hej, skulle precis skicka en ny beställning på PIC's från
Microchip, men icke! Det stod att dom slutat skicka samples
förutom till företag och sånt.. Hur kommer sig detta tror ni?
Ja, vad kan det bero på? Troligtvis missbrukas tjänsten något enormt av privatpersoner. Det finns väl dom som har bestämt sig för att PIC:ar ska vara gratis och aldrig kan tänka sig att _köpa_ en PIC för någon tia. Istället samplar man så många PIC:ar som man får varje gång. Speciellt nybörjare som inte har en aning om vilken PIC som ska ha (tips till er: Köp _en_ PIC. Eran första uC kommer räcka länge...). Jag menar hur många uC:s gör man egentligen av med? Nej, jag tror knappast att det är så många att man inte har råd att betala för dom.
Så kan det vara cykze, men jag testade nyss att sampla, och det gick hur bra som helst. Om man däremot läser på sample.microchip.com så står det att vissa ISP inte tillåts...
För att inte tala om alla som hamnar på ebay osv...
Det tråkiga är inte att man bli tvungen att betala några tior, det tråkiga är att det blir så mycket svårare att få tag på rätt komponenter.
När det man behöver inte finns hos elfa eller någon annan handlare som säljer styckvis till privatpersoner, alternativt kostar 500kr/st, det är då man vänder sig till sample-avdelningen.
Tråkigt när den möjligheten försvinner mer och mer.
XorXaX skrev:Så kan det vara cykze, men jag testade nyss att sampla, och det gick hur bra som helst. Om man däremot läser på sample.microchip.com så står det att vissa ISP inte tillåts...
Är nog ganska säker på att de så småningom kommer ta bort möjligheten helt för privatpersoner (om de nu inte redan hade gjort det). Missbruket av tjänsten kan väl inte annat än att växa?
cyr: Jo, det blir ju det tråkiga. Har man tur så finns kretsen utomlands hos någon som inte tar alltför mycket i frakt.
cykze skrev:
Det finns väl dom som har bestämt sig för att PIC:ar ska vara gratis och aldrig kan tänka sig att _köpa_ en PIC för någon tia.
Jag har absolut inga problem med att betala för PIC:ar, har köpt
flera stycken från Elfa. Min fråga kanske framställdes på ett missuppfattande
sätt..
Huvudsaken är att folk tänker sig för innan man skickar iväg en sample-request om det verkligen är befogat att låta någon annan ödsla tid och pengar på att jag ska få några billiga kretsar gratis. Finns kretsen att tillgå på ett enkelt och billigt sätt i Sverige tycker i alla fall inte jag att det är försvarbart att sampla den. Är det däremot enstaka lite dyrare kretsar som jag inte annars hade haft råd att köpa så tycker jag däremot att det är okey. Förutsatt att de accepterar att privatpersoner och/eller studerande samplar såklart.
Samplade 2 atmega 8a från ATmel då rå hehe men iaf båda pajat, så den här gången köpte ja 2 istället från elfa.. som sagt varför skall man snika på dom.. men de blev dyrt 60 spänn stycket ca fick ja punga ut. hoppas dessa håller längre annars får ja gå över till atme128an som ja har 6 av