Hur många har koll på elläran?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Behövs det en ellära FAQ?

Ja
47
87%
Nej
7
13%

Antal röster: 54
Användarvisningsbild
babbage

Hur många har koll på elläran?

Inlägg av babbage »

bengt-re triggade igång mig i den här tråden
--> FLUMMAR UR <--
Undrar varför inte elemetär ellära ingår i skolan längre... Jag menar, det är synd och skam att folk inte får chansen att lära sig grunderna ens. Inte undra på att snittåldern på elektronikkunniga stiger med en oroväckande fart..

Undrar om man skulle lägga upp en tråd som klistras med kirchofs lagar...... Vore kul att testa att lägga upp en lite knepigare ellärauppgift här och se hur många som kan svara på den... Vart har sveriges ställning som ett land av kunniga välutbildade kluriga envisa tekniker tagit vägen ?
Om det verkligen behövs skulle kanske en tråd med lite elementär ellära att skapas i "Guider/FAQ"

Hur stor är den sammanlagda resistansen mellan A och B nedan? Jag kommer inte att kommentera problemet alls de närmaste dagarna. Jag skulle tro att det är ett relativt svårt problem för att bara vara resistans, men om de flesta tycker att det är enkelt behövs det kanske ingen ellära FAQ

Kod: Markera allt

|-------20----|        (Ohm)
   |             |
A--|--10----30-------40-----B
          |              |
          |-----50--------

EDIT: Lade till en omröstning
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Det verkar trevligt, man kan ju använda stromboms wiki till det:
http://www.altronix.se/elwiki/pmwiki.php
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

De flesta som hänger här kan ju elläran. Men det finns säkert endel som inte kan det lika bra, bland annat dem som är nya här på forumet. Så en liten nybörjar-guide vore väl inte helt fel.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

svar på frågan: 60 ohm:

Det är alltid minsta möjliga värde som gäller eftersom strömmen tar den lättaste vägen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

*skrattar*

Inlägg av bengt-re »

Det behövs en tråd.... Se det ifrån den positiva sidan, jag har folk som jobbat som lärare som knappt blev godkända om de testade skrivningen jag körde för YOP i växelström två kursen... MÅnga har glömt cosinusteoremet... *ler* Skall kanske om tråden skapas lägga upp några av de fråger jag krävde att min stackars elever skulle klara..
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

sebastiannielsen: Tror nog du ska ta räkna på det någon mer gång o se om du får ett annat resultat då
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Att använda simuleringsprogram är

Inlägg av bengt-re »

FUSK !

Sen att jag ibland avnände det som kontroll att jag verkligen räknat rätt när jag gjorde facit är en annan sak.. ;)
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Jag svarar 80ohm.. av samma orsak.. (strömmen tar den lättaste vägen)

Eller kan det vara så att det blir 150ohm?? (Alla motstånd tsm)

Mvh Jim
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Klart det är fusk, Har inte riktigt klurat ut svaret än, men så mycket måste man väl ha lärt sig under 6 år på högskolan att man klarar det.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

*ler*

Inlägg av bengt-re »

Vi hade en högskoleingergör som elev, men vissa saker hae han lite problem med. Sen att han hade prydliga lösningar och rätt antal värdesiffror och kunde matematiken är en annan sak. Vissa problem i ellära kan vara svåra på det viset att man måste tänka lite mer öppet. Och även om jag propagerar för att folk skall lösa saker matematiskt, så fodras ibland ett mer öppet synsätt än hogskolan lär ut.

Inget ont sagt om högskolan, inte alls. Men ibland så tenderar den till att lära eleverna EN metodik för problemlösning som fungerar oftast, men ibland så är det annat som är lösningen. Flumvarning..
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

sebastiannielsen skrev:svar på frågan: 60 ohm:

Det är alltid minsta möjliga värde som gäller eftersom strömmen tar den lättaste vägen.
Vad får du då för total resistans på två parallellkopplade motstånd på t.ex. 100ohm enligt ditt resonemang? :roll:

Nej, det behövs nog kanske en liten tutorial i vanlig ellära här på forumet.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

*asg*

Inlägg av bengt-re »

ja, tror att det om inte annat vore roligt..
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Håller med dig bengt-re, men här är det ju bara en enkel delta-y transformation som löser problemet. Sen blir det ju bara några serie och parallell kopplade resistanser. Tycker det är är rätt intressant och roligt med såna här problem, sätter igång hjärncellerna.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det går även att lösa med kirchoffs strömlag, men då får man ju ett ekvationssystem att lösa
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Japp, går bra det med. delta-y transformationen kommer ju från kirchoffs strömlag. Tror också det nog skulle behövas en guide i detta. Är väl kanske så att de flesta är mer intresserade av digitaltekniken då det går så mycket enklare att göra "häftiga" saker där att den analoga delen försvinner lite. Skulle kanske inte helller vara så dumt med en guide om transistorkopplingar och skillnader mellan olika typer
Skriv svar