Kontrollera relän från grafiskt gränssnitt?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Inventor

Kontrollera relän från grafiskt gränssnitt?

Inlägg av Inventor »

Då kommer mitt första inlägg i det här forumet här:

Jag är en person som är fascinerad av den till synes enkla integreringen mellan datorer och program. Att jag skriver till synes, vet ni som kan det här, beror på att det är inte så enkelt att få något att göra EXAKT det som man tänkt på EXAKT det sätt som man vill.
Om jag som inte kan programmering ÖVERHUVUDTAGET söker på nätet får jag 1367 träffar som visar NÄSTAN det jag vill veta.
Om jag själv ska skaffa mig kunskapen att göra det jag vill får jag ta en högskolekurs och antagligen även lägga hela min fritid i ett par månader eller år kanske. I just detta fallet är det inte aktuellt eller intressant för mig då jag redan går en utbildning i produktutveckling, jobbar heltid, har små barn, hus ......etc etc.

Så jag undrar om det inte finns någon som vill/kan hjälpa mig med detta projekt. Jag betalar hellre för en färdig lösning än att lägga tid jag inte har.

Jag är från början elektriker så det som rör det området bör jag klara av. Jag jobbar numera med CAD-design i Inventor.
Det jag behöver hjälp med är mitt bil-pc-projekt.

Jag vill: använda datorn till musik, film etc. Detta finns det färdiga lösningar för, även nav., OBDII-övervakning, internet etc.

Men jag vill även styra funktioner i bilen, först och främst elmotorerna i stolarna som bytts ut till komfortstolar med ett stort antal ställdon inbyggda. Garageportsöppnare och liknande är också tänkbart.

Det är här det tar slut med mina kunskaper. Om jag ska beskriva funktionen blir det så här:

Jag ska använd en front end eller skin för övriga funktioner och i den vill jag infoga knappar för att styra önskad funktion. Alternativt ett separat program som gör detta, med ett grafiskt gränssnitt som tex ser ut som två stiliserade bilstolar med pilar eller liknande där varje pil eller knapp styr en utgång på ett i/o-kort som i sin tur styr en motor.
Jag behöver alltså en mjukvara som jag kan byta skin på eller någon som gör en sådan efter mina önskemål. Utgången ska dra vid tryck och släppa när jag släpper knappen.

Kan detta göras med de villkor som jag angivit? Vilket i/o-kort är lämpligast? Behöver ca 36 utgångar. Finns färdiga lösningar? Jag är säker på att det går med rätt kunskaper, som säkert många av er har.

God jul

Niclas
Användarvisningsbild
digitaliz

Re: Kontrollera relän från grafiskt gränssnitt?

Inlägg av digitaliz »

Hej hopp,

Kolla på t.ex. Kjell & Co, de har I/O-kort med relän.

Vill man göra det mer seriöst finns industriella I/O-enheter, som t.ex. ioLogik-serien från Moxa.

Sedan för att göra det enkelt att programmera ett gränssnitt så skulle jag föreslå att bygga något med webbteknik, då kan du använda vanliga webbsidesprogram för att designa interfacet. Ett enkelt skript på webbservern kan användas för att styra utgångarna. Det kan säkert någon här på forumet säkert hjälpa till med :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Finns ett program som heter LabView och jag tror du kan
koppla det till omvärlden.

Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Med LabView kan du göra det mesta, dock svindyrt tror jag. Vi kör våra tågsimuleringar i LabView på jobbet.
Skriv svar