Kan man likställa en singelmatad OP med en OP som är rail-to-rail, fast bara åt ena hållet (dvs, utgången kan anta V- men inte V+) ?
Eller är det något mer som skiljer dubbel och singelmatade?
Singelmatad opamp
- grapetonix
Den enda skillnad jag har upptäckt är att GND inte är -. I nära nog alla kretslopp jag har sett är(/kan den vara) GND en "godtycklig" storlek som befinner sig inom området V+ >= GND >= V-. De enda jag har sett som har haft GND ansluten till matningen är komparatorer och det är av andra skäl än arbetsområde, det har med utgången att göra.
Jag har ytterst sällsynt använd dubbel matning till de saker jag bygger.
Jag har ytterst sällsynt använd dubbel matning till de saker jag bygger.
Vad jag vet är enkel/dubbelmatad opamp bara flum, det finns ingen sådan egenskap hos vanliga operationsförstärkare. De har ju bara V+ och V-, och var jordreferensen ligger i förhållande till dessa spelar ingen roll för operationsförstärkaren så länge in- och utsignaler ligger inom "rätt" område.
Men det kan kanske stämma att det är just förmågan att hantera signaler (både in och ut) nära V- man tittar på när man säger att en OP klarar enkelmatning, det är ju mycket mer troligt att man behöver den egenskapen när man valt GND = V-.
Men det kan kanske stämma att det är just förmågan att hantera signaler (både in och ut) nära V- man tittar på när man säger att en OP klarar enkelmatning, det är ju mycket mer troligt att man behöver den egenskapen när man valt GND = V-.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Instrumentförstärkare
Och liknande kopplingar så använder jag alltid dubbel matningsspänning, kanske mest av gammal vana, men men. CMRR - blir oftast bättre med symestrisk dubbel matnig till opn, och drar kretsen i övrigt lite ström så kör med så hög spänning som möjligt till op´n då detta i vissa fall förbättrar slewraten! Märkligt nog, men mätt mig fram till att det är så ibland !
Ja, även ingången. Se på den enkla billiga gamla slask-LM324.
Jag vet dock inte hur distortionen blir ju längre ingångssignalen kommer
till GND. LM324 har lite högre dist än andra opar så lämpar sig inte helt bra för ljud men med tanke på detta med GND-rail och priset så är det en hejare värd att användas. Den kan dessutom driva max <40 mA på utgången.
Jag vet dock inte hur distortionen blir ju längre ingångssignalen kommer
till GND. LM324 har lite högre dist än andra opar så lämpar sig inte helt bra för ljud men med tanke på detta med GND-rail och priset så är det en hejare värd att användas. Den kan dessutom driva max <40 mA på utgången.