Funderationer av oscilloskop teknik
Funderationer av oscilloskop teknik
Hej! Jag har en ide om att bygga mig en "loggbänk" med oscilloskop. Det jag vill se är hur stötdämpare jobbar i både sk högfart och sk lågfart. Min ide är att använda sig utav något liknande som sitter i tex tankarmaturer till bilar som motståndsändras beroende hur högt den går. Att ha det på cylindern till stötdämparen och samtidigt fästa något som ändrar motståndet beroende på hur högt den går. Nu till det kluriga jag vill ju kunna logga det här på en oscilloskopkurva där jag kan se i Msekund hur djupt den går. och samtidigt kunna logga det här på en dator.
Är det tekniskt genomförbart?
Väldigt tacksam för hjälp!
MVH Björn
Är det tekniskt genomförbart?
Väldigt tacksam för hjälp!
MVH Björn
Re: Funderationer av oscilloskop teknik
Inte med den typen av givare, de håller nog inte.
Du pratar om flera tusen slag per sekund gissar jag.
Det blir nog inte billigt att hitta en lämplig givare till detta.
En variant kan vara en graykodad skiva och optokopplare, vill minnas att folk här på forumet har gjort det i samband med linjärmotorer.
Du pratar om flera tusen slag per sekund gissar jag.
Det blir nog inte billigt att hitta en lämplig givare till detta.
En variant kan vara en graykodad skiva och optokopplare, vill minnas att folk här på forumet har gjort det i samband med linjärmotorer.
välkommen till forumet
det går relativt enkelt
en bärbar dator, ett usb anslutet labbkort som är snabbt nog
ev ljudkort om du inte behöver ha dc avläsning
och en linjär potentiometer som klarar slaglängen, kan vara dyr om man ska köpa nytt
men finns med jämna mellanrum på ebay
dock så är dom halvkänsliga för allt så man får kapsla dom vettigt
det finns massor av andra sätt, men på detta så kommer man igång fort och smidigt och det är inga direkta problem med att göra det
det går relativt enkelt
och en linjär potentiometer som klarar slaglängen, kan vara dyr om man ska köpa nytt
det finns massor av andra sätt, men på detta så kommer man igång fort och smidigt och det är inga direkta problem med att göra det
Lasermätare på samma princip som används för att mäta i bygghandeln?
Tack tackgrym skrev:välkommen till forumet
det går relativt enkelt

Okej alltså jag har aldrig använt ett sånt typ av labbkort. Hur fungerar det? och har du någon rekommendation på vad som pallar den är uppgiften? finns det något program så att man får se en kurva eller? Och går det här att lösa på något trådlöst sätt eller måste jag ha den bärbara datorn med mig? Vart kan man köpa nya potentiometrar? och är det något speciellt märke man ska passa sig för? DC avläsning vad menas med det?
Ursäkta för många frågor..
tusen tack för svar!
Innan du börjar köpa in grejjor, ta reda/uppskatta på följande:
Antal slag per Sekund
Antal långa slag per sekund
Längden på de långa slagen.
Eftersom du skall mäta på en stötdämpare, så blir det rätt många slag.
EN potentiometer håller inte för en sån behandling, de är inte konstruerade för det.
Antal slag per Sekund
Antal långa slag per sekund
Längden på de långa slagen.
Eftersom du skall mäta på en stötdämpare, så blir det rätt många slag.
EN potentiometer håller inte för en sån behandling, de är inte konstruerade för det.
Det går inte att använda en accelerometer istället? Inga rörliga delar som blir trötta på livet. Gjorde en snabbsökning på google och första träffen gav en trevlig formel. Huruvida den fungerar eller ej kan jag inte svara på:
http://kristoph.minchau.com/Robotics/Re ... meter.html
http://kristoph.minchau.com/Robotics/Re ... meter.html
kolla på labbjack, kommer inte ihåg hur snabba dom är
jag kör helst på gamal isakort på en stationär dator och i qbasic, då kan jag lätt göra vad jag vill och ändra förutsättningarna efter hand
64-904-06
på elfa är på ett ungefär vad du kan förvänta dig på pott sidan
helt rätt så håller dom absolut inte så länge, men 5 miljoner cykler,
troligen längre, om man fäster dom aningen dämpat så man slipper vibrationer så lär dom räcka för hundra timmars test
det finns olika sätt att göra saker här på forumet, och jag föredrar kiss modellen
när man provat och sett att man vill ha mera bättre och krångligare så kan man göra det med erfarenheterna av dom första byggena
det finns en faktisk möjlighet att göra en optisk enkel givare
om man har en ganska bred linjär ljusmottagare och en lysdiod, och har 10 mm detekteringsområde så kan man göra en svart kil som blockerar mellan 0 -100 % av ljuset när man drar kilen upp och ner
gör man den dubbel med en kil som ökar och en som minskar och dubbla uppsättningar detektorer kan man få det lite bättre
men man får bygga det själv, har men gjort det rätt så håller det så länge det inte nöts sönder mekaniskt,
allt beror ju på hur noga man måste ha det
jag kör helst på gamal isakort på en stationär dator och i qbasic, då kan jag lätt göra vad jag vill och ändra förutsättningarna efter hand
64-904-06
på elfa är på ett ungefär vad du kan förvänta dig på pott sidan
helt rätt så håller dom absolut inte så länge, men 5 miljoner cykler,
troligen längre, om man fäster dom aningen dämpat så man slipper vibrationer så lär dom räcka för hundra timmars test
det finns olika sätt att göra saker här på forumet, och jag föredrar kiss modellen
när man provat och sett att man vill ha mera bättre och krångligare så kan man göra det med erfarenheterna av dom första byggena
det finns en faktisk möjlighet att göra en optisk enkel givare
om man har en ganska bred linjär ljusmottagare och en lysdiod, och har 10 mm detekteringsområde så kan man göra en svart kil som blockerar mellan 0 -100 % av ljuset när man drar kilen upp och ner
gör man den dubbel med en kil som ökar och en som minskar och dubbla uppsättningar detektorer kan man få det lite bättre
men man får bygga det själv, har men gjort det rätt så håller det så länge det inte nöts sönder mekaniskt,
allt beror ju på hur noga man måste ha det
Grym det är rätt stor skillnad mellan att manövrera en pot för hand, och låta den gå från 0 till fullt utslag på nån ms eller mindre, så de där fem miljoner cycklerna lär väl reduceras ned till ett par tusen, typ.
dessutom med 1000 cykler per sekund, vilket inte låter helt otänkbart, håller den max i nån timma eller två.
Däremot, som föreslagits.
Skena med lämplig Gray-kod vilken läses av med ett par läsgafflar fungerar.
Spole med magnet, typ högtalare fungerar.
Linjärmotor, fast omvänd dvs linjärgenerator fungerar.
Accelerometer borde fungera.
Fördelen med ovanstående är att de är beröringsfria, dvs nästan outslitliga, och klar mycket hög acceleration och frekvens.
Dock är det kanske inte helt enkelt att avkoda signalerna på rätt sätt.
Däremot, som föreslagits.
Skena med lämplig Gray-kod vilken läses av med ett par läsgafflar fungerar.
Spole med magnet, typ högtalare fungerar.
Linjärmotor, fast omvänd dvs linjärgenerator fungerar.
Accelerometer borde fungera.
Fördelen med ovanstående är att de är beröringsfria, dvs nästan outslitliga, och klar mycket hög acceleration och frekvens.
Dock är det kanske inte helt enkelt att avkoda signalerna på rätt sätt.
Senast redigerad av TomasL 17 januari 2011, 23:27:55, redigerad totalt 1 gång.
tja det funkar, råkat prova lite på just den saken
som jag sa , om man monterar den vettigt, så man inte har vibbrationerna så lär det funka ett tag
frågan är om man ska göra det lätt och bara prova och acceptera kanske 10 timmars testtid
eller göra det svårt och ha något som fungerar över en vanlig bils totala livslängd
det får trådskaparen fundera själv på

som jag sa , om man monterar den vettigt, så man inte har vibbrationerna så lär det funka ett tag
frågan är om man ska göra det lätt och bara prova och acceptera kanske 10 timmars testtid
eller göra det svårt och ha något som fungerar över en vanlig bils totala livslängd
det får trådskaparen fundera själv på