Radiostyrd bil, bygga radiokontroll

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
wirren

Radiostyrd bil, bygga radiokontroll

Inlägg av wirren »

Hej på er!

Jag tillsammans med 2 kompisar ska försöka bygga en radiostyrdbil med sändare och mottagare. Funtionen på bilen ska kunna vara fram/back, höger/vänster. En radiokontroll har vi tänkt bygga, likaså mottagere i bilen.
Vi har tänkt köpa en färdig bil och ta allt mekaniskt därifrån, eftersom huvudsyftet med projektet är bygga något i analog eller digitalteknik.

Men vi har lite problem i vart man skall börja någonstans och vad man ska tänka på kanske. Hur får man till överföringen från kontroll-> bil, alltså att den tex svänger när man trycker på en knapp.

Vi vill gärna ha lite input om det är någon som har gjort liknande förut eller om någon helt enkelt kan detta.
Hur ska man börja?

Tack! :)

var: Radiostyrdbil //adm
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Radiostyrdbil

Inlägg av Glenn »

Det känns som ett ganska stort bygge om du måste fråga sådana frågor.

Det låter som att ni knappast kan ro iland att bygga radiodelarna, men köper ni färdiga radiomoduler kan det väl kanske fungera.

..Att bygga egna radiodelar är iofs olagligt också, utom under vissa speciella förhållanden.
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Radiostyrdbil

Inlägg av Variosboy »

wirren skrev:Hej på er!

Jag tillsammans med 2 kompisar ska försöka bygga en radiostyrdbil med sändare och mottagare. Funtionen på bilen ska kunna vara fram/back, höger/vänster. En radiokontroll har vi tänkt bygga, likaså mottagere i bilen.
Vi har tänkt köpa en färdig bil och ta allt mekaniskt därifrån, eftersom huvudsyftet med projektet är bygga något i analog eller digitalteknik.

Men vi har lite problem i vart man skall börja någonstans och vad man ska tänka på kanske. Hur får man till överföringen från kontroll-> bil, alltså att den tex svänger när man trycker på en knapp.

Vi vill gärna ha lite input om det är någon som har gjort liknande förut eller om någon helt enkelt kan detta.
Hur ska man börja?

Tack! :)
Till att börja med, välkommen till forumet!

Inte för att jag vill grusa era planer, men den typen av arbete ni tänkt er är som Glenn säger ett ganska stort och komplext jobb.
Jag skulle rekomendera er till att endast fundera över någon specifk del av en radiostyrning (om det nu är ett måste) och koncentrera er på det istället för att göra att en hel från grunden.
För ska ni göra allt från grunden och det ska fungera så kan jag garantera er att ni har minst, och då säger jag minst 100 timmars jobb bara på att börja lära er grunderna som gör att ni kan förstå de övergripanden delarna i en radiostyrning, för att sen konstrurera/bygga den och få den att fungera så är vi upp i lika många timmar till. Inte omöjligt på något vis, men mycket jobb som sagt!

Som tillägg till ovanstående så är det bra om ni skriver vad för kunskaper som finns, vad ni kan, så vi vet i vilken ände vi ska börja hjälpa er, så vi inte svarar på sånt som ni anser självklart, eller tvärtom, börjar för "högt upp".

Hur som helst, lycka till och hoppas du/ni har hittat till ett forum som ni mer eller mindre kommer att bo på framöver! =)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Radiostyrd bil, bygga radiokontroll

Inlägg av LHelge »

Jag håller inte med de två tidigare, visst är det ett jäkla jobb att bygga en egen radiolänk, men om ni utgår från en befintlig sådan, till exempel två sådana här:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=614

Så skulle det kunna vara ett lagom stort nybörjarprojekt. En PIC/AVR som läser av två potentiometrar via A/D-omvandlare. skickar denna info via radiolänken med hjälp av UART. Ytterligare en PIC/AVR som tar emot informationen och genererar styrpulser till fartreglage och styrservo.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har ett projekt på min hemsida (under "Freebies") som medger att man kan styra 12 RC-servo vid att skicka text. Kombinerat med ett modul av typen som det länkas till (finns andra tillverkare och funktioner) kan det bli funktionellt.

Men att börja sin elektronikkarriär med att bygga en sändare och mottagare är ganska styvt - och sändaren kommer dessutom vara olaglig.

Jag hatar att vara en spoil-sport men jag känner mig ganska säker på att ni i nuläget skulle ta er vatten över huvudet med detta.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nu gör jag något som är strängeligen förbjudet här på forumet, ett antagande om information som inte gavs i första frågan. Men jag gissar på att huvudsyftet med TS projekt inte är att konstruera själva radiokommunikationen. Köper man den biten färdig så kan det absolut vara både lagom svårt och roligt förstaprojekt.

Har jag fel, och det egentligen är så att det är radiosändning och mottagning som är huvudsyftet med projektet så får jag nog också rekommendera ett annat projekt.
mippen

Inlägg av mippen »

Alltid roligt med radiostyrda projekt!
själv skulle jag vilja hitta en hårdvara som via wlan eller bt kunde styra ut servo signaler.
Skulle man i princip kunna styra lite vad man vill med en android telefon som styrdon.

Lite som lego mindstorm supporterar:

Kod: Markera allt

http://www.swedroid.se/lego-lanserar-mindroid-fjarrkontroll-for-mindstorms-nxt/
Skriv svar