GSM styrning till värmare i bil.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jimma72

GSM styrning till värmare i bil.

Inlägg av jimma72 »

Hejsan, skrev ett kilometer långt första inlägg och när jag föhandsgranskade och tryckte på en länk i mitt inlägg så gick det inte backa :evil: Kanske vore bra om rutan kan öppnas i nött fönster.

Jag har byggt en pryl av en gammal mobil och denna :

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7197&path=

som jag kan ringa till så får jag ström.

Jag behöver nu en timer så att strömmen bryts efter ca 2 timmar så värmaren ej går i oendlighet. Min tanke är om det fungerar med en kondensator mellan utgående reläport och relä?

Inte en aning om det fungerar i praktiken men borde inte kondingen agera batteri och när strömmen till reläet tar slut så bryter reläet.

Satt 40min med detta inlägg som försvann så detta får bli lite kortare.

Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Re: Gsm styrning till värmare i bil.

Inlägg av Zajber »

Jag hänger inte riktigt med här, hur du har kopplat.
Vart har du kondensatorn?
Eller är det någon kondensator på reläkortet?
En enkel skiss på hur det funkar hade varit bra.

I vilket fall som helst så kommer inte en kondensator att hålla strömmen till reläkortet i två timmar.
Här skulle jag nog ha tagit en billig microprocessor som styr reläkortet och tar in signalen från mobilen.

Hur tar du in signalen från mobilen förresten?
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Kan du inte koppla in dig på värmarens klocka?
Brukar finnas en handstart knapp. och så går den 30min eller nått sånt

exempelhttp://www.disco3.co.uk/forum/topic16361.html

Vars har du kopplat in dig i mobilen?
jimma72

Inlägg av jimma72 »

TACK för länken! Har ett likadant tidur så det blir perfekt! Signalen från mobilen har jag tagit från en diod till knappbelysningen och minus är kopplat till telefon batteriets minus. Testade att löda på uttaget från vibratorn men strömmen blev under 2 volt (krävs 3v).

Kan säga att det var OTROLIGT svårt att löda på dessa microskopiska punkter, tror jag satt 8 timmar totalt + en pajad mobil innan jag lyckades träffa rätt. Efter jag lyckades for jag till macken och köpte epoxy vilket jag dränkte över lödningen :) Tanten och dottern bad jag sitta blixtstilla i vardagsrummet.

Ang, kondensatorn så var den ej menad att försörja hela reläkortet utan skulle sitta på utgående +kabel från reläkortet som i sin tur går till ett fristående relä (det relä som sitter i min byggsats klarar inte mer än att driva ett större relä)

Så enkelt förklarat/timer: sätt en konding på +kabeln till helljusets relä på bilen och varje gång du slår på helljuset så laddas kondingen och försörjer reläet till kondingen är tom = helljuset släcks. Kanske dum jämförelse men kom inte på nåt bättre :) Har inte en aning om ifall det fungerar heller utan bara en teori jag har.

Min elektronikkunskap är urusel så microprossesorer och högteknoligi kan jag noll om.

Skulle behöva hjälp med en annat projekt som stannat pga. okunskap, har byggt en liten pelletskamin som behöver ström var 5min i några sekunder (för att mata in pellets). Finns det någon enkel pryl eller någon som kan tillverka en vore det bra.

Mvh.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Tänk bara på att knappbelysningen går igång lite nu och då på mobiltelefoner. T.ex. när batteriet är fulladdat, när telia skickar ut reklam-sms som man inte beställt m.m.
Jag funderade nämligen själv på att göra så här men det funkade inte så stabilt under långa perioder.

Ang. kondensatorn så behöver du nog en ganska stor kondensator för att driva ett relä under 2 timmar, beroende på vad för relä du använder osv.
Har en kompis som körde någon form av relä-kort som skapade en fördröjning av uppstarten på sin dator (Inväntade att kompressorkylningen skulle komma upp i tryck) innan den rasslade igång.Det finns säkert färdiga kort för detta som kan köras under två timmar också. Hittar det inte just nu dock.

Nu är jag grym på elektronikbiten ännu men jag kan försöka hjälpa dig med detta med tidstyrning, med microprocessorer då förståss. Tidspulser och timers har jag jobbat med innan iaf.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Svaret på första frågan blir: Tidrelä, finns i alla möjliga varianter och prislägen.
Andra frågan: Paus/gångtid relä, kan enkelt ställas in för att ge önskat antal pulser med önskad pulsbredd under önskad tid, Kolla runt lite på t ex Elfa.se så hittar du nog något som passar.
jimma72

Inlägg av jimma72 »

Idag fixade jag webasto tiduret som killen i länken ovan gjorde så att två kablar kortslutes och tiduret går 30min. Frid och fröjd till jag kopplade ihop det med mobilen/reläkortet.

Mobilens belysning som jag kopplat in mig på lyser ca två sekunder för länge (vid sms som var tanken att använda) :evil:

Vid sms lyser den (för länge) och vid ringning blinkar den vilket gör att tiduret sätts på/av/på/av..... till man lägger på då det avslutar med att lysa (sista blinkningen avgör om tiduret sätts igång eller inte).
Testade att hitta högtalar utgången och lödde på två punkter men ingen fungerade och jag vet inte om det var till högtalaren. Kommer ej åt att mäta spänning på den delen av kortet tyvärr och högtalaren sitter väl inbyggd.

Någon som har någon finurlig idè hur jag kan göra om en lång strömsignal till en kort? Ca 3volt där. Obs att jag inte kan något om microprosesorer mm. Finns det någon pryl till detta så länka gärna dit jag kan köpa den och vad den heter.

Mvh
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

http://www.sarnat.educ.goteborg.se/data ... Datorn.pdf

Jag har tänkt göra som i länken fast ingen dator då.
jimma72

Inlägg av jimma72 »

Grrr, mitt tidur klarar 8 sekunders intryckning och mobilen lyser 9sekunder. Den ända lösningen jag kommit på är att tillverka ett mekaniskt tidsfördröjningsrelä (heter det så?)av en bit bimetall jag har liggandes. Ska testa det imorgon och hålla tummarna för att det svalnar/släpper kontakten snabbare än 8sek.

Går det använda kondensator, motstånd eller något annat för att få ner 9 sekunders strömmatning till under 8 sekunder?
willmans

Inlägg av willmans »

Kan man inte ställa in hur länge belysningen skall vara på i inställningarna på mobilen?
jimma72

Inlägg av jimma72 »

Nej belysningens tid går inte att ändra tyvärr.

Om jag kortsluter en av belysningens lampor så bryter reläet, är det möjligt att sätta någon komponent mellan + & - på en lampa så att kortslutningen tar någon sekund (eller max 8 sekunder)? Det är 3,1volt där.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Re: GSM styrning till värmare i bil.

Inlägg av DjAlbert »

Kan du inte köra med en telefon där du har en en Mute-signal vid inkommande samtal ?
Typ en SE lur med multiport kontakt och slaktad datakabel.
jimma72

Inlägg av jimma72 »

Jo det har jag funderat på men då måste jag hitta en sådan mobil med kabel. Sedan gillar jag utmaningar så jag kommer kämpa på ett tag till :) Blir bara frustrerad av att mina elekektronikkunskaper inte räcker till.

Även hittat ett billigt tidsfördröjningsrelä som väntar 7sek med att ge ström men kommer det då fortsätta ge ström 7sek efter strömmen bryts?, kan jag isåfall lösa det genom att koppla in en lampa så reläet blir urladdat snabbare.

Blir lite osammanhängande när jag tänker högt. Har ingen panik med projektet då jag idag fick veta att tre av mina dieselvärmare har canbus och således bara passar i ford och jag har en Audi men ny styrenhet är på ingång.

De deiselvärmare jag har.
1st eberspächer d5wz Har analog ingång men ej hittat kopplingschema (måste vara fords) samt lite sliten.

2st eberspächer d5ws i nyskick men fords styrenhet med canbus, fått tag i en eberspächer styrenhet som passar alla bilar. Har elschema till ford om någon vill ha (svårt som F.. att hitta)

1st webasto thermo top v i nyskick men fords styrenhet med canbus (V bus?)

Om någon har lösning för att komma förbi canbus problemet ger jag bort en brännare som belöning :)
Användarvisningsbild
Sune

Inlägg av Sune »

"2st eberspächer d5ws i nyskick men fords styrenhet med canbus, fått tag i en eberspächer styrenhet som passar alla bilar. Har elschema till ford om någon vill ha (svårt som F.. att hitta)"

Elschemat skulle jag hemskt gärna ta emot. Försöker själv lista ut hur jag ska kunna starta värmaren i min Kuga med telefon eller liknande.
jimma72

Inlägg av jimma72 »

#Elschemat skulle jag hemskt gärna ta emot. Försöker själv lista ut hur jag ska kunna starta värmaren i min Kuga med telefon eller liknande.#

Du kopplar in dig enklast via tidurets snabb startknapp, plocka isär tiduret, för att hitta rätt lödpunkter om du inte vet vilka det är, tryck in startknappen, mät med ohmmätare på lödpunkterna. Jag har webasto tidur och på det kopplar man enligt bilden nedan.

Behöver du kopplinsschema så kan jag skanna in det.
Skriv svar