Stereoslutsteg med komplementära bjt

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

Stereoslutsteg med komplementära bjt

Inlägg av Tekko »

Har ny byggt en prototyp för ett stereoslutsteg med 2SC3854 ach 2SA1490 med BC327/337 som drivare.

Uteffekt i 4 ohm är runt 80-100W och i 8 ohm, ca 50W.

Bild och schema:
Bild
Bild

Detta är en blandning av douglas self blameless och rod elliott p3a.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Stereoslutsteg med komplementära bjt

Inlägg av 13th.Marine »

Måste gå åt en massa trissor och kylflänsar där borta?

Låter det bra? =)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jovars, låter helt ok.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

vågar man verkligen ha så hög spänning som nästan 40V i fyra ohm med de trissorna?

i övrigt fint bygge!
Tekko

Inlägg av Tekko »

I orginal i yamman de kom från va spänningen nästan 10 volt högre.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag väcker denna gammla tråd med en uppdatering. Säg hej till complementary bjt amp mkII.

Bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild

Schema, diock stämmer inte alla komponentvärden:
Bild

SLuttrissorna är med största sannorlighet förfalskningar då jag köpte dom på ebay från hongkong.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Caddat kort:
Bild
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Snyggt! :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Reviderad layout:
Bild
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Nu börjar det ju likna nåt.
VBEmultipliern kan bli bättre, och jag menar som vanligt att bristen på strömbegränsning gör just den här kopplingen svår att använda i verkliga livet (där idioter kortsluter din design varje sekund, i princip).

Edit:
Ja, och sen är ju BC327/BC337 knappast ens in närheten av optimala för det här. Men det här funkar ju, relativt sett till alla som inte har en aning...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag använder MJE340/350 i verkligheten. Jag har aldrig sett nån annan typ av Vbe multiplier än denna eller en diodsträng.

Jag gillar inte de där strömbegränsarkretsarna, de påverkar ljudet negativt. De idioter som konstant håller på att koppla i å ur högtalare med stärken på får faktiskt skylla sej själva.

Är faktiskt extremt få hemmabyggare som använder de där strömbegränsningskretsarna, 2 extra trissor, 2 dioder och 2-4 resistorer, är mest de som bygger pa steg på uppåt nån kW som använder dessa.

Man kan ju iofs lösa det på ett annat sätt också, istället för att dra drivsignalerna till sluttrissorna mot jord vilket skapar skarpa spikar på utgången så kan man ju istället dra insignalen mot jord, eller bara en säkring på utgången.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Jag vet att VBEmultiplikatorn normalt ser ut så där, men det finns ett smärre trick att ta till om man vill att spänningen ut ska vara lite mindre beroende av strömmen genom den.

Förresten, nu när jag tänkte göra en fin bild och så, har du inte bytt plats på 1k0 och 1k48-motstånden? Annars blir det ju knappt klass B, än mindre AB. Ja ja, skit i det just nu, jag swappar lite värden i mitt schema här, så får du i alla alla fall se vad jag menar.
Bild
Det intressanta biten är alltså att få toppen på kurva 1 där att bli så platt som möjligt runt den viloströmmen du har valt. Tänk också på att det här bara är ett exempel för att illustrera en princip, i själva verket beror ju resultatet på en massa andra grejor också.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag biaserar genom att justera poten mellan B och E tills jag får mellan 20 och 50mA mätt över en av 0.1 ohm emitter resistorerna på utgångstrissorna.

Det jag får ut från din simulation är att en stärk skulle behålla inställd bias lite bättre över ett större sving i matningsspänning än den vanliga kopplingen, fattar dock inte riktigt hur bara en resistor på ca 33 ohm kan göra den skillnaden.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Här är 2st simulationer med utgångspunkt på 0V på dcbussarna, ena med din resistor, och den andra utan:

Vi börjar med utan resistor:
Bild

Med resistor:
Bild
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Visst är det sant, men det är inte huvudanledningen. Viloströmmen är ändå något så när konstant mot matningsspänning, i en kompetent designad förstärkare, och om den skulle variera långsamt skulle det ändå inte spela mycket roll.

Men strömmen genom vår kära VBEmultiplikator varierar även med signalen. Inte så mycket, visst, men många andra tricks som folk tar för givna nu för tiden är till för att ta bort effekter som är mycket mindre än så.

Edit: Bra att du trimmade resistorvärdet för just din koppling, men tyvärr kopplade du fel ;)
(Man tar ut spänningen nedanför motståndet, annars funkar inte tricket.)
Skriv svar