Nytt vinterprojekt nätverksstyrd robot

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
xenonfire

Nytt vinterprojekt nätverksstyrd robot

Inlägg av xenonfire »

Skall bygga en robot som styrs av en laptop och som skickar signalerna via en nätverkskabel.
Roboten består av rc servon, kompass, tempmätare och HD-kamera.

I datorn så vill jag ha ett enda fönster där jag ser videobilden samt mina mätdata.
Jag skall även enkelt kunna trycka på en knapp och kunna spela in hd-filmen direkt ner på hårddisken.
Roboten skall jag själv styra med en spelkontroll och som är usb ansluten.

Vilket språk eller program är enklast att använda för att göra ett windowsprogram i?

Finns det några enkla lösningar för att omvandla nätverkstrafiken till funktion i min robot?

Mvh
Daniel
v-g
EF Sponsor

Re: Nytt vinterprojekt nätverksstyrd robot.

Inlägg av v-g »

Jag skulle satsa på vb då det går snabbt och enkelt i PC iaf.

Nej det är lite vanskligare att göra om ethernet till av/på-signaler det finns färdiga chip till detta som tar hand om "stacken" därefter måste man ju ha någon slags mikroprocessor som sen översätter kommandon till signaler, inte helt lätt men går gör det.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag är inte helt hundra på hur du vill göra. Ska laptopen vara en del av roboten, eller vill du använda laptopen för att styra roboten på distans (via kabel)?

Om det är det senare som gäller så skulle jag rekommendera att köra något slags utvecklingskort som kör Linux på själva roboten:

Fördelar:
* Du får hela nätverksfunktionaliteten "gratis" så att säga, och du kan även gå över till Wifi senare om du skulle vilja det.
* Du kan använda GPIO-funktionaliteten i kärnan för att komma åt kortets GPIO från program som du själv skrivit - du kan t.ex. relativt enkelt skriva ett program som kommunicerar med din laptop via TCP och sätter GPIO-pinnar på roboten.
* Du får tillgång till USB på roboten för att ansluta kameror etc.

Om det är det första (laptopen en del av roboten) så tycker jag att du ska kontrollera IO via serieport/USB-till-RS232-konverterare. Eller så gör du som beskrivits ovan så kan du välja om laptopen ska sitta på roboten eller i ditt knä. :)
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

På jobbet går vi online med maskiner runt om i värden och det enklaste om man vill styra en dator med en annan är Teamveiwer (tycker vi). Den är otrevligt bra på att hitta genom brandväggar mm. Det tråkiga är att du inte får ett fönster. Vi har tidigare använt system där man loggar in i en kontroller på distans med det är inte utan problem. Det vore kul om du beskrev lite noggrannare vad du vill göra, det låter kul.

//Per
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Jag vill kunna styra roboten på distans, den skall ej heller vara uppkopplad mot internet utan endast köras i ett lokalt nätverk.

Låter som om det enklaste är att bygga en miljö till min PC i VB. ( Där jag både får upp kameran "live" samt kan skicka styrsignaler till min robot)

Jag vill få elektroniken så snål som möjligt i min robot då den endast kommer att vara batteridriven.

Som jag har tänk.

PC med spelkontroll för att styra den samt kunna se kamerabilden.

I roboten så skall det vara en HD kamera och en massa rc-servon.
Roboten skall ha sensorer som tex tempgivare mm.
Samt batteri.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Satsa på ett Beagle eller Panda board, kör ngn liten linux och anslut till den med en game kontroll via SSH och ett client program på PCn som du kan enkelt koda i VB.net eller C#.

SSH anslutningen ansluter med ett konto som har ett specialskrivet shell som svarar, kan man skapa i Python, PHP eller C/C++ om man så önskar, viktiga e att man inte ansluter
till bash iaf så client programmet sen enkelt via ngt textbaserat egen ihopkokat protokoll bara skicka string data över ssh tunneln till shell programmet och får tillbaka string responser
som utbyte för kommandot.. typ "TURN LEFT 20deg" respons "OK" eller "FAIL"...

Lägger du logiken sedan i programmet hos roboten.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Har själv nyligen gjort en enkel liten wifi robot, jag tog lite vad jag hade hemma, så på roboten står det en bärbar dator (eee pc)
Programmet har jag skrivit i Vb och har "full duplex" så det är inte uppdelat i server / client.

Det har lite fler finesser än att bara skicka signaler till motorerna, kan överföra filer (bra vid uppdatering av mjukvaran), köra shell kommandon, skicka ut text på skärmen/ställa frågor med mera.
Webcamströmmen har jag löst genom att köra WebcamXP, sen så öppnar jag bara en hemsida i programmet.

Så här ser programmet ut i alla fall.
Bild
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Ser ju grymt ut ju! :-)
Vad har du för hårdvara mellan laptopen i roboten och motorerna?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Motorkontrollen är en "Sabertooth 2X10" http://www.dimensionengineering.com/Sabertooth2X10.htm
Och mellan den och com-porten sitter det ett "Breakout Board FT232RL" för att sänka datorns signalnivå från 7-10V till 5V. http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/ ... &refcode=p
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Köpte mej ett Arduinokort som jag håller på att labba med.
Verkar vara hyffsat lätt att skriva kod till detta och kört några program.

Just nu så står jag i valet och kvalet om vilket språk jag skall använda för skapa ett program som jag skall ha i min PC för att kunna styra min robot.
Jag vill ju i min skärm både kunna se bild, och styra min robot samt kunna spela in och se OSD på mätvärden ifrån min robot på datorskärmen.

Är VB det enklaste och bästa att få till detta?
zealotry

Inlägg av zealotry »

Jag skulle nog rekommendera C# istället för VB, lite kraftfullare men precis lika enkelt att allt möjligt med .NET och finns precis lika mkt gratis att hitta på nätet som för VB.
Skriv svar