nRF401 radiokrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

nRF401 radiokrets

Inlägg av DuckHead »

God Kväll!

Så här ligger det till...
Först testade jag Kjells billiga 99:- sändare/mottagare. Inga höjdare... Sedan hittade jag (genom detta forumet) den trevliga kretsen nRF401. Köpte via www.jelu.se två färdigbyggda moduler baserade på just den kretsen. Jag använder dem mellan en PIC16 och datorns serieport (med en MAX232 imellan). Jag har gjort en hel del simpla test, vilka alla fungerar om man testar att skicka via tråd. Kopplar jag däremot in modulerna kommer det bara skräp på mottagarsidan, vilket är PC sidan. Jag har sökt till förbannelse över varför det är så här. Nu ikväll först, testade jag att mäta om kristallen svänger som den ska. Det verkar som om den ena oscillatorn är kass. Jag bifogar två bilder för att jämföra kristallerna på bägge modulerna.

Bild
Ser väl okej ut...

Bild
Ser inte så bra ut...

En annan sak som jag har upptäckt (detta gäller BÅDA modulerna), är att om man bara har en modul inkopplad till PC:n (som mottagare), utan att sändaren är igång, kommer det ut skräp. Detta är ju en FM sändare, jag trodde att deras signalutgång var avstängd om ingen data togs imot. Kjells AM grejer låg med ett pulståg på utgången...

Är det någon som har lite erfarenhet som kan hjälpa mig.
Vad tror ni till att börja med om den förmodade kassa modulen?
Ska jag returnera den?
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Här var det tysy som i graven... :(
Jag skickar iaf tillbaks modulen.
Funderar på de där Radiometrix-grejerna, många lovord om dem här på forumet.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

1) Jag vet inget om just dina moduler, men om mottagaren levererar skräp när sändaren är avstängd så tyder det på att den tar emot något.
(från dina grannar t.ex.) Alltså fungerar den.

Du är inte den första som klagar på kjells radio-moduler.
Problemet är att du kör RS232 (eller annat bit-bang protokoll) direkt till modulerna.
För att få dessa moduler att fungera ordentligt (dvs. för att skilja dina data från all annan skit i etern) krävs någon slags själv-klockande bit-kodning t.ex. RECS80 protokollet.

När jag kopplar min mottagare (kjelloco typen) till oscilloskopet får jag in flera sändare samtidigt.
(bil-larm, fjärrstyrda el-uttag osv. osv.)
När sändaren är på får jag nästan bara in den dvs. den dränker i stort sett allt annat.

2) Om du kopplar en oscilloscop-prob direkt på en kristall är det mycket möjligt att oscillatorn stannar (prova på båda sidorna).
Hur som helst har du signal på båda, borde funka.

Testa att koppla en 555-oscillator på säg 300Hz till input på sändarmodulen.
Koppla oscilloskopet på mottagarens utg. Nu ser du om modulerna är OK eller inte.

edit: snällare uttryck
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

skärmning

Inlägg av bengt-re »

Jag har varit med om att rf-moduler störts av datorns EMI. Så ett tips kan vara att stoppa in modulen i en liten skärmlåda och bara göra hål för kablarna och sätt ferritpärlor på kablarna.

Edit.

ja fast inte på antennkabeln dock... ;)
Skriv svar