Vart få tag på en Bosch 24v fläktmotor? Eller laga?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos

Vart få tag på en Bosch 24v fläktmotor? Eller laga?

Inlägg av Glattnos »

Jag har en fläktmotor i en bandvagn som har gått sönder, fläkthjulen satt fast när jag försökte starta fläkten, efter en stund så rök det och lindningarna i motorn blev svarta. Konstigt att ingen säkring gick istället.

Men nu har jag problemet att jag inte vet vart jag kan få tag på en ny.
Det är en Bosch CPB 24V nr. 0 130 063 034
Den verkar inte gå att få tag på men det finns en som heter Bosch CPB 24V nr. 0 130 063 029 som har samma mått.
Denna: http://www.boschmotorsandcontrols.co.uk ... /index.htm
Kan det vara så att det är samma motor i princip? Vart kan man få tag i en sådan? Bosch-återförsäljare kan jag tänka mig, men jag tänkte om det finns någon som har sådana motorer hemma redan så de inte behöver beställas från Tyskland?

Men sen undrar jag om man kan linda om motorn själv? Är det bara tråd och shellack(eller vad det nu heter)som behövs och lönar det sig att testa?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Vart få tag på en Bosch 24v fläktmotor? Eller laga?

Inlägg av grym »

är kollektorn lödd eller klämd?

dom äldre med lödda är ganska enkla att linda om
jobbigt, men enkelt
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla med http://www.yourex.se/ dom kan skaffa fram det mesta.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Hej. För många år sedan lindade jag om både rotor och statorlindningar på motorer som drev sandspridare på lastbilar, det var ganska kraftiga motorer på 24 volt. Statorlindningarna är enkla att linda om bara man får lös polerna som brukar sitta utav h....e. Rotorn är lite mer pysslig och tar lite tid att linda om så i dagens läge lönar det sig inte, men går det inte att ersätta med något annat så kan man linda om. :)
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

grym: Vad menar du med lödd eller klämd? Är det hur tråden sitter fast i kollektorn? Tråden är fastklämd på kollektor-"segmenten".

mrfrenzy: Tack för tipset! Där fanns det ju tre 24V-motorer som hade rätt mått i alla fall. Dock låg alla på ca 1 500:-

Jag tror att jag ska göra ett försök att linda om den, går det inte så köper jag en ny motor för 1 500:-.

Kan man linda om hela kollektorn utan att lacka mellan lindningarna och bara lacka över lindningarna på slutet? Eller kan man göra alltihop utan lack?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Du lindar om klart, sedan ska den dränkas i lack (helst ungshärdande) så det sugs in i lindningen ordentligt. Detta för att förhindra att centrifugalkraften får lindningen att expandera eller ligga och skava.

Själv har jag en lindarverkstad i närheten där jag brukar lämna mina omlindade objekt för härdlackning. Där kan jag även köpa spårisolering spårstickor koppartråd mm.

Om lindningsändarna är pressade och inte lödda på kollektorn kan du fräsa ur spåren för de nya lindningsändarna med en Dremel och sedan löda.

Behöver du svarva kollektorn så kanske den behöver spåras efteråt så att glimmret inte ligger i jämnhöjd med kollektorlamellerna. Det brukar jag göra med ett bågfilsblad som jag slipat till lämplig tjocklek.

Good luck.
Skriv svar