Vad är detta? Bild på komponent under kyl/frys

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Viper

Vad är detta? Bild på komponent under kyl/frys

Inlägg av Viper »

Hej,

Stod i dag i köket och grejade och hörde ett "poff" ljud samt doften av lite bränd elektronik och efter en stunds sniffande och tittande på de få elartiklar jag har i köket så hittade jag något som satt under kyl/frysen när man tog bort täckgallret där nere.

Det finns två st av dessa och det ser ut som dom sitter i änden av en kabel/slang eller något varav en av dessa är bränd, jag antar att de går till var sin kompressor en för kylet och en för fryset. Men vad gör dessa och vad är dom till? Kan jag leta fram en liknande och byta själv eller bör jag ringa hyresvärden så dom tar tag i det hela? Eller ja en kompis som är elektriker får ge sig på att eventuellt byta den om det blir aktuellt, vågar mig nog inte på att pilla i det där själv som tur är.

Bild

Bild

Vad är detta för något? Jag tycker det ser ut som någon slags kondensator eller liknande men är osäker.

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Vad är detta? Bild på komponent under kyl/frys

Inlägg av Micke_s »

Det är mycket riktigt en kondensator, det är för faskompensera.
Eftersom kompressorn är induktiv så vill man kompensera så strömmen och spänningen ligger i fas.
Viper

Inlägg av Viper »

Okej men tror du man kan byta den som är rökt och sedan rullar kylen på igen eller är det risk att något annat gått åt skogen och därför har den här blivit rökt i från första början?

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Risken är väl, eftersom det troligen är en driftskondensator att det är "kört"
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hur ser det ut, står du eller hyresvärden för kostnaden av ny kyl/frys? Om det är hyresvärden, låt dom byta så får du en energisnålare och fräschare kyl/frys. Är det du som betalar, köp en konding för några tior och byt på prov (köp här, på tradera eller hos en elektronikleverantör (Elfa eller annan), du kanske till och med kan få köpa hos en serviceverkstad för kyl/frys?) 8)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En spontan fundering (med reservation för att jag bara druckit halva mängden erforderligt morgonkaffe...) är om detta inte kan ha inträffat pga att något hänt med kompressorn?
Men omöjligt att säga enbart utifrån detta, så som sagt får du nog antingen testa, eller be att den andre killen kommer och kollar. Annars vetefanken om det är så stor poäng att byta frys om den gamla fungerara väl i övrigt, skulle avgjrt hellre köra med en gammal av bra kvalitet än en ny av skitkvalla som pajar året därpå. Men det märker man ju om den går onormalt hårt osv, men kan ju ha många orsaker.

_
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skillnaden mellan ny K/F och en gammal är rätt stor när det gäller driftskostnader
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad beror det på annars, är det bara att kylmediet är mer effektivt och kompressorn mer tät då eller? :humm:

För några år sedan var det så illa att ett gammalt som kostat under 500:- i butik (stora delar av den serien var då för osäljbara och returnerades då de saknade ritig plåt i höljet pga materialbrist hos tillverkaren (ett östland med ojämna råvaruleveranser från något obskyrt central lager vid denna tid, men tom dessa hade ojämförbart mycket bättre mekanik än kina h**e som kom senare)) om räknat i dåvarande penningvärde innehöll bättre tekniska komponenter än ett nyare som kostat 5-10K i butik i vissa fall... :roll:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bättre kompressorer, bättre förångare, bättre kondensorer, bättre isolering osv.
xxargs

Inlägg av xxargs »

starta kompressorn som den skall - har du flera kompressorer (en konding till varje?) verka kondingen bränd i någon avseende, luktar det 'bränd' elektronik om den ??

det är ungefär två saker kanske, tre om det inte är danfosskompressor som kan gå sönder och stinka - den ena är förståss sagda kondensator som _egentligen_ är till för att kompressorn skall orka starta igen vid mottryck vid korta brownout och strömavbrott som är ganska vanlig i Europa och tropikerna, PCT-motståndet inne i startapparaten (den kortsluter kondensatorn kort stund och matar direkt mot motorns startlindning så att kompressorn blir (mycket) klenare i start...) finns alltid i kompressorerna för att de skall starta även utan kondensator - som är en vanlig lösning i Norden då vi inte har så taskig ström och i slutända hos många kompressortillverkare så finns det en strömrusnings och överhettninskkydd i startapparaten som kan brinna och gå sönder (danfoss har haft dessa inbyggda i kompressorn i många år)

jag skulle kolla och lukta på startapparaten först

---

då energiförbrukningen är i fokus i moderna kyl/frys så använder man R600a (isopropan) som är bland det bästa köldmediet som finns COP-mässigt för just kyl och frysskåpsanvändning, bättre kompressorer med mindre egenförluster då den var ganska avsevärd på gamla R12-kompressorer (TL2A drar ca 35 W bara för att snurra runt utan att pumpa någon gas alls), bättre och tjockare isolering då CFC-blåst isolering visade sig tappa isolerförmågan fortare pga. att freonet diffunderar ut ur isoleringen i högre takt än man ville tro medans dagens cyklopentan-isolering så håller sig den tunga blåsgasen kvar bättre i skumcellerna - man vill ha tung gas i skumcellerna då den leder värme sämre än lätta gaser och luft.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Som hyresvärd så VILL man ha kylar/frysar som har HÖG energiförbrukning...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

För att...?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Enda fallet jag kan tänka mig är om hyresvärden står för uppvärmningen
och den som bor i lägenheten står för elen...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Japp, exakt så är det.
För hyresvärden så är det lönsammare med energislösande saker, vanligen så är de även billigare i inköp.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Micke_s skrev:Det är mycket riktigt en kondensator, det är för faskompensera.
Eftersom kompressorn är induktiv så vill man kompensera så strömmen och spänningen ligger i fas.
Nja, det är en startkondensator och den används för att skapa en fejkad nästan-trefas för att motorn ska starta. Utan den så måste man snurra igång motorn för hand (fast det kommer man inte åt att göra på en kyl/fryskompressor, men väl på t.ex. vissa pumpar i disk/tvättmaskiner o.s.v.).

Jag skulle lätt chansat på att bara byta kondensatorn om jag ägde kyl/frysen.

Liknande exempel:

Jag bytte en konding (som visserligen bara tappat kapacitans utan att smälla) på en diskmaskin för kanske fem år sen, det har inte varit några problem med den pumpmotorn sen dess...
Skriv svar