Mitt test med electrolube fotoresist

Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Mitt test med electrolube fotoresist

Inlägg av bachler »

Hej alla,

Marta här på forumet frågade ifall någon hade pertinax laminat med fotoresist att sälja och jag trodde mig ha, men det var slut på dem med fotoresisten och jag hade bara rena laminat kvar. Så jag provade att spraya på med en gammal flaska av
Electrolubes Fotoresist som jag hittade, tror den vart köpt på Kjelle en gång i tiden.

Så tänkte jag att jag skulle provbelysa och innan jag visste ordet av så hade jag dammat av etstanken och tappat upp järnklorid och etsat ett kort.

Jag skrubbade rent en bit glasfiberlaminat som jag hade låg som blev misslyckat belyst och sprayade på resist.
Skrev ut layouten på min dåliga laserskrivare på OH film av okänt märke och belyste, tillhöftad tid, 5min.

Hittade en burk/flaska med kaustiksoda och löste ca en tesked i en halvliter vatten och framkallade.

Sen etsade jag och märkte att etstanken sprungit läck... så det blev en snabblagning med värmelim och kylspray.

Kortet vart helt ok. möjligtvis lite överexponerat på ena långsidan men helt godkänt resultat med tanke på att det var första testet och bara tillhöftad belysningstid i en uv-låda som bara är en lysrörsarmatur med 2 uv rör i en vitmålad trälåda med glasskiva och lock. tiden tog jag med mobilen. tänkte köra 6 min först men ångrade mig och stängde av efter 5 med tanke på den dåliga svartan på utskriften från min dåliga laserskrivare.

här kommer lite bilder.
IMAG0158.jpg
IMAG0153.jpg
IMAG0161.jpg
IMAG0154.jpg
IMAG0157.jpg
IMAG0159.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.