Bränsleförbruknings signal på volvo 850 T5

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
manzzen

Bränsleförbruknings signal på volvo 850 T5

Inlägg av manzzen »

Hejsan. Har en 850 t5 -94 (VDO, OBD I system) Har lite planer på å bygga en egen färddator med egna funktioner. Bland annat behöver ja kunna ta en signal från bränsleförbrukningen.
På pin 9 i 30pols kontakten som går till instrumentpanelens mätarhus (Combined instrument) kommer den signalen från.
Frågan är bara hur den skickar signalen. Typ om de är med pulser
I så fall hur många pulser indikerar tex. 1L/ mil eller vilket mått de nu mäts i
Är det en positiv eller negativ signal.

Någon som vet ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Bränsleförbruknings signal på volvo 850 T5

Inlägg av Glenn »

Vad heter signalen då ?

Vanligen så håller väl ECU'n reda på spridartider och hur långt man kör (samma pulser som går till hastighetsmätaren vanligen) och efterssom den vet bränsletrycket kan den då räkna ut mängden som gfår åt, sedan skickas väl detta bara upp i displayen.

Anledningen att detta inte blir så exakt är ju att sträcka-pulserna varierar pga olika däcksstorlek, och bränsletrycket varierar också lite, dessutom fuskas det för att det ska se ut som bilen drar mindre, tyska tillverkare brukar vara glada i det exempelvis.

Så är du verkligen säker på att du har en sådan signal som du beskriver ? jag har ingen aning om volvo 850, men det brukar inte funka så generellt sett.
manzzen

Inlägg av manzzen »

Jo har en verkstads manual på absolut all elektronik i hela bilen. Så letar man upp den pinen jag beskriver så står det "Fuel consumption" som beskrivning på den.

Jag var också inne på de spåret du beskriver där.
Troligt vis gör den säkert så också fast den gör den uträkningen i databoxen.
denna signalen går ju in i skälva mätarhuset troligen direkt från Ecu boxen. som sedan skickar över den till den befintliga färddatorn.

Frågan är bara hur färddatorn läser den här informationen som kommer från "Fuel consumption" pinnen.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Kan du titta på signalen med oscilloskop?
manzzen

Inlägg av manzzen »

Nej. Har tyvär inte skaffat mig ett oscilloskop än. Känns som att de börjar bli dax. Inte första gången ja hade haft nytta av ett sånt. Vad tror ni om Kjell.com dator anslutna oscilloskop
48204 och köra de på laptopen :roll:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://www.eevblog.com/2010/05/11/eevbl ... pe-please/ :D

Iof håller jag inte med honom om att det är lika lätt att använda ett analogt som ett digitalt, om man med analogt menar ett utan minne. Ska man mäta på µC och signaler som inte är repetativa så är ett minnesoscilloscope ett krav. Och har man vant sig med Agilents Megazoom (gärna med 4 analoga och 16 digitala ingångar) så fnyser man lätt åt allt annat :) Fast då pratar vi ju inte hobby budget direkt..

Vad jag försöker komma fram till är att ett PC scope kan ha sitt berättigande iform av mycket minnesdjup jämfört med ett billigt annalogt..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Att försöka mäta denna signalen i bilen kräver ju dessutom nån form av skåp som funkar i bil, båda mina är nätdrivna :)

Har ett annat påbörjat bygge som ska tappa av flera olika signaler i bilen, men just detta är ju helt hopplöst att lösa.. jag vill ha en scopemeter :)
manzzen

Inlägg av manzzen »

jo men de scopet jag länka på till kjäll co. ska nog funka fint även i bil. De är helt drivet av usb. Så tillsammans med en laptop så lär de ju funka fint och använda i bilen. Jag har ju iof den befintliga färddatorn som man i så fall hade fått använda som en referens.

Jasså, vad är det då för projekt du håller på å bygger på ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En mer generell "dash" som kan hålla reda på diverse bra saker, exempelvis just bränsleförbrukning, men framförallt mer ovanliga saker som dutycycle på spridare, och givetvis diverse temperaturer och tryck.. allt ska även loggas.

Men det är ett sånt där projket jag bara petar lite på då och då, så chansen att det någonsin blir klart är ganska litet :D ..iaf komplett, just delen för dutycycle på spridarna vore trevligt att få klar.
manzzen

Inlägg av manzzen »

okey. men hur gör du för att ta reda på de trycket.. ? elektronisk tryckgivare vid fuel railen eller ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, bränsletrycket får man nog fixa dit en givare för själv, men det finns ju färdiga avsedda för ändamålet, brukar ofta finnas färdiga adapters för att koppla in sej med också.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Dammar av den här tråden lite.

Bränsle trycket är inte nödvändigt att hålla koll på då regulator försöker hela tiden hålla trycket på 3bar.
Och om man ändå mäter signalen till spridarna så skulle man kunna kapa den och förlänga pulserna med 30% för att kunna köra på E85, allt i en och samma mikroprocessor.
Så i en enkel l/Km mätare behövs bara två signaler, hastighet som är 25,793 pulser per km (på en 960) och spridar tiden.
Och dutycycle är ju intressant för att ta reda på om man maxar spridarna och på så vis får motorn kanske för lite bränsle och spikar som resultat och kanske havererar.
En annan funktion som skulle vara intressant är att kunna strypa spridar signalen om man monterat större spridare för att kompensera för 30% skillnaden när man kör på E85 och då när man kör på 95 så blir det annars för fet blandning om man inte kan strypa signalen.

Så någon som tycker att det är kul att programmera kan ju få hjälpa till.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om man mäter trycket i fuelrailen så kan det vara bra att veta att det kan variera beroende på trycket i insuget om regulatorn har vakumanslutning. Det kanske är bättre att låta bli att mäta trycket i så fall och hoppas att injektorns upplevda tryck är konstant (vilket är tanken med vakumanslutning till regulatorn).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Idag är ju de enklare 12-230-omvandlarna såpass billiga att det egentligen inte finns några svepskäl kvar att inte släpa med sitt gamla analoga oscilloskop eller liknande i bilen.

Om man inte har nåt oscilloskop alls så man man få nån slags känsla av hur signalen ser ut om man gör en spänningsdelare (kanske 1:20 eller 1:30) med seriekondensator som tar bort DC och ansluter på line in på sin dator, eller till och med bara lyssnar på signalen genom en enkel förstärkare+högtalare. Det kan vara lämpligt att också DC-mäta samtidigt.

Om signalen är kopplad direkt till en spridares styrsignal så är det rätt uppenbart att det är en pulsbreddsmodulerad signal (där frekvensen dessutom är halva motorns varvtal (för fyrtakt)), men om det kommer nån slags signal direkt från insprutstyrboxen så kanske det funkar på nåt annat sätt.
Skriv svar