Bygge av en jeopardyrigg
Bygge av en jeopardyrigg
Jag tänkte bygga en jeopardyrigg dvs själva panelen som spelarna så bakom. Ni som har sätt programet vet nog vad jag menar (det har väl alla ;:)?). Jag har under det senaste åren lekt en hel del med arduino och har dess utom för några år sen läst elektronik men bara använd låga strömstyrkor. Så det mesta är jag rätt säker på hur jag skall göra. Jag tänkte styra hela kalaset med en arduino, jag vet att det finns sätt som kan ses som lättare och ekonomiskt vettigare men man tag vad man har. Problemet jag har och är lite osäker på hur man gör är att tända de glödlampor som visar vem som var snabbast på knappen. Först och främst vika lampor är lämpliga? Vanliga taklampor som kanske är färgade, eller blir det för starkt ljus? Hur tänder jag en sådan lampa, en extern strömkälla och relä? Vad för relä isf?
Ni får gärna komma med alla möjliga förslag på hur jag löser detta.
Ni får gärna komma med alla möjliga förslag på hur jag löser detta.
Re: Bygge av en jeopardyrigg
Hej och välkommen till forumet!
Jag skulle använda starka lysdioder, så kallade power LEDs, då kan du köra 5V eller 12V och ändå få stor ljusstyrka.
De kan styras med reläer eller transistorer och det finns många exempel på hur man kopplar sådan till Arduino.
Jag skulle använda starka lysdioder, så kallade power LEDs, då kan du köra 5V eller 12V och ändå få stor ljusstyrka.
De kan styras med reläer eller transistorer och det finns många exempel på hur man kopplar sådan till Arduino.
Det är väl bättre att DU specificerar vad som behövs eller hur?
Välj lampa efter behov först, resten är enkelt.
För att driva reläer brukar man ta en transistor eller en drivkrets, det är mycket enkelt.
Välj lampa efter behov först, resten är enkelt.
För att driva reläer brukar man ta en transistor eller en drivkrets, det är mycket enkelt.
Reläer och 12volts billampor lär ge samma effekt också, då behöver du inte tänka så mycket på drivningen.
Ta kjell & co relä 36107 t.ex. Annars finns 87197 också..
Ta kjell & co relä 36107 t.ex. Annars finns 87197 också..
Det svåraste är ju att få till lösningen som visar vem som tryckte snabbast...
Visst kan man låta en uC loopa och kolla tre bitar, men vad händer om två av bitarna hinner slå om mellan två avläsningar? Man måste nästan bygga den lösningen med logik för att vara säker på att den är "foolproof".
Visst kan man låta en uC loopa och kolla tre bitar, men vad händer om två av bitarna hinner slå om mellan två avläsningar? Man måste nästan bygga den lösningen med logik för att vara säker på att den är "foolproof".
- Klas-Kenny
Nerre: Nåväl, en uC är ju hyffsat snabb. Nu vet jag inte hur det ligger till med just Arduino, men säg 20 MHz, då bör det inte vara några problem att läsa alla ingångar på typ 0,1uS eller så, och skulle två hinna trycka så pass exakt kan det nästan få bli lite orättvisa den gången?
Om avläsningen går "snabbt nog" och 2 likaväl trycker samtidig använder man en "slumpgenerator" för att låta ena vinna, så enkelt är det.
Låt en timer räkna på utan att ge interrupt, kommer det 2 eller fler samtidig använder man timerns värde till att välja en av dom som snabbast.
Låt en timer räkna på utan att ge interrupt, kommer det 2 eller fler samtidig använder man timerns värde till att välja en av dom som snabbast.
Det är ju just det att även om du läser av i 1 GHz så finns sannolikheten att två signaler går höga med bara en attosekund mellan.
Att slumpa kan man väl visserligen tänka sig ger en hyffsad lösning, men jag tror inte jag skulle vilja ställa upp i en tävling där slumpen avgör vem som tryckte fortast...
Att slumpa kan man väl visserligen tänka sig ger en hyffsad lösning, men jag tror inte jag skulle vilja ställa upp i en tävling där slumpen avgör vem som tryckte fortast...
Nerre: OK, du är alltså ofta hos Henry?
Ska du ha det så noga måste brytarna kalibreras, ha identisk långa ledningar osv.
Vid 1µs går det knappast att påstå att någon kom först, det är så att säga ingen biologisk hastighet och sedan kan du klaga över att det blev slumpat men 1µs kan ingen avgöra. Och vet du inte att du blev slumpat kommer du aldrig att upptäcka det heller.
Ska du ha det så noga måste brytarna kalibreras, ha identisk långa ledningar osv.
Vid 1µs går det knappast att påstå att någon kom först, det är så att säga ingen biologisk hastighet och sedan kan du klaga över att det blev slumpat men 1µs kan ingen avgöra. Och vet du inte att du blev slumpat kommer du aldrig att upptäcka det heller.
Håler på Icecap.
Jag tror att orättvisan är högre i knapparnas olika tröghet än i det att slumpen avgör vem som inom 1 µs har tryckt snabbast.
Händer det ofta att två trycker samtidigt är det förmodligen fel i maskineriet (koden).
/M
Jag tror att orättvisan är högre i knapparnas olika tröghet än i det att slumpen avgör vem som inom 1 µs har tryckt snabbast.
Händer det ofta att två trycker samtidigt är det förmodligen fel i maskineriet (koden).
/M
När det inte går att bestämma vilken av två eller tre signaler som kom först tänkte jag slumpa, men försöka ha så jämn distribution på slumpen som möjligt. Dvs att jag sparar hur många gånge te.x spelare 1 haft tur och är det fler än spelare 2 som trycker samtidigt som spelare 1 blir det spelare 2s tur, tvärtom i omvänt förhållande och slump när det är lika. Eventuellt ser man även till inbördes möten. Dock så räknar jag med att detta inte kommer att ske så ofta och att spelarna aldrig kommer att vara medvetna om det. Sen ser jag till att synka knapparna programmeringstekniskt så att sladdarnas längd m.m inte har betydelse, alltså arduinon är "medveten" om att te.x spelare tvås knapp är x µs efter. (får experimentera med det när bygget är kart för att se om det är en rimlig lösning.)
Icecap: Anledningen till jag inte specificera mer var för att allt är fortfarande inte bestämt hur det skall vara och jag tar gärna så mycket input som möjligt.
Snubbla över denna lampa: http://www.kjell.com/?item=63870&path=4 ... 0,72000000 ser ut som en lampa som ger rätt känsla till det här bygget. Hur driver jag lättast den?
Är det någon som har en länk som ni vet är bra om räler där jag kan läsa på lite?
Icecap: Anledningen till jag inte specificera mer var för att allt är fortfarande inte bestämt hur det skall vara och jag tar gärna så mycket input som möjligt.
Snubbla över denna lampa: http://www.kjell.com/?item=63870&path=4 ... 0,72000000 ser ut som en lampa som ger rätt känsla till det här bygget. Hur driver jag lättast den?
Är det någon som har en länk som ni vet är bra om räler där jag kan läsa på lite?
- SeniorLemuren
Hmm. Om du ska "distribuera" slumpen så att fördelningen blir jämn så är det ju inte slumpen som styr längre, då kan du ju lika gärna hoppa över slumpen helt och enbart fördela enligt rättvisemetoden. 

Jag har byggt några spelsystem som jämför tryckningar och jag har aldrig märkt tillstymmelse till problem så för en praktisk tillämpning så kan du nog glömma det och fokusera på själva byggandet!
Om man tycker det är kul som akademisk övning så slumpa på...
Om man tycker det är kul som akademisk övning så slumpa på...

Ok inte helt nykter nu när jag kastar in ett svar. Men jag har kört ett par spel med polarna, helt utan styrsystem, och det är jävligt populärt att köra sten, sax, påse om vem som svarade först när det blir lite tveksamt. Så även om jag tog fram ett perfekt system så skulle jag nog låta osäkerheten leva kvar för att det momentet är helt oslagbart roligt.