Satt o gängade min lampa o sen klantade jag mig såklart.
Råkade knäcka min m3 gängtapp i hålet som inte är genomgående. Finns det nån räddning eller är det bara att boka tid i verkstaden igen för att fräsa ut en ny del?
En gång för många år sedan när något likande hände mig när jag slant så hände det givetvis en bit ner i hålet så en dremel inte gick att använda och materialet som det var gängat i gick inte att göra om.
Det finns ju 3 skärytor som är som urgröpningar i 3 mm gängtappar och jag hade tunna härdade rullager som jag satte i dessa hål och satte sedan en till i mtten för att fyllla ut och drog sedan runt med en tång och det fungerade bättre än jag trodde.
Eftersom det här är ett elektronikforum kanske någon har en idé hur man bygger en enkel gängtappsgnist?
De som finns att köpa verkar vara rätt simpla grejer.
Ni bygger ju allt annat omöjligt här.
tänkte slutföra tråden.
Jag löste det som så,
Tog en 2mm pinnfräs, centrerade över hålet o körde den rakt ner i tappen.
Upp igen, smörjde rikligt o upprepade detta några gånger.
Tillslut hade jag fräst bort tappen (som förövrigt gick lite för lätt ) i hålet kletade jag lite kemiskpasta borrade väck kladdet o gängade om igen. som ny!
nä, önskar att jag hade en sådan. Körde med carbide stål :/
Det var det ända jag hade hemma vid tillfället, skärytorna på sidorna var ändå kassa så frässtålet skulle ändå gå i sopen o det var värt att testa.
Jag tycker det låter som att du har just hårdmetall fräsar. http://www.wikipedia.org/wiki/Tungsten_carbide
Om du inte menar HSS verktyg, men då tror jag inte att den skulle klara att fräsa i gängtappen.