LM74
LM74
Kopplade en LM74 temperaturkrets till min AVR.
Den fungerade bra till en början, men efter det att jag lött vidare på mitt kort så föll temperaturen några grader. Den mäter fortfarande, men temperaturen ligger några grader för lågt.
I databladet varnar de för UV-ljus. Kan ett vanligt lysrör fått den att tappa kalibreringen?
Nån som har erfarenhet av detta?
Den fungerade bra till en början, men efter det att jag lött vidare på mitt kort så föll temperaturen några grader. Den mäter fortfarande, men temperaturen ligger några grader för lågt.
I databladet varnar de för UV-ljus. Kan ett vanligt lysrör fått den att tappa kalibreringen?
Nån som har erfarenhet av detta?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: LM74
Hur har du testmätt när den sitter på kortet? Dvs har du värmt/kylt med något?
Tänker ifall det är så att själva kortet tar upp en del av värmen/kylan.
Nu orkar jag inte leta datablad, men jag vet att DS1820 (1wire temperatursensor)
kan ge fel temperatur om den blivit utsatt för elektrostatisk urladdning...
Tänker ifall det är så att själva kortet tar upp en del av värmen/kylan.
Nu orkar jag inte leta datablad, men jag vet att DS1820 (1wire temperatursensor)
kan ge fel temperatur om den blivit utsatt för elektrostatisk urladdning...
Re: LM74
Jag bara labbar lite, har trådat direkt från benen till mitt exprimentkort, hittade ingen adapter SO-8 till DIP8 i ELFA. Var köper jag en sån?
Först hade jag ingen avkopplingskondensator, och då blev temperaturen väldigt instabil.
Den har säkert fått sig nån smäll för mycket ...
Hade först heller inte nån avkopplingskondensator till min AVR och då blev baudraten för USART'en fel. Man lär sig ...
Först hade jag ingen avkopplingskondensator, och då blev temperaturen väldigt instabil.
Den har säkert fått sig nån smäll för mycket ...
Hade först heller inte nån avkopplingskondensator till min AVR och då blev baudraten för USART'en fel. Man lär sig ...

- JimmyAndersson
- Kontakt: