandade resultat med positiv spray resist. Är det någon som har provat de här filmvarianterna? Jag beställde några ark från kina så jag får väl snart testa själv annars.
Förhoppningen är att det blir bättre än med spray då jag har haft problem med att få till ett jämnt lager, egentligen kanske man borde göra något försök med spin coating istället....
En fördel med den negativa filmen är också att problem med svärta på jordplan inte är något problem, större ytor utan koppar däremot...
Förhoppningen är att det blir bättre än med spray då jag har haft problem med att få till ett jämnt lager, egentligen kanske man borde göra något försök med spin coating istället....
En fördel med den negativa filmen är också att problem med svärta på jordplan inte är något problem, större ytor utan koppar däremot...
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
Den filmen skall väl lamineras på kortet på nått sätt.
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
Jo precis, antingen med strykjärn eller en lamineringsmaskin enligt diverse instruktioner jag sett.
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
Jag har ett kitt hemma, men har inte hunnit (lär orkat) testa det ännu.
Fattade aldrig varför jag behövde "Negativ framkallare" till negativ film, men levareantören (dvs. kinesen på Ebay) övertalade mig.
Kanske i helgen.
Jo det var det här jag köpte http://cgi.ebay.com/Dry-Film-Photoresis ... 1773359819
Hatar att trixa med olika fotoresist egentligen (tar ett par försök för att hitta belysningstid och lager av OH-film), men jag har ett par kvadrat PCB utan resist så jag ville testa.
Fattade aldrig varför jag behövde "Negativ framkallare" till negativ film, men levareantören (dvs. kinesen på Ebay) övertalade mig.
Kanske i helgen.
Jo det var det här jag köpte http://cgi.ebay.com/Dry-Film-Photoresis ... 1773359819
Hatar att trixa med olika fotoresist egentligen (tar ett par försök för att hitta belysningstid och lager av OH-film), men jag har ett par kvadrat PCB utan resist så jag ville testa.
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
Det är annan framkallare, kaliumkarbonat eller natriumkarbonat vad jag fått fram. Jag har också fått hem ett kit nu så ev. blir det att testa ordentligt till helgen. Körde ett litet snabbt test bara för att se så det inte bara var färgad plastfilm... ser lovande ut än så länge, men kräver ju som sagt lite intrimning innan det blir bra. Jag använde bara en lite större lågenergilampa och dessutom en utskrift för positiv resist(och inte tätt emot kortet heller) men som sagt, det ser lovande ut.
Jag har en del fr4 utan resist men framförallt så har jag en del högfrekvenslaminat som inte brukar komma med fotoresist, inte om man vill ha det till vettigt pris iaf.
Jag har en del fr4 utan resist men framförallt så har jag en del högfrekvenslaminat som inte brukar komma med fotoresist, inte om man vill ha det till vettigt pris iaf.
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
Perfekt.
Vi kan väl posta respektive resultat när vi testat, så kan vi ju jämföra lite hur vi tycker.
Blir ju bra för andra medlemmar med två oberoende tester
Tror det är fler som sitter på laminat utan resist och har funderat.
Jag tycker jag har sjysst ljus och så, och kan jämföra med åtminstonde två fabrikat av vanliga belagda laminat.
Vi kan väl posta respektive resultat när vi testat, så kan vi ju jämföra lite hur vi tycker.
Blir ju bra för andra medlemmar med två oberoende tester

Tror det är fler som sitter på laminat utan resist och har funderat.
Jag tycker jag har sjysst ljus och så, och kan jämföra med åtminstonde två fabrikat av vanliga belagda laminat.
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
Bara ett litet tips om länkar till eBay...
Ibland är de länkar man får efter t.ex en sökning ganska långa.
Om man markerar "Item number" och kopierar in det i sökrutan längst upp
så får man en kortare länk/adress som man kan "klippa av" efter ID't.
I t.ex ditt fall blir det då :
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0460564054
Ibland är de länkar man får efter t.ex en sökning ganska långa.
Om man markerar "Item number" och kopierar in det i sökrutan längst upp
så får man en kortare länk/adress som man kan "klippa av" efter ID't.
I t.ex ditt fall blir det då :
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0460564054
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
Nackdelen med att korta av länken är att när auktionen har tagit slut och den tas bort från ebay så visas det inte längre vad som länkats till. Har stött på ett antal länkar som jag varit intresserad av men som bara leder till "This item has ended" (eller nåt i den stilen). Om man däremot har den långa länken så följer titeln till auktionen med och man kan då använda den för att hitta nya listningar med samma artikel.
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
> Har stött på ett antal länkar som jag varit intresserad av...
Men då måste du ju redan veta mer en bara ID't i alla fall.
Men visst även detta fungerar :
http://cgi.ebay.com/Dry-Film-Photoresis ... 0460564054
Men då måste du ju redan veta mer en bara ID't i alla fall.
Men visst även detta fungerar :
http://cgi.ebay.com/Dry-Film-Photoresis ... 0460564054
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
Jo... men det kan ju finnas mer än en säljare/variant/pris/etc/etc/etc av en vara med snarlika beskrivningar och då kan det vara smidigt att hitta just den specifika prylen som personen länkat till. Men om man är väldigt kinkig när det gäller långa länkar så kan man ju använda tjänster som tinyurl.com, bit.ly och liknande. Personligen tycker jag det kvittar så länge man kommer dit man ska.
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
> och då kan det vara smidigt att hitta just den specifika prylen som personen länkat till.
Exakt det jag menar. ID't är alltid unikt för en specifik auktion.
Exakt det jag menar. ID't är alltid unikt för en specifik auktion.
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
Och det jag säger är ju att när man bara har ett ID och auktionen har gått ut för mer än 90 dagar sedan så finns det ingen info kvar. Om man läser en tråd där någon säger att han har köpt 5mm IR-dioder och länkar till en auktion så hjälper inte det om man vill hitta just den typen som han har köpt. Eftersom det finns hundratals varianter av den artikeln och trådskaparen kanske inte har listat precis alla parametrar så är det hopplöst att hitta. Om man istället har hela URLen så kan man ofta hitta rätt eftersom titlarna ofta är hyffsat unika (stavfel från kineser osv).
Jag har bifogat ett exempel på hur det ser ut, förstår du nu?
Jag har bifogat ett exempel på hur det ser ut, förstår du nu?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
*Jag* har förstått hela tiden... 
Det var därför jag postade ett andra förslag (modifiering av din länk)
där även hela titeln fortfarande var med...
Alltså :
http://cgi.ebay.com/Dry-Film-Photoresis ... 0460564054
Med din första länk får man exakt samma "fel" om objektet saknas
eftersom även den länken innehåller objekt ID. Det var mer att den
även innehåller en massa "dökött" som har mer med hur länken skapades
från början, kategori samt något slags sessions ID (eller vad det nu är).
Länken ovan är exakt samma som din fast allt (onödigt) efter ID är borttaget.
Vill man hitta något långt senare så är t.ex säljarens ID/namn och själva varans
artikelnummer eller liknande bättre än någonting i URL'en.

Det var därför jag postade ett andra förslag (modifiering av din länk)
där även hela titeln fortfarande var med...

Alltså :
http://cgi.ebay.com/Dry-Film-Photoresis ... 0460564054
Med din första länk får man exakt samma "fel" om objektet saknas
eftersom även den länken innehåller objekt ID. Det var mer att den
även innehåller en massa "dökött" som har mer med hur länken skapades
från början, kategori samt något slags sessions ID (eller vad det nu är).
Länken ovan är exakt samma som din fast allt (onödigt) efter ID är borttaget.
Vill man hitta något långt senare så är t.ex säljarens ID/namn och själva varans
artikelnummer eller liknande bättre än någonting i URL'en.
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
Ja, jag såg den länken men när du efter det skrev:
"Exakt det jag menar. ID't är alltid unikt för en specifik auktion."
så tolkade jag det som om du fortfarande trodde att ID't var tillräckligt.
"Exakt det jag menar. ID't är alltid unikt för en specifik auktion."
så tolkade jag det som om du fortfarande trodde att ID't var tillräckligt.
Re: Någon som testat "negative dry film resist" för kretskor
Nu har jag faktiskt lyckats med ett litet kort, tyvärr blev det inga bilder. En sak som är bra att tänka på är vilken sida på filmen som kommer uppåt, den ena tål inte värme om man ska värma fast den med strykjärn... gissa vilken jag började med.
I övrigt fungerade det hela ganska bra även med ganska primitiva metoder. Framkallningen tog lång tid, tror det var en kombination av låg temp. och koncentration på framkallningsvätskan och kanske lite lång exponering med kanske inte helt tätt mönster. Jag fick ta till lite mekanisk assistans för att få bort det sista.
Nästa gång ska jag prova att etsa kopparn lite innan lamineringen för bättre vidhäftning, nu släppte det lite på ett ställe när jag hjälpte till med framkallningen.
Jämfört med fotoresist på sprayburk så tycker jag detta är smidigare och lättare att få ett jämnt resultat med, som jag hoppades på. Jämfört med färdigbelagda kort blir det ju lite extra jobb men i det stora hela tycker jag det är ganska smidigt ändå, helt klart ett alternativ om man har mycket laminat man vill använda.
I övrigt fungerade det hela ganska bra även med ganska primitiva metoder. Framkallningen tog lång tid, tror det var en kombination av låg temp. och koncentration på framkallningsvätskan och kanske lite lång exponering med kanske inte helt tätt mönster. Jag fick ta till lite mekanisk assistans för att få bort det sista.
Nästa gång ska jag prova att etsa kopparn lite innan lamineringen för bättre vidhäftning, nu släppte det lite på ett ställe när jag hjälpte till med framkallningen.
Jämfört med fotoresist på sprayburk så tycker jag detta är smidigare och lättare att få ett jämnt resultat med, som jag hoppades på. Jämfört med färdigbelagda kort blir det ju lite extra jobb men i det stora hela tycker jag det är ganska smidigt ändå, helt klart ett alternativ om man har mycket laminat man vill använda.