Bygga en ljusgrind?
- Klas-Kenny
Bygga en ljusgrind?
Jag skulle behöva bygga en liten ljusgrind men kommer inte riktigt på hur man ska få till det.
Tanken är att använda IR-LED + fototransistor, avståndet mellan dessa ska vara ca. 5cm, och det är i princip inga krav på snabbhet (upp till en halv sekund att reagera är inga problem). Där de ska befinna sig är ofta dagsljus, och de ska givetvis fungera även i det.
De ska kopplas till en PIC.
När jag experimenterat så har jag upptäckt att trots att fototransistorn (Datablad) är specad för att stänga ute synligt ljus stänger transistorn inte helt trots att IR-lysdioden är släckt. Detta är det största problemet.
Så, alla tips och trix är välkomna om hur jag ska åstadkomma detta!
Tanken är att använda IR-LED + fototransistor, avståndet mellan dessa ska vara ca. 5cm, och det är i princip inga krav på snabbhet (upp till en halv sekund att reagera är inga problem). Där de ska befinna sig är ofta dagsljus, och de ska givetvis fungera även i det.
De ska kopplas till en PIC.
När jag experimenterat så har jag upptäckt att trots att fototransistorn (Datablad) är specad för att stänga ute synligt ljus stänger transistorn inte helt trots att IR-lysdioden är släckt. Detta är det största problemet.
Så, alla tips och trix är välkomna om hur jag ska åstadkomma detta!
Re: Bygga en ljusgrind?
Hej
Har du provat att modulera IR?
Fjärrkontroller brukar använda 38kHz och det finns selektiva mottagare som bara reagerar på det.
Har du provat att modulera IR?
Fjärrkontroller brukar använda 38kHz och det finns selektiva mottagare som bara reagerar på det.
- Klas-Kenny
Alltså helt enkelt pulsa signalen på lysdioden och känna av det med fototransistorn?
Det har jag inte gjort, och har inte tänkt på att man kan göra.
Frågan är bara då, hur känner man av dessa toppar som lysdioden kommer att skapa? Analog-Digital konvertering är det ända jag kan tänka mig bara sådär...
Det har jag inte gjort, och har inte tänkt på att man kan göra.
Frågan är bara då, hur känner man av dessa toppar som lysdioden kommer att skapa? Analog-Digital konvertering är det ända jag kan tänka mig bara sådär...
IR mottagare för fjärrkontroller brukar har inbyggda filter, annars kan man göra ett externt, eller som du sa att omvandla med AD och tolka.
- Klas-Kenny
>annars kan man göra ett externt
Hur då? =)
Ta en färdig modul är jag inte sugen på, det är roligare att bygga själv, sen så är den vunna kunskapen inte helt dum heller
Hur då? =)
Ta en färdig modul är jag inte sugen på, det är roligare att bygga själv, sen så är den vunna kunskapen inte helt dum heller

Man använder en färdig komponent. Tex. 75-408-28 reagerar på 38Khz. Det är så man gör.
finns en färdig optomottagare som har en valfri ljusdioodinkopplad på sig som annvänder skillnaden i ljus med och utan lysdioden som passar för ändamålet
hittade inte den hos elfas udda sidor
hittade inte den hos elfas udda sidor
Databladen för ir mottagarna brukar ha ett blockshema över funktionen.
Ex.
http://www.vishay.com/docs/81764/tsop852.pdf
Förstärka -> bandpassfilter -> demodulator
Jag brukar inte hålla på så mycket med analogt så du kanske får bättre råd av någon annan.
Förstärkningen och filtreringen borde finnas exempel att hitta.
Demodulationen kan kanske göras genom att likrikta med en diod och sedan filtrera med ett RC lågpass filter.
Men det blir nog rätt så mycket jobb.
Ex.
http://www.vishay.com/docs/81764/tsop852.pdf
Förstärka -> bandpassfilter -> demodulator
Jag brukar inte hålla på så mycket med analogt så du kanske får bättre råd av någon annan.
Förstärkningen och filtreringen borde finnas exempel att hitta.
Demodulationen kan kanske göras genom att likrikta med en diod och sedan filtrera med ett RC lågpass filter.
Men det blir nog rätt så mycket jobb.
- Klas-Kenny
Hrrm, OK, det blir nog ganska omöjligt att göra det bättre/billigare/what ever än de färdiga.
Om jag förstår saken rätt så är det "helt enkelt" att ständigt pulsa med den givna frekvensen, och när ljusstrålen bryts ger mottagaren "0" ut, annars ger den "1" ut?
Om man vill ha en "riktig" datalänk med dessa, hur gör man då? (Undrar av rent allmänt intresse...)
Typ, hoppar över en puls eller två för att göra en etta, och läsa av det med µC på mottagarsidan?
Om jag förstår saken rätt så är det "helt enkelt" att ständigt pulsa med den givna frekvensen, och när ljusstrålen bryts ger mottagaren "0" ut, annars ger den "1" ut?
Om man vill ha en "riktig" datalänk med dessa, hur gör man då? (Undrar av rent allmänt intresse...)
Typ, hoppar över en puls eller två för att göra en etta, och läsa av det med µC på mottagarsidan?