Går inte sampla från Microchip längre.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
unzuf

Går inte sampla från Microchip längre.

Inlägg av unzuf »

hej, skulle precis skicka en ny beställning på PIC's från
Microchip, men icke! Det stod att dom slutat skicka samples
förutom till företag och sånt.. Hur kommer sig detta tror ni? :?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

De har lessnat kanske...

Inlägg av bengt-re »

Och lika bra är väl det. För det kostar ju ändå pengar, och det är samma sak som reklam. Företag omvärderar vilket sätt de gör reklam på.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Inte förvånad.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Re: Går inte sampla från Microchip längre.

Inlägg av cykze »

unzuf skrev:Hur kommer sig detta tror ni? :?
Ja, vad kan det bero på? Troligtvis missbrukas tjänsten något enormt av privatpersoner. Det finns väl dom som har bestämt sig för att PIC:ar ska vara gratis och aldrig kan tänka sig att _köpa_ en PIC för någon tia. Istället samplar man så många PIC:ar som man får varje gång. Speciellt nybörjare som inte har en aning om vilken PIC som ska ha (tips till er: Köp _en_ PIC. Eran första uC kommer räcka länge...). Jag menar hur många uC:s gör man egentligen av med? Nej, jag tror knappast att det är så många att man inte har råd att betala för dom.
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Så kan det vara cykze, men jag testade nyss att sampla, och det gick hur bra som helst. Om man däremot läser på sample.microchip.com så står det att vissa ISP inte tillåts...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Nä...

Inlägg av bengt-re »

Det håller ofta rätt länge och picar är ganska seglivade även för misshandel, så nog kan man allt betala för dem - inte så dyra heller.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

För att inte tala om alla som hamnar på ebay osv...

Det tråkiga är inte att man bli tvungen att betala några tior, det tråkiga är att det blir så mycket svårare att få tag på rätt komponenter.

När det man behöver inte finns hos elfa eller någon annan handlare som säljer styckvis till privatpersoner, alternativt kostar 500kr/st, det är då man vänder sig till sample-avdelningen.

Tråkigt när den möjligheten försvinner mer och mer.
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

cykze skrev: Det finns väl dom som har bestämt sig för att PIC:ar ska vara gratis och aldrig kan tänka sig att _köpa_ en PIC för någon tia.
Jag har absolut inga problem med att betala för PIC:ar, har köpt
flera stycken från Elfa. Min fråga kanske framställdes på ett missuppfattande
sätt.. :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

XorXaX skrev:Så kan det vara cykze, men jag testade nyss att sampla, och det gick hur bra som helst. Om man däremot läser på sample.microchip.com så står det att vissa ISP inte tillåts...
Är nog ganska säker på att de så småningom kommer ta bort möjligheten helt för privatpersoner (om de nu inte redan hade gjort det). Missbruket av tjänsten kan väl inte annat än att växa?

cyr: Jo, det blir ju det tråkiga. Har man tur så finns kretsen utomlands hos någon som inte tar alltför mycket i frakt.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

unzuf skrev:
cykze skrev: Det finns väl dom som har bestämt sig för att PIC:ar ska vara gratis och aldrig kan tänka sig att _köpa_ en PIC för någon tia.
Jag har absolut inga problem med att betala för PIC:ar, har köpt
flera stycken från Elfa. Min fråga kanske framställdes på ett missuppfattande
sätt.. :)
Huvudsaken är att folk tänker sig för innan man skickar iväg en sample-request om det verkligen är befogat att låta någon annan ödsla tid och pengar på att jag ska få några billiga kretsar gratis. Finns kretsen att tillgå på ett enkelt och billigt sätt i Sverige tycker i alla fall inte jag att det är försvarbart att sampla den. Är det däremot enstaka lite dyrare kretsar som jag inte annars hade haft råd att köpa så tycker jag däremot att det är okey. :) Förutsatt att de accepterar att privatpersoner och/eller studerande samplar såklart.

:helgon:
klintan

Inlägg av klintan »

Samplade 2 atmega 8a från ATmel då rå :) hehe men iaf båda pajat, så den här gången köpte ja 2 istället från elfa.. som sagt varför skall man snika på dom.. men de blev dyrt 60 spänn stycket ca fick ja punga ut. hoppas dessa håller längre annars får ja gå över till atme128an som ja har 6 av :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Men ta Mega88 istället för Mega8:an då. Den är pinkompatibel med Mega8:an, vad jag vet. Dessutom är den bra mycket bättre.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Dom har satt stjärna på Company-fältet. Där skrev jag "none". Funkade utmärkt.

Det är om de skulle börja kräva org nummer som det kan bli problem.

Och varje sample-request läsas igenom av en människa som accepterar/nekar requesten.

Så de ser ju att jag skrivit in none, hade dom inte tyckt det var okej så hade dom ju bara nekat requesten...
jochez

Inlägg av jochez »

Det är gratis porto om man beställer "betalar" från dem dom har i alla fall haft det så!!!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det var fritt porto fram till 30-Juni. Detta var som en "gentjänst" för att de råkade strula till det så att deras web site låg nere några dagar...
Skriv svar