Har en liten fundering kring konvertering av aktiv högtalare till automatiskt till/frånslag.
Jag vill kunna styra till/från med låg/högnivåsignalen från förstärkaren.
Liten kretskortstrafo op-amp och relä för styrning av huvudtrafo.
Skulle vilja få plats med det hela på ett kretskort som löds fast i nätbrytaren max 50x60mm.
Finns det några färdiga moduler för detta?
Skulle uppskattas med lite hjälp då isen känns lite tunn i ämnet.
automatiskt till/frånslag aktiv högtalare
Re: automatiskt till/frånslag aktiv högtalare
Planera först hur du ska lösa problemet. T.ex kan jag tänka mig följande:
Vid detektion av audiosignal ansluter man matningsspänningen samt startar en tidräknare. Detektion av audiosignal startar om tidräknare. När räknaren nått en definierad tid slås matningsspänningen av, t.ex efter ett antal minuter.
Detta kan man realisera på flera olika sätt. Dom flesta hade nog valt en billig mikrokontroller. Men vill du hålla dig borta från programmering borde en enkel timerkrets fixa det. T.ex kan man använda sig av en komperator byggd runt en operationsförstärkare med efterföljande lågpassfilter som triggar en 555-krets.
Vid detektion av audiosignal ansluter man matningsspänningen samt startar en tidräknare. Detektion av audiosignal startar om tidräknare. När räknaren nått en definierad tid slås matningsspänningen av, t.ex efter ett antal minuter.
Detta kan man realisera på flera olika sätt. Dom flesta hade nog valt en billig mikrokontroller. Men vill du hålla dig borta från programmering borde en enkel timerkrets fixa det. T.ex kan man använda sig av en komperator byggd runt en operationsförstärkare med efterföljande lågpassfilter som triggar en 555-krets.
Har byggt detta runt LM1458 med en mosfet som drev relä och en liten 12v trafo ur mobilladdare tidsstyrnig med urladdning av C
Lösningen funkade sådär
då jag inte fick känsligheten tillräckligt bra utan att plocka upp allt annat än musik.
Den är ju tänkt till aktiva högtalare inte sub. Så önske målet är att den ska starta upp snabbast möjligt vid låg insignals nivå.
uP vore säker elegant men där brister den tunna isen för mig.
Kunskaps nivån pendlar mellan glad amatör och vedbotrimmare.
Vore ju elegant med en uP som ligger och lyssnar och kan skilja på musik och störningar.
Sen var det ju storleken min hade inte ens gått in med stora släggan.går väl att bättra på med köpedelar.
Lösningen funkade sådär

Den är ju tänkt till aktiva högtalare inte sub. Så önske målet är att den ska starta upp snabbast möjligt vid låg insignals nivå.
uP vore säker elegant men där brister den tunna isen för mig.
Kunskaps nivån pendlar mellan glad amatör och vedbotrimmare.
Vore ju elegant med en uP som ligger och lyssnar och kan skilja på musik och störningar.
Sen var det ju storleken min hade inte ens gått in med stora släggan.går väl att bättra på med köpedelar.
Skilja mellan störning och musik borde inte vara något större problem. Höj spänningströskeln på din komperator, använd bandpassfilter om det behövs och likrikta signalen. Vissa gärna ett schema på vad du har kommit fram till.