Inkoppling LM393 och 4N33

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Plura

Inkoppling LM393 och 4N33

Inlägg av Plura »

Ska koppla in mina IC kretsar men vill vara säker på att jag gör det rätt.

Lm393: Som det ser ut i kopplingsschemat till vänster.
A till 3, B till 2, C till 1, D till 8 och E till 4. Är detta rätt (+ till non-inverted, - till inverted)
Bild

4N33: A till 1, B till 2, var ska D och E sitta?

Bild
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

LM393 ser ok ut.

På optokopplaren stämmer däremot inte schemasymbolen med bilden på kapseln. Bilden på kapseln föreställer en optokopplare med uttag för basen, medan ditt schema inte har en sådan. Du har antagligen hittat en bild på fel optokopplare. Det funkar med din optokopplare också, men då måste schemat ritas om lite.
Plura

Inlägg av Plura »

Nu har inte elfa 4N33 men 4N32om jag har fattat de rätt är 4N29-4N33 kopplade på samma sätt http://www.fairchildsemi.com/ds/4N/4N33.pdf
Så jag tror bilden på kapseln är rätt men schemat är "förenklat". Hur tror ni att jag ska koppla in 4N33?

Komplett schema

Bild
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Är du nu säker på att de är samma så motsvarar D ben 5 och E ben4.
Plura

Inlägg av Plura »

Så om jag kopplar in D på 5 och E på 4 så får jag samma funktion som schemat visar... testar det.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Som info..

Inlägg av bengt-re »

Orsaken till att man drar ut benet ifrån basen i darlingtonkopplingen är att man iband kan göra optokopplaren snabbare genom lite fiffiga kopplingar. Jag vet inte vad du har för krav på din krets då jag inte kopplat vad det är du bygger, men darlingtonoptokopplare är inte så hysteriskt snabba - så kolla att den verkligen duger till det du skall använda den till !
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Vad är det för några fiffiga kopplingar man kan använda? Positiv återkoppling eller?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Minns inte exakt

Inlägg av bengt-re »

Läste om det i något nummer av allt om elktronik för inte så länge sedan. Jag har sällan haft behov av snabba optokopplare så måste erkänna att jag inte minns exakt då jag inte lusläste artikeln. Någon annan på forumet kanske minns artikeln ?
Plura

Inlägg av Plura »

Snabbheten spelar ingen roll, vill ha en utgång som kan belastas så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Då är det inget att oroa sig för då.

Inlägg av bengt-re »

Behöver du bra drivförmåga så bör du nog sätta något tuffare efter optokopplaren. Hexfettrissor brukar funka bra då de är lättdrivna och funkar bra att låta optokopllaren och målsystemet dela på samma spänning. Om det nu inte är för höga spänningar på sekundären förståss. Vet inte vad optokopplaren du har klarar, men 50 V är en ganska vanlig maxkollektorspänning.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

ELFA 71-150-09

Inlägg av bengt-re »

IRF620 är en favorittransistor jag har iaf. Fungerar att styra det mesta med, tål höga spänningar, är snabb, tål ganska mycket ström och skapligt billig.
Plura

Inlägg av Plura »

Nu är det utrikiska för mig.. Om jag ska koppla något krävs ett kopplingsschema.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Kolla in den på ELFA

Inlägg av bengt-re »

och ladda ner databladet, annars så kan jag väl slänga ut något schema
Plura

Inlägg av Plura »

Så jag ska koppla på IRF620 på D och E på något sätt för att kunna styra högre laster än de 5mA som konstruktören bakom schemat utlovar. Datorbladet säger mig inte så mycket...
En fråga om 69-687-47 hur stabila är billiga batterieliminatorer? +5V behövs ju för att kretsen ska fungera.
Behöver även det till en annan krets med TTL logik, får tydligen inte röra sig mer än 4,75-5,25V.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Det beror på.

Inlägg av bengt-re »

Vissa billiga har en 7805 och då är det stabila så att det räcker. Svårt att veta utan att kollat upp dem. Prova och mät spänningen på den och ändra belastningen, eller skruva upp den och se hur den är kopplad.

Del 2.

ja, du kan använda den till att styra högre laster så länge det bara är av eller på så går det bra och är lätt att använda dessa transistorer. Blir knepigare om det är analoga spänningar du vill förstärka, även om det går det också !
Skriv svar