Puls generator för att reglera Khantaltråd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Uppfinnar Jocke

Puls generator för att reglera Khantaltråd

Inlägg av Uppfinnar Jocke »

Hej, ny på forumet och har en fråga.

Jag håller på att ta fram en prototyp som innehåller Khantaltrådar 2000W uppspända på en 500 X 500 mica platta.
Plattan är perforerad med hål för att en fläkt skall blåsa luft igenom. I slutändan vill jag ha en temperatur på ca 90 grader Celsius.

För att kunna göra experiment så måste jag styra luftflödet, men även spänningen på värmetråden.
Har luskat lite och kommit fram till att en pulsgenerator skulle vara lösningen för värmetråden. Men jag är osäker på om detta är den bästa lösningen eller om det finns bättre. Jag har bett en vän att ta reda på mera för mig, men denne får aldrig tummen ur och hoppas därför på bättre lycka på forumet.

Jag vill också tillägga att produkten när den blir klar kommer att innehålla ett flertal olika komponenter. Därför arbetar jag direkt mot olika tillverkare, främst från Kina, för att ta fram dessa så billigt som möjligt.
Genom det är det även viktigt för mig att få fram den korrekta engelska benämningen på vad jag behöver.

Jag vill tillägga att jag inte är någon elektronik kunnig person i någon större bemärkelse så gärna enkla svar.
ds77

Re: Puls generator för att reglera Khantaltråd

Inlägg av ds77 »

Vilken spänning använder trådarna?

Kör du inte DC är antagligen den smidigaste lösningen att styra effekten med en triac, antingen fasvinkelstyrd eller med "hela" halva vågor. fasvinkelstyrning är kanske onädigt komplicerat om du inte behöver så snabb reglering(behövs sällan ändå.

Räkna med at bränna av ett par trådar innan du fått luftflöde och reglering att lira fint ihop...
Uppfinnar Jocke

Den skall drivas med 230 V AC.

Triac säger du. har du något exempel att visa som kan passa? Tex på ELFA
ds77

Inlägg av ds77 »

72-032-04 och en 75-420-30 kan kanske passa.

Annars finns det färdiga lösningar tex halvledarreläer som 37-461-61
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om du känner dig osäker på elektronik så kanske det kan vara en ide att använda ett halvledarrelä (Solid State Relay -SSR)
Dom har en optoisolerad ingång som du kan styra med lågspänning, normalt mellan 3-30v ungefär.
På så sätt så får du lätt en säkrare koppling, om det handlar om ett mindre antal upp till ett par hundra så kan nog Sodjan här på forumet ha ett parti till salu.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=32159
Den kan du då enkelt styra med valfri koppling, antingen en enkel 555'a eller en mikrokontroller.

Annars fungerar det med en Triac som ds77 säger, men då kräver det att du bygger med optokopplare eller liknande för att isolera från nätspänningen, blir nog billigare men kräver lite mer kunskap.
Alternativt om du har kollat om det finns någon färdig dimmer som passar både effekt och plånbok?

Edit: Och självklart kommer ds77 och skriver samma sak som jag innan jag hunnit posta... :D
ds77

Inlägg av ds77 »

72-055-29 är kanske smidigaste lösningen om du vill komma igång snabbt...

Det borde fungera med en lampdimmer också, om man hittar en som klarar effekten.
Uppfinnar Jocke

72-032-04 och en 75-420-30 kan kanske passa.
Prismässigt låter det som ett väldigt trevligt alternativ. men hur kopplar jag ihop detta för att det skall fungera?
Om jag får patent på den här prototypen samt produktion. Då blir det förhoppningsvis volymer.
Det är därför jag söker komponenter i billiga producentländer som Kina. Så, den billigaste lösningen är givetvis att föredra.
Räkna med at bränna av ett par trådar innan du fått luftflöde och reglering att lira fint ihop...
Hmm, om jag har rätt Khantaltråd så borde det väl inte brinna av? Jag har varit i kontakt med en säljare på Kanthal och han har skickat mig ett antal olika varuprover med varierande tjocklek och resistans.
Meningen är att jag skall ha ca 10 m tråd lindad i mica plattan och då är det inte så lustigt om den brinner av när jag kör tester. Blir ett jäkla macklande med att linda om för att inte tala om förbrukningen av tråd.

Som ni förstår har jag ingen erfarenhet att arbeta med värmetråd och är tacksam för alla råd. Bättre att teoretiskt veta vad man pysslar med än att svära ve och förbannelse när man har bränt av 100 m tråd. :D
Senast redigerad av Uppfinnar Jocke 3 december 2010, 18:55:52, redigerad totalt 1 gång.
ds77

Inlägg av ds77 »

Det beror på vad du är ute efter, vill du snabbt komma upp i temperatur på luften så kommer du lätt bränna upptråden om luftflödet avstannar. Dimensionerar du den så att du med max effekt kan klara dig utan luftflöden så kanske uppvärmningen tar längre tid än du tänkt dig.

Dimensionerar du rätt så kanske du inte behöver regleringen alls, det beror ju på hur noga du vill ha det.
Uppfinnar Jocke

Dimensionerar du den så att du med max effekt kan klara dig utan luftflöden
Det låter som ett tryggt alternativ. Vilka faktorer behöver jag ta hänsyn till med utgångspunkt från vad jag skrivit i tråden?
Senast redigerad av Uppfinnar Jocke 3 december 2010, 19:02:57, redigerad totalt 1 gång.
ds77

Inlägg av ds77 »

http://www.panasonic-electric-works.se/ ... an_030.pdf

Där har du en träff som visar hur det kan göras. Känner du inte att du kan göra något liknande själv bör du ta hjälp av någon som kan eller köpa en mer färdig lösning.
ds77

Inlägg av ds77 »

tja, det beror ju på... du har ju redan slagit fast att du vill ha 2000w då får du kolla på tråd som klarar den effekten på den ytan. Men det beror på hur det ser ut runt din platta, det är ju viss skillnad på om den är i fria luften eller sitter innesluten i något. Har du inget som för bort effekten så kommer det ju att bli varmt.
Uppfinnar Jocke

Först vill jag buga och bocka för den hjälpen som jag väldigt kvickt har fått på forumet.
Tack för länken ” Driving Triacs with Phototriacs” ds77. I slutändan skall jag försöka få lite hjälp av någon som är mera säker på elektronik än vad jag är. Detta för att minimera olycksrisken vid fältexperiment.
Innan jag ber denna person om hjälp vill jag dock ta reda på så mycket som möjligt själv.

Varför jag har valt värdet 2000 W är på grund av att det skall klara sig på en 10 ampers säkring.
Men, det som är viktigt är att luften som pressas igenom med en Tvärströmsfläkt monterad efter ena sidan blir 60 - 90 grader Celsius, ca 5- 10 cm från micaplattan. För att uppnå detta måste jag experimentera med fläkten samt värmen.
När rätt flöde och spänning uppnåtts är det antagligen inte alls nödvändigt med 2000 W men jag vet i dagsläget inte vad avkylningseffekten blir.

Genom att luften pressas genom micaplattan så är värmaren ena sida omsluten av en konstruktion med ca 50 mm höjd.
Uppfinnar Jocke

”Då får du kolla på tråd som klarar den effekten på den ytan”

Kan du utveckla detta lite mera? Jag gick in på ELFAs hemsida för att försöka hitta värmetråd, men hittade ingenting alls. Fastän jag gjorde en sökning på Khantal.

Finns det data blad där det står vid vilken temperatur tråden brinner av på menar du?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det kanske går bättre om du stavar rätt.
http://www.kanthal.com/products/materia ... ance-wire/
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En fläkt och lite kanthaltråd ? Låter som en :

Bild

Men det går väl knappast att få patent på. :-)

Men jag måste ha missat något här, och det är mycket möjligt
att det är en revolutionerande idé, det går inte att bedöma, men:

Du skriver dels att :
> jag inte är någon elektronik kunnig person i någon större bemärkelse
> Som ni förstår har jag ingen erfarenhet att arbeta med värmetråd

Men samtidigt också att :
> Om jag får patent på den här prototypen samt produktion. Då blir det förhoppningsvis volymer.

Jag får inte riktigt ihop det. Min känsla är att, om det nu faktiskt har en patenterbar
idé som också har ett eventuellt marknadsvärde, så borde du kanske hitta en partner
som kan fylla dina kompentsluckor *och* göra detta under sekretess. Att sätta ihop
något som är producerbart för en marknad är lite mer jobb än att slänga ihop någon
krets från en websida...
Skriv svar