skarva backslags axel för 30-35Nm, möjligt?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Matte

skarva backslags axel för 30-35Nm, möjligt?

Inlägg av Matte »

Hej,

Jag har en ide jag har svårt att släppa, iden är att hybrid konvertera ett backslag i en segelbåt, dock är inte mekanik min starka sida.

Så nu till min fråga, Elmotorn drar på 30-35Nm och måste anslutas på en förlängning på en axel. Axeln är ~25mm i diameter och skarven kan inte ligga utvändigt. Tror ni att det är möjligt med rätt utrustning?

Iom att axeln gissningsvis är härdad bör den bli rätt jobbig att jobba med och skapa en ny känns ganska avlägset.

MVH
Mattias
limpan4all

Re: skarva backslags axel för 30-35Nm, möjligt?

Inlägg av limpan4all »

30-35nm kan du limma ihop med en annan axel via en hylsa som antagligen inte behöver vara längre än ca 30mm in på varje axel eller bara använda slangklämmor och en armerad gummislang.
35nm är ca 3,5kg på 1m hävarm, inte mycket till vridmoment...
Matte

Inlägg av Matte »

Tack Limpan,

Jo jag har tänkt i samma banor dock är axeln snarare i cm och 35Nm är också 350kg på 1cm hävarm :) .

Iom att jag inte kan ändra axelns profil så blir det omöjligt att lägga en hylsa över skarven. Min tanke har varit att med svarv borra ur ett hål typ 30-40mm djupt i den axeln jag vill förlänga och sedan svarva ned änden på den skarvade axeln så att den passar i hålet. Sen hur jag får dessa att sitta ihop är nästa problem (typ limma, värma, svetsa, hårdlöda).

Är det ens möjligt att borra ett 10-15mm hål i en härdad axel?

MVH
Mattias
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en bild eller tre säger mycket

japp det går att borra i härdad axel , till en viss gräns
har borrat i hardox 500, det går men det är okul
men är det en härdad axel?
prova lätt med en fil, den kan ju även vara ythärdad
eplusn

Inlägg av eplusn »

Avhärda axeln vid skarvpunkterna, svarva ner axeln på båda sidor om skarvstället och svarva en hylsa som antingen limmas eller svetsas.

Men är det precis vid motorinfästningen av axeln?
Isåfall vore det kanske lämpligt att fästa motorn via någon form av flexkoppling/vibrationsdämpare, annars är nog risken stor att motorns lager tar stryk.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Eftersom skarven inte får hamna utvändigt, kan du inte bara borra ett antal hål axiellt i axeln och motsvarande i förlängningen som ligger precis innanför ytterkanten, sen sätter du i några styrpinnar (dowel-pins) som överför kraften.
Tänk två revolver-trummor som är ihopkopplade med pinnar som går genom hålen i varje trumma.
Matte

Inlägg av Matte »

Tack för alla bra ideer, känns som om det iaf kommer vara möjligt. Tanken är att köpa ett till begagnat drevhus och modifiera det utan att förstöra det drevet som nu används.

Jag har alltså ingen bild på själva axeln nedan är dock en sprängskiss.
http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 13911.aspx axeln jag vill skarva är alltså den vertikala i bilden.

Locket tänkte jag göra om i fräs för att anpassas till el-motorns montage, och tanken är att montera elmotorn direkt över denna axeln. Någon form av flex koppling kommer att behövas.

Motorn jag kollat på är en pmac-ds : http://www.electricmotorsport.com/store ... MAC-DS.pdf

Mvh Mattias
Skriv svar