Behöver lödhjälp
Behöver lödhjälp
Hej,
Behöver hjälp med en lödning i en Nintendo DS lite. Jag lyckades dra av en liten bygel till kontakten som håller fast flatkabeln till den tryckkänsliga delen av undre skärmen.
Har införskaffat en ny kontakt och avlägsnat den trasiga. Tror kontakten heter p6 och det är fyra ben som ligger bredvid varandra som ska lödas fast på kretskortet. På sidorna av kontakten finns också lödpunkter men dessa är endast till för att hålla komponenten på plats. Gjorde ett försök att löda men upptäckte att jag inte hade rätt verktyg och att det förmodligen blir billigare att betala för denna tjänst än att införskaffa rätt verktyg och tillbehör.
Jag bor i Åkersberga och pendlar med bil in till Stockholm varje dag.
Finns det någon proffsig lödare som kan hjälpa mig till en rimlig kostnad?
Mvh,
Miki
Behöver hjälp med en lödning i en Nintendo DS lite. Jag lyckades dra av en liten bygel till kontakten som håller fast flatkabeln till den tryckkänsliga delen av undre skärmen.
Har införskaffat en ny kontakt och avlägsnat den trasiga. Tror kontakten heter p6 och det är fyra ben som ligger bredvid varandra som ska lödas fast på kretskortet. På sidorna av kontakten finns också lödpunkter men dessa är endast till för att hålla komponenten på plats. Gjorde ett försök att löda men upptäckte att jag inte hade rätt verktyg och att det förmodligen blir billigare att betala för denna tjänst än att införskaffa rätt verktyg och tillbehör.
Jag bor i Åkersberga och pendlar med bil in till Stockholm varje dag.
Finns det någon proffsig lödare som kan hjälpa mig till en rimlig kostnad?
Mvh,
Miki
Re: Behöver lödhjälp
Skulle nog underlätta att få hjälp om du visar något foto på hur det ser ut...
Själv bor jag i Umeå så måste skickas isåfall, men borde finnas folk runt Stockholms området, du har som sagt större chans att hitta någon om folk får se en bild på vad som ska göras...
EDIT: Postade samtidigt som gOry ovan... Låter ju lovande..

Själv bor jag i Umeå så måste skickas isåfall, men borde finnas folk runt Stockholms området, du har som sagt större chans att hitta någon om folk får se en bild på vad som ska göras...
EDIT: Postade samtidigt som gOry ovan... Låter ju lovande..

Tack för svaren.
Kolla länken för lite mer info om det som behöver lödas,
http://www.puntodepartida.com/en/guides ... connector/
Jag jobbar i Frihamnen men jag kan som sagt köra och lämna grejerna om det är i Stockholmsområdet.
Mvh,
Miki
Edit: DS:en är redan nerplockad så det är bara lödningen jag behöver hjälp med.
Kolla länken för lite mer info om det som behöver lödas,
http://www.puntodepartida.com/en/guides ... connector/
Jag jobbar i Frihamnen men jag kan som sagt köra och lämna grejerna om det är i Stockholmsområdet.
Mvh,
Miki
Edit: DS:en är redan nerplockad så det är bara lödningen jag behöver hjälp med.
-
- Kontakt:
Och jag bor i Åkersberga och kan eventuellt slå ett öga på det bara jag får fatt på en ny spets till lödkolven.
-
- Kontakt:
Om inte problemet är löst än, så finns nu en ny lödstation med nya spetsar till förfogande hos mig.