Kan man koppla en laserdiod fel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CrowStudio
Inlägg: 140
Blev medlem: 9 februari 2009, 12:43:24

Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av CrowStudio »

Jag har fått en "trasig" laserdiod av en kompis som undrar om jag kan laga den åt honom, och undrar nu om man kan förstöra den genom att koppla den fel?
Sladdarna har lossnat från lödningarna och jag kan inte hitta någon beteckning på den, det ända jag vet är att den är violett.
Rent spontant känns det bara som att inget händer om man kopplar den fel som en vanlig diod, men dom kanske inte funkar så, någon som vet?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av Andy »

Ja den går sönder om den kopplas fel.
Mät den för att hitta rätt polaritet.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av dar303 »

Den brinner upp om du kopplar fel!
Mät med diodtestaren på en multimeter, den uppför sig som en vanlig diod när du mäter.
Är det en blue-ray diod så är den extremt känslig för statisk elektricitet och har sladden lossnat när den var påslagen eller om du har försökt få igång den genom att röra de avslitna kablarna mot anslutningarna så är den med största säkerhet död.
onilsson
Inlägg: 306
Blev medlem: 16 februari 2009, 07:23:10
Ort: Lund

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av onilsson »

Varför är det just blueray-dioderna som är speciellt känsliga för esd?
Min erfarenhet är att alla typer av laserdioder är väldigt känsliga för esd. Dock har jag inte labbat med just blueray-laserdioder men kan inte se varför de skulle vara känsligare än andra typer.
Är inte den enda skillnaden mellan de olika färgerna vilket ämne de är "preparerade med"?
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av butthead »

Om lödningarna har gått av väldigt nära och det är svårt att löda kan jag hjälpa dig. Jag har mikroskop och tunn lödpenna.

Försök inte spänningssätta den bara för att ens prova. Laserdioder måste strömdrivas.
CrowStudio
Inlägg: 140
Blev medlem: 9 februari 2009, 12:43:24

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av CrowStudio »

Oki, lite som jag trodde då (nästan, om man bortser ifrån att jag hade fel ;-) )
Hade tänkt att mäta med diod testaren först faktiskt, har inte mitt mätinstrument hemma bara, är hemma sjuk så det blir till att vänta då :-(
Tack för snabba bra svar!
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av dar303 »

Jag tror att det har att göra med intern konstruktion, material mm vad som gör dem olika känsliga. De nya 445nm dioderna verkar t.ex vara väldigt robusta och klara överhettning och t.o.m fel polaritet under kort tid. De är multiemitter-dioder med hög effekt så de är säkert både grövre konstruerade och så kanske inte små skador syns så tydligt som på single-emitterdioder.
onilsson
Inlägg: 306
Blev medlem: 16 februari 2009, 07:23:10
Ort: Lund

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av onilsson »

Där ser man, så kanske det är!
Var ett tag sen jag labbade med lasrar nu, från gamla dvd-brännare mest. Oerhört kraftfulla var de jämfört med vanliga laserpekare, om man nu hanterade dem rätt så de inte gick sönder. Dock inte helt ofarliga att leka med heller..
Skyddsglasögon för ändamålet rekommenderas alla som sysslar med lasrar!
Börjar bli lite sugen igen, priserna kanske sjunkit nu också så man kan köpa lösa dioder på ebay istället för att gå och köpa sprillans nya dvd-brännare bara för att plocka ut laserdioden :roll:
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av dar303 »

Dioder hittar du allra billigast på det jobbiga forumet laserpointerforums.com, dock väldigt låga priser i div. samköp, har köpt 250mW röda (660nm) dioder för 40:-/st
onilsson
Inlägg: 306
Blev medlem: 16 februari 2009, 07:23:10
Ort: Lund

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av onilsson »

Tack för tipset! Känner igen forumet, dock inte köpt något därigenom. Ska kolla in det..
CrowStudio
Inlägg: 140
Blev medlem: 9 februari 2009, 12:43:24

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av CrowStudio »

Ja, det är ju inga leksaker dirket...eller fast jo, bara man tänker säkerhet tre steg före ;-)
Jag fick faktiskt lämpligt nog med skyddsglasögon för rätta spektrat.
Någon som har nån kul idé på vad man kan göra med en violett 400mW laser ;-)
Användarvisningsbild
Remote
Inlägg: 91
Blev medlem: 12 januari 2007, 08:05:17
Ort: Stockholm

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av Remote »

Måste skyddsglasögonen vara anpassade för rätt spektrum? Att det kan behövas olika för IR och synligt ljus kan jag kanske kunna tänka mig.

Jag trodde att skyddsglasögonen för laser består av ett filter/jitter som bryter lasern till många små strålar och på så sätt fördelar energin på många strålar och då skulle våglängden vara okritisk inom rimliga gränser.

Men som sagt jag vet inte hur skyddsglasögonen fungerar, kanske kan någon kan förklara?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av Meduza »

Skyddsglasögonen fungerar genom att dom absorberar ljuset till en viss mängd som bestäms av vilken OD dom har på den våglängden (optical density)

På grund av att dom absorberar ljus så behövs det olika glasögon för olika våglängder om du vill kunna se igenom dom, om du tex gör glasen i glasögonen i en 5mm stålskiva så blir det ett par rätt bra skyddsglasögon för nästan alla våglängder, men rätt värdelösa att använda... :D
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av HåkanO »

Skulle svetsglasögon som automatiskt bländar av funka? Eller är de för långsamma för snabba reflexer.

Håkan
Användarvisningsbild
Remote
Inlägg: 91
Blev medlem: 12 januari 2007, 08:05:17
Ort: Stockholm

Re: Kan man koppla en laserdiod fel?

Inlägg av Remote »

Tror mig kunna svara om skyddsglas för svets skulle fungera. Svaret är nog NEJ. Men av en annan anledning än vad du tänker på. Detektorn på skyddsglasen kan lätt (nästan säkert) missa en laser som bara en diameter på ett par millimeter.

Tack för info hur laserskyddsglasögon fungerar (synd att det inte funkade som jag trodde). Om jag förstår din förklaring korrekt så är det som ett spärrfilter för en bestämd våglängd.
Skriv svar