Planteringbelysnings lysrör i en vanlig lysrörsarmatur?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Planteringbelysnings lysrör i en vanlig lysrörsarmatur?

Inlägg av orvar-e »

Jag fick ett reklam blad från Willab igår, satt o bläddra lite slött medans jag tuggade på en macka.
Då fick jag se att dom hade den här lysrörsarmaturen och vart lite intresserad. Senare såg jag den här plateringspyramiden och tänke att en sådan fixar jag lätt för kanske 1/4 av priset dom vill ha.
Ska bygga den till min flickvän som annars gärna sprider sina odlingar över hela huset när det blir vår, med hänvisning att plantorna måste ha så mycket ljus som möjligt. Sedan reser hon bort och hotar nästan om ett liv i celibat nån liten stackars planta torkar och dör :?

Så vad jag undrar är, går det att ta en lysrörarmatur från säg Jula och sätta i växtbelysningrör och får det att funka som den ska, kanske lite dum fråga. :| ..... vill bara var säker innan jag beställer hem 4 st lysrör för 400:- som jag annars inte behöver. Material till armaturerna har jag redan skrotandes i ett uthus, kom jag på...... :D
limpan4all

Re: Planteringbelysnings lysrör i en vanlig lysrörsarmatur?

Inlägg av limpan4all »

Det funkar fullständigt utmärkt.
Passar röret så funkar det, så enkelt är det.
Växtlysrör har mindre fosfor på insidan så att UV-komponenten av ljuset är större.
ALLA lysrör börjar med rent UV-ljus som sen mha fosfor och andra kul "pulver" omvandlas till de våglängder man önskar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, köp en sådan stallarmatur tex, kostar några hundra med plastkapsling och har IP64, kommer inte ihåg var vi handlade senast, men har för mig det var på jula eller biltema, clas ohlosson, swedol eller liknande (har för mig de låg runt 2-300 beroende på modell), swedol brukar ofta ha bättre grejer i samma prisklass som clas ohlsson (som i sin tur har bättre än biltema och jula men skiljer någon tia i pris vad jag minns, men det är ibland olika kapslingsklass etc på dem (tex halogenlampor, IP 65 hos feltema och IP 64 hos classe i sjön (IP64 är mer lämplig för inomhusbruk då IP65 har högre brandsäkerhetsavstånd (en meter eller något sådant har jag för mig, men spelar kanske ingen roll för lysrör)) jula har rätt ojämn kvalitet ibland). Annars är det nemas problemas, petade i sådana till akvariet när var liten. :)

Edit: Jaha, såg att du redan hade armaturer. :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Klockrent :) ..... då ska jag slänga iväg en beställning, undra bara om man kan hitta lika till bättre pris.

Jo, jag har både o uppackade armaturer från Jula samt öppna armaturer. Men det kanske är bättre med kapslade armaturer så att det går att sula med vatten lite mer hur som helst.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Förresten har det någon betydelse egentligen vilket ljus växterna får? Finns det bevis på att växterna växer si o så mycket bättre vid ett visst ljus som inte är naturligt solljus?
Det finns ju lite utrymme för bluff o båg här ..... :humm:
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Såg både växt- och akvarielysrör på Hornbach senast idag. Kanske kunde vara värt en titt både för armatur och lysrör om det finns i närheten.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Stockholm Göteborg och Malmö ...... :(
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag har ett fluora77 och ett billigt biltema lysrör, fungerar bra för chili tycker jag. Köpte fluora 77 på k-rauta men jag vet inte om det har så jättestor betydelse...
Borre

Inlägg av Borre »

Rött och blått ljus vill växter ha, exakt våglängd hittar du här på forumet om du söker (växtljus eller dylikt).
Jag tror inte växterna klarar sig enbart med lysrören, fast det hänger väl på hur krävande de är och hur stor yta lysrören lyser på.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

De olagliga "garderobsodlarna" använder ofta HPS/MH på 250W-600W eller lågenergilampor på 125-200W har jag sett.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

dom säljer säkert samma lysrör så willab som på k-rauta, men du märkte inge större skillnad alltså.

Borre ..... jag tänke ha nog ha två lysrör per hylla, tänkte bygga som den där växtpyramiden jag länkade till i första inlägget.
Men det vore nog bra att inte ha de två rören för nära varandra för då ska ju promt alla växter växa dit och det kanske blir sämre ljusspridning. Vad vet jag?

E85.... hmmm .......https://www.flashback.org/t397200
ds77

Inlägg av ds77 »

Här finns det lite mer information: http://swecan.org/index.php?name=Forums ... ic&t=42623
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har inte zoo affärer sådana här lysrör?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu är lysrören på väg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu är bänken klar för bruk. Det tog lite tid för jag vart tvungen att renovera ett vardagsrum emellan, men när rummet vart klart så gick det rätt fort att få planteringsbänken i färdig skick.
Efter som min kära sambo hölls ovetandes om vad som försegicks nere i källaren så vart man bra populär när hon se sin nya planteringsbänk/ drivbänk. :)
Vad gör man inte för sin kvinna. :)

Den obligatoriska bilden såklart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar