bytehunter's 3 channel 1 A LED buck

Berätta om dina pågående projekt.
bytehunter

bytehunter's 3 channel 1 A LED buck

Inlägg av bytehunter »

Projekt Beskrivning:
Är sugen på att leka lite med starka RGB LEDar, tänkte göra några spotar (kanoner) och sedan styra dem från min dator. Jag börjar med design av en 3 kanalers LED drivare som jag matar med reglerad 12 VDC. Kommer inte att bli så billigt men syftet med projektet är att fördjupa mig i ämnet och ha lite roligt...

Krav:
  • Direkt kontroll av LED som drivs med konstant ström 350 mA, 750 mA eller 1000 mA
  • Direkt kontroll av RGGB LED (två gröna dioder i serie, typiskt spänningsfall ca 9 V @ 1 A)
  • Flera enheter ska kunna kopplas samman med en data bus, individuell styrning via dator
Tekniska Data:

Kod: Markera allt

Supply Voltage:            12 VDC
LED Forward Voltage Drop:  2 to 11 V
Output Current:            1 A
Diming Frequency:          > 100 Hz
Diming Steps:              256
Output Current Ripple:     <20%
Switching Topology:        Buck Converter
Switching Frequency:       100 kHz @ 1 A
                           150 kHz @ 750 mA
                           300 kHz @ 350 mA
Val av mikrokontroller:
Har en förkärlek till Atmel AVR, så valet föll på ATtiny261, denna krets har bl.a:
  • intern 8 MHz oscillator
  • 3 kanalers PWM modul som klockas via intern PLL med 64 MHz, 10 bitar, ställbar period
  • 10 bitars A/D omvandlare med inbyggd valbar förstärkning (kommer att använda 20x) och differentiella ingångar
  • intern spänningsreferes (två olika, kommer att använda 2.56 V)
  • kost ca 15 SEK
PWM Frekvens / val av spole:
Kommer att använda: "continious mode inverse Buck Converter with current feedback"

Vid 1 A har jag valt en PWM frekvensen på 100 kHz, om vi accepterar 20% rippel ström (inte synligt) och beräknar storlek på spole enligt Coiltronics: Switching Regulator Inductor Design så får vi att den måste minst vara 95 uH, om vi sedan kopplar in en 350 mA LED och använder samma PWM frekvens så behöver spolen vara 270 uH... Därför kommer PWM frekvens att vara ställbart beroende på vilken typ av LED man kopplar in. Vid 350 mA så kommer switch frekvensen att vara 300 kHz (storleken på spolen måste då vara 90 uH alltså samma som vid 1A last). Å andra sidan kommer vi att vid dessa högre switchfrekvenser uppleva större switch förluster men det borde inte vara något problem eftersom strömmen är mindre. Kommer trots allt att montera en större induktans på 200 uH på kortet då det blir mindre rippel

Val av avkopplingskondensatorer
Jag har beräknat behovet av keramiska kondensatorer på ingången till 19 uF enligt Input and Output Capacitor Selection

Jag har nöjt mig med 2x2.2uF (storlek 1206) på varje kanal, kommer att bli lite högre rippel men det borde blir tillräckligt bra ändå... Finns 1206 med högre värde men mycket dyrare...

Enligt samma information har jag beräknat behov av bulk kodensator till 605 uF... Jag har nöjt mig med 3x100 uF = 300 uF. Jag förskjuter startar av dimning för varje kanal så att det inte blir så stora ström transienter för bulk kondensatorerna att jobb mot. Layout är förberedd så att jag kan köra med större bulk kondensatorer om det visar sig att det behövs

Ström feedback
Fick lägga till några extra komponenter på schemat (en 2N7002 och lite passiva komponenter), då sample and hold kretsen på mikrokontrollern är för långsam (sample and hold ar några A/D klock cyckler innan den har låst)

Kommunikation:
Kommer att koppla alla enheter i en ring (alltså varje enhet har både en mottagare och en sändare), en slags daisy chain, PC:n sänder till första, första sänder till andra, osv... Kommer att använda en tråd för TX förberett för twisted pair, men det borde gå vägen utan då jag bara ska ha upp till 5 m kabel mellan en sändare och en mottagare. Har filtrerat ganska hårt, mikrokontroller har Schmitt trigger så det borde gå bra. Har förberett för ring (sista enheten sänder tillbaka till PC) men kommer att nöja mig utan (alltså endast TX ut från PC). Machester kodad signal ca 19200 bitar per sekund.

Kort storlek: 10 cm x 5 cm
Höjd: 8 mm (3D vyn visar högre kondensatorer + 3D modell av spole saknas)
KiCAD 3D layout:
3ch-led-buck-3d-layout-front-large.png
3ch-led-buck-3d-layout-back-large.png
schema:
3ch-led-buck-schematic.pdf
bill of material:
3ch-led-buck-bom.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
E85

Re: bytehunter's 3 channel 1 A LED buck

Inlägg av E85 »

Väldigt intressant. Blir kul att se om du lyckas få den att fungera.
bytehunter

Inlägg av bytehunter »

Jag återkommer med status uppdateringar när det sker några framsteg i projektet, nästa milstolpe: beställning av mönsterkort första veckan i Januari

Jag ska beställa ett annat kretskort samtidigt (håller på med CAD av detta kort), ska prova att beställa från Kina http://www.pcbcart.com/
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Min erfarenhet av egenbyggda switchade drivare är inte så god. Byggde min första inkl kretskort och allt för nån månad sen men den släppte ut den magiska röken direkt. :)

Om det här projektet fungerar så ska jag göra ett nytt försök med en AVR istället för speciell drivkrets...

edit: En annan idé var att använda små drivare från DX och dimra dom med PWM-pinnen på drivchippet men dom verkar ha slutat sälja dom som jag tänkte använda... :(
bytehunter

Inlägg av bytehunter »

Ja, det blir spännande att se om det fungerar... Jag var väldigt osäker från början... men känner mig just nu säker, jag har kopplat ihop en labbruska med en kanal och provkört med lite mera än 1 A, kopplade endast upp ATtiny261, mosfet, schottky och spole (ingen feedback) utan provade bara lite olika switchfrekvenser och duty cycle, det såg väldigt lovande ut.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Vet inte om jag räknar galet på nåt vis men hur kommer du upp i 300kHz?
Maxfrekvensen för PWM borde bli 250kHz om man tar 64e6/2^8.

edit: Ah, ställbar period var det ja. Det betyder att du måste gå ner till 7.73 bitars upplösning då.
bytehunter

Inlägg av bytehunter »

Ja, du har rätt, ATtiny261 har eget period register så med högre switch frekvens så får man nöja sig med mindre upplösning

Jag har inte räknat på vilken upplösning jag behöver... Det blir istället lite praktiska tester, presenterar lite oscilloskop bilder när jag kommit så långt. 350 mA LED är jag inte så intresserad av, men ska prova med motsvarande last ändå, 700 mA och 1000 mA LEDar är de som jag absolut vill kunna använda.

Det som är enkelt är att allt är relativt konstant, reglerad in spänning och känd last som inte förändrar sig så hastigt
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag har experimenterat gansak mycket med SMPS av Buck-modell och min design kanske kan hjälpa till lite.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=47141 Halvvägs ner i tråden.
bytehunter

Inlägg av bytehunter »

Korken: spanade in ditt bygge, snyggt! Bra dokumenterat! Fint med många bilder
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Aha! Dom hade inte alls slutat sälja. Det var jag som inte hittade bara.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3256

Baserade på en IC som heter AX2002 som ska gå att PWM'a. Kan vara ett alternativ att använda för själva switchningen och styra med en AVR. Nackdelen är ju dock att man inte kan ställa strömnivån annat än genom att byta motstånd.
bytehunter

Mönsterkort beställda

Inlägg av bytehunter »

Jag har nu beställt mönsterkort från http://www.pcbcart.com
  • 100 mm x 50 mm
  • 2 lager
  • min ledare 0.2 mm
  • min hål diameter 0.4 mm
Det kostade 776 SEK för 10 st prototyp kort (inklusive tooling cost och frakt)

Jag lägger upp lite bilder på mönsterkortet när det är levererat
Skriv svar