NMEA 0183 standard interface?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
jesse

NMEA 0183 standard interface?

Inlägg av jesse »

Är det nån som har jobbat med NMEA 0183 standard för marina prylar? Jag ska bygga en grej med två linor - en "listener" och en "talker". Minst en av dem (det är väl alltid "listener" tror jag) ska vara optiskt isolerad, eftersom "talker" ska ge ut spänning och ström. Finns det färdiga lösningar med vilka interfacekretsar / optokopplare som bör användas? Jag vill gärna bygga med differentiell signal (dvs med A och B - ledare, inte bara A) Hur implementeras detta med en optokopplare? Eller kör man två optokopplare och en differentiell avkodare efter optokopplarna?

Kan vara intresserad av tips angående protokollet också, det kommer säkert att uppstå en del frågor.
Jag vet ännu inte vad det är för något "i andra änden" som jag ska prata med, mer än att det är "min" apparat som är en "periferienhet" och de andra nån slags övervaknings- eller centraldator. Det blir alltså jag som bestämmer protokollet för just "min" apparat. Det finns inga liknande apparater på marknaden (vad jag vet), så det blir en helt ny typ och passar inte in i några redan befintliga protokoll. Mitt protokoll kommer således att bli "proprietary" för just min pryl.
limpan4all

Re: NMEA 0183 standard interface?

Inlägg av limpan4all »

Jag har jobbat med det sen 1991 mer eller mindre på heltid...
Vill du ha gratis info (allmänt hållen info via EF) eller köpa konsulttid (hur detaljerat som helst, tom färdig HW)?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Lite allmänt tänkte jag väl till en början. Skulle det bli något stort problem kan jag tänka mig konsult, men inte i nuläget.
En fråga är t.ex. vilka optokopplare som skulle kunna passa i mottagaren. Man använder sig av HCPL0600 vet jag men det borde kanske finnas andra som går lika bra. Som sändare har jag sett max483 som har begränsad slewrate.

Fråga två: Jag tror att en DB-9 skulle passa som kontakt. Om man nu både är "talker" och "listener" - finns det då någon standard var man ska koppla trådarna, på vilka pinnar på en DB-9?

Sedan om protokollet: EDIT: lika bra jag läser på ordentligt innan jag kommer med en massa uppenbart onödiga frågor...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Skall du göra utrustning som skall certifieras mot någon standard?
Om du skall klara kraven i -2 dvs 38400 är det betydligt krångligare.
För 4k8 så funkar det med HDCPL-0600 om man gör exakt rätt, med HCPL-0300 är det lättare.
MAX483 är ett bra val.
Ingen utrustning som är i proffssegmentet använder D-sub...
Minimum kabeldiameter vid fartygsbyggnation är 1,5mm2 så det är skruvplint som gäller.
Definitionsmässigt så skall aldrig en "talker" spänningsmata en "listner".
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jag ska bygga i 4800 baud
Certifiering kanske blir något på sikt, inte mitt problem just nu.
Aha, skruvplint. Var ju intressant. "Vanlig" skruvplint för industri eller super-marin-skruvplint (vad i så fall?).
Nu tycker han som vill ha grejerna att DB9 var utmärkt.
>Definitionsmässigt så skall aldrig en "talker" spänningsmata en "listner".
De ska ju dels vara optokopplade, dels dra max 2mA så det hade kanske blivit svårt.

Är det ovanligt att man bygger "dubbla" linor, dvs. att en apparat är både talker och listener? För annars funkar det ju inte alls med förfrågningar (query's) och sånt? Dessa kör man väl i samma kabel då? Brukar det vara nån särskild färgmarkering på kablarna då?

Min "grej" ska ju egentligen bara rapportera vissa avvikelser och status, så den borde egentligen inte behöva vara "listener" också, fast det skulle kanske kunna vara smidigare att ha det också: då kan den skicka "vanlig" information regelbundet, men även lite mer ingående data på förfrågan.

Konstigt med NMEA tycker jag att de bestämt sig för ett protokoll med en talker och flera listeners. Jag som trodde att man normalt skulle behöva många talkers och en listener (t.ex. väderstation, tempmätare, hastighetsmätare, ekolod osv.. är ju alla instrument som måste prata, men knappast behöver lyssna...) Det blir ju en separat buss för varenda instrument, så som det är uppbyggt? Smart eller osmart?

hcpl0300 - dyra små rackare (60 kr/st), men dom fanns ju att få tag på till skillnad från hcpl0600! EDIT: hittade nu HCPL-0600 också. 19 kr... Kan det vara så besvärligt... Ser ju ut som om det finns marginaler om man kollar databladet...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej, det är inte helt ovanligt att man bygger enheter som är båda delarna.
MEN
NMEA 0183 är tänkt som sensorer och centralenheter samt utorgan (display) ursprungligen endast för navigationsutrustning.
Så utifrån ovan så kan du lätt inse att centralenheten har både in och ut men så gott som aldrig mot samma enheter samtidigt.
Den enda som jag kommer på snabbt är användargränssnittetsenheten mot VDR.
Den skruvplinten som är absolut vanligast är 3,81/5,08 Phoenix.
Problemet är +-15V skall det tåla samtidigt som den inte får belasta mer än 15mA och klara sig på 2V och max 2mA samtidigt ut från talkern då är det nästan omöjligt att klara det med HDCPL-0600.
Du behöver standarden IEC61162-1 för 4k8 HW + meddelandesyntx och om du skall kunna certifiera det hela måste du ha IEC60945 annars så kommer du att konstruera bort dig...
Nej, inte spänningsmatning via gränssnittet utan matningsspänning som passerar igenom talker utrustningen.

Är jobbet tillräckligt stort så vi kan dela på det?
Jag gör HW, du har alla kundkontakter och gör SW?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vi är ett par st. som samarbetar med det här och jag har bara en liten del i det hela. Tror inte jag kan dela på det. Ville bara vara lite insatt i vad NMEA är för något. Vi kommer att designa NMEA-biten (protokollet och själva interfacet i HW) tillsammans. Jag ska göra en bit av hårdvaran och ska också implementera NMEA-protokollet i mjukvara så småningom.

Siitter just nu med en bunt papper framför mig som heter "IEC 61162-1" :)
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

limpan4all skrev: Minimum kabeldiameter vid fartygsbyggnation är 1,5mm2 så det är skruvplint som gäller.
Internt i utrustningen är det inget krav, men när det gäller varvskablaget så är det säkert som du säger.
Vi kör 0,5mm2 för alla signaler internt i varje skåp..

petitesser, men men... :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Japp internt i utrustningarna kan man göra som man vill.
Har sett installationer på IEC61162-4 (Ethernet) med 1,5mm2...
_robban
Kontakt:

Inlägg av _robban »

Jag jobbar och har jobbat med marin elektronik i snart 15år så är det någon annan info du behöver så bara hojta till
Jag jobbar med radar, radio, gps, VDR, loggar, brand, gas detektion och analys som jag kommer på nu snackar NMEA
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Är det nån som känner till en passande optokopplare liknande HCPL-0600 som går på 3.3 volt?
jimmyk

Inlägg av jimmyk »

Har Smartcraft hastighetsmätare och varvräknare i båten av 2011 års modell. I Kabelstammen bakom mätarna finns två kablar som är märkta med Nmea (är Blå) och den andra är märkt Nmea Wht+ (är vit). Hur vet jag vilken som ska kopplas till Nmea in resp Nema out på plottern? har en Garmin 720.

Vill kunna ta gps signal till mätarna för hastighet och distans samt få upp motordata i plottern. Är detta möjligt

Bif bild på kablarna i smartcraft kabelstammen.
http://www.maringuiden.se/images/forum/ ... 405602.jpg

Samt bild på kabelstammen för plottern.
http://static.garmincdn.com/pumac/GPSMA ... tioner.pdf
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det går inte att säga något alls om din installation.
Den skulle behöva mätas upp för att kunna avgöra vad som är in och ut.
Men att din Garmin enhet INTE följer NMEA0183 standarden är uppenbart (men den kan fortfarande fungera mot "äkta" NMEA0183 enheter).
Hur mycket el/elektronik kan du själv? Vilken typ av mätinstrument har du eller har tillgång till?
Skriv svar