Har läst Elektronik A och håller på med Digitalteknik A (gymnasienivå) för tillfället. Hänger med bra i teorin, men jag skulle vilja förstå allting lite mer praktiskt. Kan detta (länk) vara något för teoretikern som vill bli praktiker eller ska man satsa på en kopplingsplatta ist och köpa massa lösa komponenter? 1 000 kr känns som ganska mycket pengar, men det kan det vara värt om jag lär mig någonting på det. Någon som testat denna eller något liknande när ni lärde er bygga saker på egen hand?
Det är ju lite smidigt att få allting snyggt och prydligt på samma experimentplatta. Nu vet jag inte om plattan har egen strömförsörjning, har den det är det ju ännu smidigare.
Dessutom kan den ju med fördel användas för uC-laborationer (som du förr eller senare nog kommer att vilja börja med!)
Priset kanske var lite väl högt, men visst verkar det vara en smidig pryl.
Personligen tycker jag nog det vore trevligare att köpa en kopplingsplatta och diverse komponenter för de pengarna. Man kan få mycket mycket trevliga saker för 1000 kr.
Förstår inte riktigt varför den där saken kostar så mycket.. Dokumentationen kanske?
tja, tror att det på något sätt är bättre att göra någon byggsats och ge sig på att börja löda, vända komponenter fel, elda upp saker, koppla fel och lära sig den hårda vägen. Men jag kan ha fel. Labplattor som man kan sticka ner komponenter i är en bra sak när man testar. har för mig att kjell säljer sådanna också. De har man nytta av även när man har hållit på i många år för att testa idéer eller vill mäta något. DET skulle jag starkt rekomendera.
köp labbplattan på kjell och en hög komponenter på elfa, billigare och bättre.
Ok, det lutade nästan åt det. Tror du har rätt i det du säger - man lär sig bäst när man får göra fel, och det är väl i princip omöjligt med instruktionerna som följer med den där labbplattan.
Tror isf att det blir den här kopplingsplattan. Köper man komponenter billigast på Elfa? Skulle vara smidigt och köpa allt på samma ställe.
Billigast komponenter har du nog på Elfa. Även om Kjell har några trevliga kits som kan vara bra om man vill bygga upp ett litet nybörjarlager. Liknande labbplattor finns även på Elfa.
En annan har ju en satans massa junk hemma, men är man nu behöver man bygga upp ett junkföråd av lite smått och gott man behöver. Och när man köper exempelvis en spänningsregulator man behöver eller en op, så köp inte bara en, ofta så är det billigare i storpack och fraken står ändå för en ansenlig del av kostnaden, så lika bra att köpa på sig några fler av prylen. Sen så är det så att en komponent man har fått att fungera en gång vill man gärna använda igen för att man har plöjt igenom datablad och "kan" komponenten. Man får favoritkomponenter innom områden där det finns flera jämnbördiga varianter. Som på effekttransistorer använder jag nästan alltid IRF620 om jag skall switcha något. Inte för att det kanske är den bästa komponenten, utan för att jag vet att den är bra och fungerar samt HUR den fungerar.
Ok. Jag vill mest ha något att sitta och pilla med, som du sa så lär man sig bäst på det viset. Funderar på om det är värt att köpa det där startkitet eller om jag ska plocka ihop saker själv på elfa eller kjell ist.
Mitt tips är att du köper starter-kittet (eller något liknande) och sedan kompletterar du med lite trevliga IC-kretsar, så att du tex kan bygga en Knight Rider eller liknande. Sånt tycker jag är skoj allafall