2 frågor om lm3914
2 frågor om lm3914
hej!
fråga 1.
det är så att jag skulle vilja styra ett antal lampor (eller reläer). dessa (ca 10st) lampor ska gå på vi ett visst motstånd. det är så att jag skulle vilja använda mig av en tryckgivare som har resistansen 0 ohm vid 0 bar och 123 ohm vid 0,9 bar och är linjär. nu undrar jag om dessa lampor kan styras med denna (låga) resistans med hjälp av en lm3914 och i så fall hur? dvs 1 lampa tänds ungefär varje 0,1 bar. eller är 0-123 ohm för liten resistans för att kunna få det exakt?
fråga 2.
så långt har jag förstått att man sätter en övre gräns för volten till lm3814 med hjälp av motstånd så att t.ex sista lampan tänds vid 5 volt (om 5 volt är satt till max) och då startar man alltid från 0 volt dvs 1 lampa tänds varje 0,5 volt. men jag undrar om man kan sätta en undre gräns också? så att den börjar vi låt säga 5 volt och slutar vi 10 volt? så att första lampan tänds vid 5 eller 5,5 volt och sista vid 10.
fråga 1.
det är så att jag skulle vilja styra ett antal lampor (eller reläer). dessa (ca 10st) lampor ska gå på vi ett visst motstånd. det är så att jag skulle vilja använda mig av en tryckgivare som har resistansen 0 ohm vid 0 bar och 123 ohm vid 0,9 bar och är linjär. nu undrar jag om dessa lampor kan styras med denna (låga) resistans med hjälp av en lm3914 och i så fall hur? dvs 1 lampa tänds ungefär varje 0,1 bar. eller är 0-123 ohm för liten resistans för att kunna få det exakt?
fråga 2.
så långt har jag förstått att man sätter en övre gräns för volten till lm3814 med hjälp av motstånd så att t.ex sista lampan tänds vid 5 volt (om 5 volt är satt till max) och då startar man alltid från 0 volt dvs 1 lampa tänds varje 0,5 volt. men jag undrar om man kan sätta en undre gräns också? så att den börjar vi låt säga 5 volt och slutar vi 10 volt? så att första lampan tänds vid 5 eller 5,5 volt och sista vid 10.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har lagt ut en gång här
OCh kan väl leta reda på den igen. Förenklat så tar och kopplar två inverterade förstärkare (op) i serie. Till den första förstärkaren gör du spänningen till +benet justerbar (dc-arbetspunkten med resistorer och en pot). sant väljer en lämplig förstärkning. Är det små spänningar som skall förstärkas och du behöver hög förstärkning kan det vara bra att dela på förstärkningen för att minska problemet med GBP-begränsningen i op´n. Andra steget är också det en inverterad förstärkare där du gör förstärkningen justerbar med pot i ena resistorbenet. + ingången kopplar du här till jord. Nu kan du med första poten ställa nolläget och med den andra förstärkningen. Kan man simulera insignalen, så simulera först det som skall vara nollsignal, justera pot nummer ett till noll volt ut på op 1. Lägg sedan på maximal insignal och justera pot nummer två till önskad maximal utspänning. Voila, du har fått en givare som ger linjär spänning ut mellan dina kalibrerade värden.
- EagleSpirit
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Fördelen med min koppling
är att man inte behöver bry sig så mycket. Det är likssom bara att justa in så att det funkar som man vill. Erkänner att nackdelen är att det blir ju ett gäng motstånd, två potar, en kapsel med en dubbelop och om man inte kan styra spänningen över givaren att man kan behöva negativ matning. Men negativ matningen behöver väldigt lite ström så inget stort problem att fixa till det heller, men det medför några fler komponenter.
Re: Jag har lagt ut en gång här
ok, ska testa det (försöka iaf vet inte riktigt om jag förstått det rätt)bengt-re skrev:OCh kan väl leta reda på den igen. Förenklat så tar och kopplar två inverterade förstärkare (op) i serie. Till den första förstärkaren gör du spänningen till +benet justerbar (dc-arbetspunkten med resistorer och en pot). sant väljer en lämplig förstärkning. Är det små spänningar som skall förstärkas och du behöver hög förstärkning kan det vara bra att dela på förstärkningen för att minska problemet med GBP-begränsningen i op´n. Andra steget är också det en inverterad förstärkare där du gör förstärkningen justerbar med pot i ena resistorbenet. + ingången kopplar du här till jord. Nu kan du med första poten ställa nolläget och med den andra förstärkningen. Kan man simulera insignalen, så simulera först det som skall vara nollsignal, justera pot nummer ett till noll volt ut på op 1. Lägg sedan på maximal insignal och justera pot nummer två till önskad maximal utspänning. Voila, du har fått en givare som ger linjär spänning ut mellan dina kalibrerade värden.
ang fråga 1.
har funderat på om det skulle gå att koppla tryckgivaren till en justerbar spänningsegulator så den styr spänningsregulatorns utspänning för att på så sett få ut en stegrande spänning vartefter som trycket och resistansen ökar (i tryckgivaren). och efter det koppla den till en lm3914 tror ni det skulle funka?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det kan nog fungera kanske..
Jag måste klura på exakt hur dock. Säger varken bu eller bä om det just nu
Svar 1.
Vad heter sensorn? Det beror lite på, hur mkt ström den tål.
123 Ohm kan sägas motsvara 5 Volt in till 3914, som exempel.
Om lampa 1 motsvarar 0.1 bar så motsvarar led nr 10 1.0 bar.
Och 0.9 bar motsvarar 123 Ohm i sensorn.
123/9= 13.67. Alltså är impedansen 136.7 Ohm vid 1.0 bar.
Vill vi ha 5 Volt över sonden då blir strömmen 5/136.7= 36.6 mA.
Om man skickar ström genom sonden genom att låta den vara den undre resistansen av två i en spänningsdelare som matas med t ex 9 Volt så blir maximalt spänningsfall över den övre resistorn 9 Volt. Minst 4 Volt.
Resistorns värde blir 4/0.0366= 109 Ohm.
När sensorn är på 0 Ohm blir strömmen genom resistorn 9/109= 82.6 mA.
Effekten över motståndet blir 9x0.0826= 0.74 W.
Därför får en 1W-resistor väljas.
Har jag räknat rätt?!!
Svar 2.
Vi ser på kretsen:

Pinne 4 ska kopplas till 5 Volt och pinne 6 till 10 Volt. Första lampan kommer att tändas vid 5.5 Volt.
På vilket sätt hade du tänkt att detta skulle användas?
Med utmärkt hälsning,
$ynte><
F ö, jag har ett antal oanväda 3914-kretsar, dip, i rör...
Vad heter sensorn? Det beror lite på, hur mkt ström den tål.
123 Ohm kan sägas motsvara 5 Volt in till 3914, som exempel.
Om lampa 1 motsvarar 0.1 bar så motsvarar led nr 10 1.0 bar.
Och 0.9 bar motsvarar 123 Ohm i sensorn.
123/9= 13.67. Alltså är impedansen 136.7 Ohm vid 1.0 bar.
Vill vi ha 5 Volt över sonden då blir strömmen 5/136.7= 36.6 mA.
Om man skickar ström genom sonden genom att låta den vara den undre resistansen av två i en spänningsdelare som matas med t ex 9 Volt så blir maximalt spänningsfall över den övre resistorn 9 Volt. Minst 4 Volt.
Resistorns värde blir 4/0.0366= 109 Ohm.
När sensorn är på 0 Ohm blir strömmen genom resistorn 9/109= 82.6 mA.
Effekten över motståndet blir 9x0.0826= 0.74 W.
Därför får en 1W-resistor väljas.
Har jag räknat rätt?!!
Svar 2.
Vi ser på kretsen:

Pinne 4 ska kopplas till 5 Volt och pinne 6 till 10 Volt. Första lampan kommer att tändas vid 5.5 Volt.
På vilket sätt hade du tänkt att detta skulle användas?
Med utmärkt hälsning,
$ynte><
F ö, jag har ett antal oanväda 3914-kretsar, dip, i rör...
Syntex:
givaren kommer från en Saab turbo.
så det är bara att "sätta" den spänningen man vill ha som undre gräns på RLO och övre på RHI då drar jag inte RLO till jord alltså (om jag inte vill ha 0 volt som undre)
varför använder man då formeln: ref out = 1,25 ( 1+ R2/R1 ) och en massa motstånd där?
om det är så enkelt som att bara göra som du sa.
givaren kommer från en Saab turbo.
så det är bara att "sätta" den spänningen man vill ha som undre gräns på RLO och övre på RHI då drar jag inte RLO till jord alltså (om jag inte vill ha 0 volt som undre)
varför använder man då formeln: ref out = 1,25 ( 1+ R2/R1 ) och en massa motstånd där?
om det är så enkelt som att bara göra som du sa.
Det finns en spänningsref på 1.25 om man inte har nån annan att tillgå. Nån sa att att man ändå bör driva hela kretsen med stabbad spänning.
Kretsen verkar lite märklig när man studerar dess blockschema, där ljusnivåstyrningsingång är kombinerad.
Jag kom på en jättebra grej att koppla in en fototransistor och 3 motstånd och en kondensator till pin 7 så kan man få en snygg dimmerljuskontroll också.
Kretsen verkar lite märklig när man studerar dess blockschema, där ljusnivåstyrningsingång är kombinerad.
Jag kom på en jättebra grej att koppla in en fototransistor och 3 motstånd och en kondensator till pin 7 så kan man få en snygg dimmerljuskontroll också.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Dessa givare..
tål oftast att matas med upp till 15 V. Så kopplingen torde fungera. Ta och testa, inga dyra komponenter heller och då kan man chansa lite utan att tänka alltför mycket ibland !