wirren skrev:Hej på er!
Jag tillsammans med 2 kompisar ska försöka bygga en radiostyrdbil med sändare och mottagare. Funtionen på bilen ska kunna vara fram/back, höger/vänster. En radiokontroll har vi tänkt bygga, likaså mottagere i bilen.
Vi har tänkt köpa en färdig bil och ta allt mekaniskt därifrån, eftersom huvudsyftet med projektet är bygga något i analog eller digitalteknik.
Men vi har lite problem i vart man skall börja någonstans och vad man ska tänka på kanske. Hur får man till överföringen från kontroll-> bil, alltså att den tex svänger när man trycker på en knapp.
Vi vill gärna ha lite input om det är någon som har gjort liknande förut eller om någon helt enkelt kan detta.
Hur ska man börja?
Tack!

Till att börja med, välkommen till forumet!
Inte för att jag vill grusa era planer, men den typen av arbete ni tänkt er är som Glenn säger ett ganska stort och komplext jobb.
Jag skulle rekomendera er till att endast fundera över någon specifk del av en radiostyrning (om det nu är ett måste) och koncentrera er på det istället för att göra att en hel från grunden.
För ska ni göra allt från grunden och det ska fungera så kan jag garantera er att ni har minst, och då säger jag minst 100 timmars jobb bara på att börja lära er grunderna som gör att ni kan förstå de övergripanden delarna i en radiostyrning, för att sen konstrurera/bygga den och få den att fungera så är vi upp i lika många timmar till. Inte omöjligt på något vis, men mycket jobb som sagt!
Som tillägg till ovanstående så är det bra om ni skriver vad för kunskaper som finns, vad ni kan, så vi vet i vilken ände vi ska börja hjälpa er, så vi inte svarar på sånt som ni anser självklart, eller tvärtom, börjar för "högt upp".
Hur som helst, lycka till och hoppas du/ni har hittat till ett forum som ni mer eller mindre kommer att bo på framöver! =)