Sonar hack?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vlad

Sonar hack?

Inlägg av vlad »

Någon som vet någon länk där någon har hackat en sonar ?(ultraljuds avståndsmätare). Det enda jag har hittat är http://www.cs.umd.edu/users/musliner/sonar/notes och en massa länkar om hack till polaroids sonar men den är jag inte intresserad av.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

exakt vad är det du vill göra ?

Inlägg av bengt-re »

Ultraljudsmätare är inget udda, det finns flera fabrikat osch vidare, men vad vill du ha en till ? Vad är frågan ?
vlad

Inlägg av vlad »

Det jag vill göra är att koppla en handhållen ultraljuds avståndsmätare till mitt javastamp. Alla andra ultraljudsmätare som jag har testat har antingen för kort "range" eller aldeles för bred ultraljudsstråle. Den handhållna som jag har är helt enkelt precis vad jag vill ha, men jag kan inte få några värden i från den som jag kan använda till mitt stamp. De andra ultraljudsmätarna som jag har testat är srf08 och polaroids avstånds mätare. Jag skulle verkligen vilja ha hjälp med det här så PLLLLLEEEEAAASSSSSEEEEE!!!!

Förövrigt ska ultraljuds mätaren kopplas till en robot som jag bygger för navigeringen. Roboten har också en electronisk kompass och kommer senare att utrustas med en kamera som kan känna igen olika objekt i sin omgivning. tex kaffekopp TV osv. Den kommer att bli grym men som sagt har jag kört benhårt fast på ultraljudet.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Aha..

Inlägg av bengt-re »

Lite knepigt onekligen. Hur lång räckvidd och hur smala lober behöver du ? Det är rätt knepigt att lösa, men om du verkligen behöver smalare lober så är det bästa att bygga ett array och på det viset få smalare mottagningslob.
vlad

Inlägg av vlad »

Ja fast den ultraljudsmätaren som jag redan har i min ägo har allt som jag vill ha. Räckvidden är ca 12 meter och "ultraljudsstrålen" är smal och fin. Det vore fint om jag kunde koppla den direkt till mitt javastamp och få värden från den men jag har ingen aning om hur jag ska göra. Som ni säkert förstår så är jag inte någon hejare på elektronik utan är mer inne på programmeringsbiten.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

OKi, men det måste ju gå att lösa !

Inlägg av bengt-re »

Hur långt har du kommit, vad heter mätaren du har ?
vlad

Inlägg av vlad »

Mätaren som jag har är mycket billig antar jag (fick den med en tidning). Finns en bild på den här http://www.globalsources.com/gsol/I/Dis ... 474274.htm.

Insidan skulle jag kunna fotografera och lägga upp på någon sida om det är någon ide med det.? Borde det inte finnas någon som har kopplat en avståndsmätare till någon chip tidigare? Märkligt tycker jag.
vlad

Inlägg av vlad »

Märkte att länken inte va nåt vidare prova den här istället. http://www.globalsources.com/gsol/I/Dis ... /20740.htm

Mätaren heter cb-1001
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Det torde..

Inlägg av bengt-re »

Sitta en microkontroller i den. Försök hitta den och mät vilka signaler som går när du använder mätaren. Det kan ju inte vara omöjligt ! Många signaler kan vara korta pulser eller pulståg, så du måste ha oscilloscop för att kunna analysera den på något vettigt sätt. Ett tips vore om du utgav dig som att vara en serviceingengör och försöka tigga till dig ritningen på mätaren. Var i landet bor du ?
Skriv svar